Motorsåg och handhållet

HVA 250rx -brusten fjäder koppling

30 inlägg 18339 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Skogsmästarn  
#248168 Nu har jag köpt ny tändspole till gamla 250rx o motorn går fint :grin: Har kört några tankar i skogen, motorn känns rapp. Har finjuterat förgasaren idag, det blev utmärkt, men jag får inte klingan att stanna på tomgång trots att ställer ner T-skruven så att motorn nästan stannar. Tänkte direkt att då är det nog kopplingen som inte kopplar ur helt, lossade kopplingshuset under tanken. Verkar sítta två fjädrar inne i kopplingen, en ser ut att vara brusten :sad: ( se kl 09 på bilden), är lätt eller svårt att fixa själv? hur lossar jag centrummuttern o får loss kopplingen-vänster/höger gäng?

hva250.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248195 Ta av tändstiftet, dra runt motorn tills du ser att kolven går förbi alla portar ("öppningar i cylindern") och för sen in en bit snöre genom tändstiftshålet. Startsnöre funkar bra.
Ha i så mycket snöre du kan och lossa sen centrummuttern på kopplingen, den är normalgängad, snöret fungerar som mothåll och stoppar vevaxeln.
Sen ser du nog hur fjädern ska sitta!

Passa på att titta om kopplingen eller trumman är väldigt slitna eller blånerade.

Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Skogsmästarn  
#248200
Palms skrev:Ta av tändstiftet, dra runt motorn tills du ser att kolven går förbi alla portar ("öppningar i cylindern") och för sen in en bit snöre genom tändstiftshålet. Startsnöre funkar bra.
Ha i så mycket snöre du kan och lossa sen centrummuttern på kopplingen, den är normalgängad, snöret fungerar som mothåll och stoppar vevaxeln.
Sen ser du nog hur fjädern ska sitta!

Passa på att titta om kopplingen eller trumman är väldigt slitna eller blånerade.


Tack för svar :grin:
Ok, samma sätt alltså som på motorsågen för att lossa kopplingen. Är du säker på att den högergängad? konisk axel?

ser ut nitar på kapslingen, se fotot, ska de borras ur? finns reservdelar att få tag på såsom fjädrar, kopplingsbackar, trumma?

sida 4 i denna ser ut att stämma:
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI1994_AAaa/HUSI1994_AAaa_I9400007_.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

totte  
#248219 Stämmer som Palms säger. den är högergängad, till skillnad från de flesta andra, eftersom motorn roterar högervarv sett från starter-sidan. De flesta röjsågar och alla moderna motorsågar roterar vänstervarv sett från den sidan och har vänstergängad kopplingsmutter/koppling. 250:n och en del gräsröjare roterar tvärtom.

Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Skogsmästarn  
#248253
totte skrev:Stämmer som Palms säger. den är högergängad, till skillnad från de flesta andra, eftersom motorn roterar högervarv sett från starter-sidan. De flesta röjsågar och alla moderna motorsågar roterar vänstervarv sett från den sidan och har vänstergängad kopplingsmutter/koppling. 250:n och en del gräsröjare roterar tvärtom.


Tack för tydligt svar, ville dubbelkolla för att jag har läst att 244:an är vänstergängad :roll: Ska plocka lös kopplingen o se om jag förstår vad som är fel på den, den ska ju gå att dela på enligt sprängskissen, vore kul att fixa det själv, senast lämnade jag i en såg med kopplingsfel, vill lära mig mer o mer... 🧠

Vet ni något ställe på nätet som säljer småreservdelar till Husqkvarna sågar? Det enda jag känner till heter "Svens maskin" men dom har litet sortiment....

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

åberg  
#248271
Skogsmästarn skrev:Ska plocka lös kopplingen o se om jag förstår vad som är fel på den, den ska ju gå att dela på enligt sprängskissen, vore kul att fixa det själv, senast lämnade jag i en såg med kopplingsfel, vill lära mig mer o mer... 🧠

Har man tid så är det kul att meka. Kopplingen fixar du. Skruva på bara. Bilder är trevligt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

anersimyra  
#248286
Skogsmästarn skrev:
totte skrev:Stämmer som Palms säger. den är högergängad, till skillnad från de flesta andra, eftersom motorn roterar högervarv sett från starter-sidan. De flesta röjsågar och alla moderna motorsågar roterar vänstervarv sett från den sidan och har vänstergängad kopplingsmutter/koppling. 250:n och en del gräsröjare roterar tvärtom.


Tack för tydligt svar, ville dubbelkolla för att jag har läst att 244:an är vänstergängad :roll: Ska plocka lös kopplingen o se om jag förstår vad som är fel på den, den ska ju gå att dela på enligt sprängskissen, vore kul att fixa det själv, senast lämnade jag i en såg med kopplingsfel, vill lära mig mer o mer... 🧠

Vet ni något ställe på nätet som säljer småreservdelar till Husqkvarna sågar? Det enda jag känner till heter "Svens maskin" men dom har litet sortiment....
Bill Lindfors på Westside Motor: 08 6454004 ( Stockholm Västberga ) har en hel del till dessa äldre maskiner, helst ska du veta vad delen har för nummer på Jonseredsvarianten på sågen.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

anersimyra  
#248287 Bo Zenk Hyrmaskiner AB i Nyköping har även de gott om äldre delar. 0155 269030, tryck kortnummer till verkstad och fråga efter Henrik.

Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

totte  
#248292 Glöm inte att se till att du får nya nitar. Skulle gissa att hylsorna som nitarna går igenom kan behöva bytas också.

Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Brumsten  
#248380 Hej, den koppling som du har på din såg är den första varianten, den är inte
reparerbar. Senare varianter hade skruvar istället för nitar.
Kopplingen sitter på en kona på vevaxeln, muttern är högergängad.
Det finns två olika kopplingar till sågen, en med medroterande vikter och en med motroterande vikter, den motroterande för grästrimmer.
Husqvarna och röjsågskopplingar är en olycklig kombination, när den här
kopplingen kom sade servicechefen att nu var det slut på inkomster på kopplingsbyten för verkstäderna. Det blev snarare en ökning.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Skogsmästarn  
#248404
Brumsten skrev:Hej, den koppling som du har på din såg är den första varianten, den är inte
reparerbar. Senare varianter hade skruvar istället för nitar.
Kopplingen sitter på en kona på vevaxeln, muttern är högergängad.
Det finns två olika kopplingar till sågen, en med medroterande vikter och en med motroterande vikter, den motroterande för grästrimmer.
Husqvarna och röjsågskopplingar är en olycklig kombination, när den här
kopplingen kom sade servicechefen att nu var det slut på inkomster på kopplingsbyten för verkstäderna. Det blev snarare en ökning.
Ha de.


Tack för info brumsten, fick loss kopplingen idag så nu har jag "pucken" här i handen :smile: är det bara nitarna som gör att den inte är reparerbar menar du? tänkte borra ur nitarna o se om jag kan stoppa i två nya fjädrar, den ena vikten verkar ju åka utåt hur lätt som helst för fjädern är troligen är kort/brusten :roll:

är det centrifugalkraften som får vikter/backarna att trycka på fjädrarna och så ökar diametern på alltihopa så att den greppar i kåpan?

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Skogsmästarn  
#248411
Bild1542.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248446 Centrifugalkraften skjuter ut backarna och fjädrarna drar tillbaka dem när varvtalet sjunker.

Undrar om det skulle gå att sätta i en nyare koppling? Nån som har koll?

Edit: Jag tror faktiskt att alla röjsågar har högergängad koppling/mutter. Det syns ju om inte annat på hur startapparatkåpan ser ut, om starthandtaget är till vänster om vevaxelns centrum bakifrån sett så snurrar motorn medurs och kopplingen ska skruvas åt vänster för att lossas.

Användarvisningsbild

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

totte  
#248454 Jaha, se på tusan, dom är visst så nuförtiden, kollade Hva:s hemsida. Längre tillbaka var det mest vänsterroterande. Där ser man, har inte hängt med alls :oops:

Avatar Fallback

Re: HVA 250rx -brusten fjäder koppling

Blivande snickare  
#248455 Ingen dag utan att man lärt sig nåt nytt! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).