Motorsåg och handhållet

Hva 238 problem

64 inlägg 35022 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#247989 Okej, tack Brumsten!
Jag hade upp locket till förfiltret å tittade på den bakre dämparen men böt den inte då drn verkade vara i fint skick. Den på andra sidan hade inte heller nåt fel, inga synbara sprickor å inte onormalt hård/mjuk :smile:
åberg skrev:Härligt!

Det är en ganska bra beskrivning på känslan så här i efterhand, blir provkörning till helgen! :grin:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

halvproffs  
#316431 [quote="halvproffs"]Evidence no1 skriver du men hur ska vi veta om det är samma såg eller det kanske bara är ett skal :grin:
Skämt åsido, Köpte en ny 238 för en massa år sedan och den har gått hur bra som helst.
Nu är den reserv för reserven men jag ska nog tanka den och köra några nostalgitankar om membran och slang är hel.[/quote]

Nu har det hänt! Igår letade jag på 238-an som stått undanskuffad ett antal år. Detta hände; Kedjan satt som fastsvetsad av oljan mot svärdet men med hjälp av flatmejlsen fick jag bort den och svärdet. Oljetanken var halvfull och Husqarnas vegolja var som om jag skulle hällt i den nyss. Tanken var halvfull med Aspenbensin och som test fick den vara kvar utan påfyllning.

Gick bara att dra ca 1dm av startsnöret sen var det stopp. Ställde en 2Kw värmare mot sågen i några timmar och sen gick det lätt att dra. På ca 18 draget startade sågen och gick hur bra som helst. Allt funkar!! :grin: Som tack fick den nytt svärd och ny kedja. Ska hugga lite timmer senare i vår med den.

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#316437 Hehe, va kul! :grin:
Min har igen nåt konstigt bekymmer och vill inte starta..
Ska ta upp den på operationsbordet bara jag hinner men det är några andra före i kö :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Tosca  
#316454 Ja, se dessa vårdköer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).