Sida 3 av 5

Re: Hva 238 problem

Postat: tor 14 nov 2013, 00:36
av traktorz
Blivande snickare skrev:YEEEESSSS! NU STARTAR DEN UTAN SLURK Å GÅR! :grin: :grin: :grin:


Det vore bra med en summering av tråden, om vad som var problemet och vad som blev lösningen. Kan vara av nytta till nästa gång...

Re: Hva 238 problem

Postat: tor 14 nov 2013, 01:48
av totte
Mange skrev:
totte skrev:
Gott det att den går, en lärorik genomgång du har fått nu.

Om du inte får problem med att det kommer ut bränsle så spelar det ingen rollom packningen är skuren. Har bara funktionen som genomföring av slangen utan att bränslet skvimpar ut.


Instämmer helt med föregående talare förutom med genomföringen.
Den är skitskydd samtidigt som skavskydd och sitter i motorkropp ovanom tanken.
Den har ingen täthetsfunktion mot bränslet där slangen går igenom tanken utan det är troligtvis en utgjutning på slangen själv som tätar det i tankens tak.


Självklart har du rätt Mange, tänkte inte på det där att slangen skall igenom både sågkropp och sen taket på tanken. Jag är för van vid gamla Jonseredare :oops: :lol:

Re: Hva 238 problem

Postat: tor 14 nov 2013, 22:48
av Blivande snickare
traktorz skrev:Det vore bra med en summering av tråden, om vad som var problemet och vad som blev lösningen. Kan vara av nytta till nästa gång...

Jovisst, ska bli! :smile:
Först böt jag stift i somras. Satt antagligen orginal stift i så det var inte så vackert mera. Sen pga tidsbrist å viktigare saker så stod sågen tills för cirka en vecka sen när den plötsligt behövdes igen.
Så då böt jag membran i förgasarn, packningarna (två) mellan förgasarn å cylindern och bensinslang (svindyr :shock: ) samt tankfilter. Alla delar putsades med överdriven nogranhet innan montering. Förgasarn fick ligga i bensin när nästan alla delar som gick å skruva löst var utskruvade. Här hittade jag skit i den kanal som bränslet pumpas upp igenom av pumpmembranet.
Men trots allt fick jag den fortfarande inte å gå :x
Sen kom jag på att jag hade ställskruvarna i botten :oops: Efter manges tips fick jag igång den å efter lite körning å justering nu ikväll går den riktigt bra. Ska ställa lite nogrannare på helgen när jag hinner såga i riktig stam, hade bara några 32mm plankor nu så den han aldrig riktigt sluta fyrtakta helt å gå riktigt ordentligt. En ordentlig kedjefilning skulle åxå vara på sin plats :geek: 8)
totte skrev:Gott det att den går, en lärorik genomgång du har fått nu.

Jo verkligen, har lärt mig otroligt mycket bara av att läsa på forumet å nu fick jag sätta många av dom kunskaperna i användning. Utan skogsforum skulle jag nog aldrig ha börjat. Känns rätt konstigt när man tänker på det från det hållet :???: Finns så mycket vänliga å hjälpsamma själar här att man bara inte kan låta bli å pröva själv :grin:
tallen100 skrev:Blev det några delar över :wink:

Nä! :D vem kunde tro det!? :wink:

Återigen tack till alla som hjälpt till med tips å trevlig stämning! :grin:

Re: Hva 238 problem

Postat: tor 14 nov 2013, 23:03
av Blivande snickare
Glömde skriva att jag hittade minst ett hål i gamla bensinslangen, eventuellt två.
Körde åxå diesel tricket på oljetanken å fick ut lite skit men den var betydligt renare än jag väntat mig! :surp:

Oljetank korkens "ramlabortstoppare"(heter det så? :lol: ) har gått sönder nån gång. Lite synd men kunde ju ha varit värre :smile:
20131114_170611.jpg


Å för å bevisa att den är ihop plockad igen så har jag bildbevis :ugeek: :D
20131114_210028.jpg

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 00:42
av JensSkoog
"ramlabortstoppare" :lol: Gott skandinaviskt nyord! Det ska jag lägga in i min ordbok.

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 01:13
av totte
JensSkoog skrev:"ramlabortstoppare" :lol: Gott skandinaviskt nyord! Det ska jag lägga in i min ordbok.


Mycket bra! :lol: :lol:

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 06:44
av Blivande snickare
När ordförrådet tar slut tar kreativiteten över :D

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 16:25
av åberg
Blivande snickare skrev:Sen kom jag på att jag hade ställskruvarna i botten :oops:

Då förstår man att den inte gick. Å andra sidan väsnades den inte så mycket. :mrgreen:

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 18:19
av tallen100
Nej, men man får ont i armen istället för öronen :mrgreen:

Re: Hva 238 problem

Postat: fre 15 nov 2013, 18:20
av Blivande snickare
:lol: :lol: :oops: :lol:

Re: Hva 238 problem

Postat: sön 17 nov 2013, 18:28
av OlarsM
^#(^ Ramlabortstoppare, vad heter den egentligen då :?:

Re: Hva 238 problem

Postat: sön 17 nov 2013, 18:54
av tallen100
Nu heter den så :wink:

Re: Hva 238 problem

Postat: sön 17 nov 2013, 19:14
av Blivande snickare
tallen100 skrev:Nu heter den så :wink:

:grin:

Re: Hva 238 problem

Postat: sön 17 nov 2013, 20:46
av halvproffs
Evidence no1 skriver du men hur ska vi veta om det är samma såg eller det kanske bara är ett skal :grin:
Skämt åsido, Köpte en ny 238 för en massa år sedan och den har gått hur bra som helst.
Nu är den reserv för reserven men jag ska nog tanka den och köra några nostalgitankar om membran och slang är hel.

Re: Hva 238 problem

Postat: tor 21 nov 2013, 20:30
av Blivande snickare
halvproffs skrev:Evidence no1 skriver du men hur ska vi veta om det är samma såg eller det kanske bara är ett skal :grin:
Skämt åsido, Köpte en ny 238 för en massa år sedan och den har gått hur bra som helst.
Nu är den reserv för reserven men jag ska nog tanka den och köra några nostalgitankar om membran och slang är hel.

Är din åxå väldigt "mjuk"?
Alltså att tankdelen nästan känns lös från motordelen. Min känns lite så så jag undrar om vibrations dämparna mellan tabk och motordelen kan vara slut?
Alltså dom cylindriga gummibitarna...