Motorsåg och handhållet

Hva 238 problem

64 inlägg 35016 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

totte  
#244271 Sprängskisser finns även här: http://www.barrettsmallengine.com/husqv ... slist.html

Är nog bara en slang på den.

Tankventilationen på höger sida i tankens överkant, du ser den på sprängskissen, som en pip som går in i tanken med nåt lite filter längst ut.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

valmet862  
#244296 men byt slangen från tanken till förgasrn först om du inte har gjort det...vanligaste felet på en husqvarna....

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#244312 Sitter i garaget å skruvar nu :grin:
Så här såg det ut för en stund sen :shock:
20131112_185142.jpg

Lite dålig bild kanske. Olja på linsen :wink:

Men nu är allt putsat, förgasarn hop plockad efter att ha varit i tusen bitar å tanken putsad.
Men hur får jag ut tankventilationen?
Ska den bara skuffas ut innifrån tanken? Filtret i endan är som en slipsten :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

tallen100  
#244318 Blev det några delar över :wink:

Tankventilationen är nog bara att lirka lös, det är väl liknande tätning som på bensinslangen.?. så ta det försiktigt bara.

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#244321
tallen100 skrev:Blev det några delar över :wink:

Återstår se, den ligger i bitar än :wink: .

Filtret i endan på tankventilationen fick jag löst å hade i bensin en stund innan jag blåste av de med tryckluft. Verkade vara rent å inga synliga fel så jag klämde tillbax det. Det ska nog vara hårt tror jag för annars skulle det inte hållas där tror jag... högst amatörmässig bedömning dock.
Om det ska vara mjukt så kan jag ju byta det senare :smile:

Nya bränsleslangen å filtret kom på plats åxå. Riktigt skoj å skruva på den faktiskt å med varmt garage skulle det ju vara ännu skojjigare! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244372 Innanför filtret finns ett rör du trycker ut innifrån. Ibland har de kleggat igen...

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#244397 Röret fick jag inte ut men det såg öppet å fint ut när jag kollade ned lampa.

Så nu har jag bytt membran i förgasarn, bränsleslang å tankfilter, båda packningarna mellan förgasarn å cylindern å skruvat ihop allt. Dubbel å trippelkollat att allt e rätt å ändå går inte sågen :x

Började sen fundera om ställskruvarna kan ha nåt å göra med det så nu har jag L 1/4 dels varv ut å resten orörda.
Hur ska dom ställas?

När man ger slurk så går den å svarar på gas men när det tar slut så hör man att den vill gå men inte verkar få soppa. Idéer?
Andra saker som kan göra att den inte går?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#244400
20131113_192603.jpg

Den här lilla gynnarn är sönder. Blev tvungen å skära löst den för å få bort gamla bränsleslangen. Alltså den pakning som sitter där bensinslangen kommer upp till övre sågkroppen.
Kan det ha nån betydelse?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244401 Börja ett varv ut på både L och H.
Kolla noga så slang är hel om genomföring är kass.

Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

johan eriksson  
#244402 En bra början på förgasarjustering är 1varv ut från lätt bottnade säten, inte bra dom hårt i botten bara så man känner att man är emot, på H och L, det ska den starta på sedan får man finjustera när man har varmkört och har den i stock.

Edit: Mange var visst lite snabbare på tangenterna.

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

tallen100  
#244403 3 minuter snabbare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

Blivande snickare  
#244404 YEEEESSSS! NU STARTAR DEN UTAN SLURK Å GÅR! :grin: :grin: :grin:
Tusen tack mange å alla andra!
Nu ska tomgången justeras in å H skruven finjusteras som totte skrev tidigare i tråden.

Tack igen alla, känns jäkligt skönt å ha igång den igen! 8)

Men packningen på bilden ovanför borde den bytas eller duger det att den inte är helt tät?
Den är uppskuren på sidan.

Johan: Här går det undan! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 238 problem

tallen100  
#244409 Bra det löste sej...

Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

totte  
#244422
Blivande snickare skrev:Men packningen på bilden ovanför borde den bytas eller duger det att den inte är helt tät?
Den är uppskuren på sidan.


Gott det att den går, en lärorik genomgång du har fått nu.

Om du inte får problem med att det kommer ut bränsle så spelar det ingen rollom packningen är skuren. Har bara funktionen som genomföring av slangen utan att bränslet skvimpar ut.

Användarvisningsbild

Re: Hva 238 problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244436
totte skrev:
Gott det att den går, en lärorik genomgång du har fått nu.

Om du inte får problem med att det kommer ut bränsle så spelar det ingen rollom packningen är skuren. Har bara funktionen som genomföring av slangen utan att bränslet skvimpar ut.


Instämmer helt med föregående talare förutom med genomföringen.
Den är skitskydd samtidigt som skavskydd och sitter i motorkropp ovanom tanken.
Den har ingen täthetsfunktion mot bränslet där slangen går igenom tanken utan det är troligtvis en utgjutning på slangen själv som tätar det i tankens tak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).