Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100194 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#246096 Är som tänderna på folk, en del har bra tänder, andra inte :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Stihl MS 192 med PMMC3 alt PMM3

traktorz  
#246117
axwell skrev:
traktorz skrev:Kör man i spik, så brukar tanden ryka, i alla fall på våra H25/H30 kedjor.


Nädå, inte alltid ens på Stihl 192´s 1,1 kedja.

...


Senvuxen gran kräver bra skärpa på PMMC3 kedjan (1.1mm & 3/8"P), som på vår MS192 brukar bli rätt så tandlös intill obrukbarhet. Det är den största nackdelen med just denna klena kedja, speciellt när den använts mycket och filats många gånger. Den minimala tanden tål då inte ens ett instick längre, ej heller har jag dock närmat mig någon spik med densamma.

Det börjar låta lite om noshjulet numera på vår såg, så svärdet kanske sjunger på sista versen - funderar ev. på att gå upp till 1.3mm Picco Super 3 (PS3-44) från 1.1mm Picco Micro Mini 3 (PMM3-44).

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#246139
traktorz skrev:Senvuxen gran kräver bra skärpa på PMMC3 kedjan (1.1mm & 3/8"P), som på vår MS192 brukar bli rätt så tandlös intill obrukbarhet. Det är den största nackdelen med just denna klena kedja, speciellt när den använts mycket och filats många gånger. Den minimala tanden tål då inte ens ett instick längre, ej heller har jag dock närmat mig någon spik med densamma.

Det börjar låta lite om noshjulet numera på vår såg, så svärdet kanske sjunger på sista versen - funderar ev. på att gå upp till 1.3mm Picco Super 3 (PS3-44) från 1.1mm Picco Micro Mini 3 (PMM3-44).

Jag hade bestämt mig för PS3-44 men det var slutsålt för tillfället så det blev en ny 1,1 mm från Oregon.
Har inte testat den nya än.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247268 Apropo tenner har ett problem med dei tenna som eg filer mot venstre, desse tenna blir meir skada enn dei som er filt mot høgre. Ikkje alltid på spetsen av tanna men lengre "bak" på eggen mot tannas innside vis ein kan kalla det det. Meiner at begge sider er filt noenlunde likt. Omtrent like djupt og samme understilling, prøver å følge slagmerket bak på tanna på begge sider, skulle jo bli omtrent 30 grader. Må jo vera ett eller anna som eg gjer ulikt side fra side, men skjønner ikkje heilt kva det er. Utenom for mykje høknebb og/eller for lave ryttere kva er egentlig den vanligste grunnen til at tenner blir skada mon tro.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#247286
axwell skrev:Jag hade bestämt mig för PS3-44 men det var slutsålt för tillfället så det blev en ny 1,1 mm från Oregon.
Har inte testat den nya än.

Din nya kedja från Oregon är säkert bra, och bara bättre blir den förmodligen med tiden också. En 1.1mm lågprofilkedja är dessutom lättare att driva än en med 1.3mm drivlänk.

Även om kostnaden för en ny kedja är marginell, åtminstone för vår lilla MS 192, så vill man ändå så länge det är möjligt, köra på en väl använd och egen filad kedja, givet att den inte är stensågad.

Anledningen är inte enbart ekonomisk, utan också att kedjans prestanda ökar med förslitningraden, eftersom jag har lärt mig här på forumet att "spånutrymmet" ökar med mängden filning av kedjan och därmed dess averkningskapacitet. Visst ökar vibrationerna allt eftersom tänderna och ryttarna på kedjan filas, men det är ett marginellt problem på den här lilla 30-kubikaren till såg.

Billiga kedjor till vår MS 192:
http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Sv ... n::75.html
http://www.jula.se/sagkedja-12-728041

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247287 Ett moment som også er veldigt viktigt er ryttere, liker best å bruke mall. Men synes ikkje at platmallen fra EM er optimal. På hard tar kjedet for lite og på soft tar det for mykje, burde vært noe immelom. Ein mulighet er selvsagt å file på hard og så ta ett eller to drag med flatfila etter å ha fjerna ryttermallen. Men liker det ikkje heilt blir aldri så nøyaktigt som med ryttermall.

Er også mykje snakk om høknebb i denne tråden, men kor går egentlig grensa for høknebb og ikkje? velidigt vanskeligt å få det skarpt uten og ha litt ( ,på tanna er jo også ein grunn til at støtvinkel blei forandra når bp blei bpx. Dersom ein går inn på bilder, deretter går ein inn på skogsmaskiner og deretter blar ein heilt til side 35 så ligger det noen bilder av Svante Hanson. Bildene viser 21 Bpx perfekt filad. Bilde nr 4 er iverfall filt med vanlig rundfil. Men er dette høknebb? Utfra bildet vil eg sei at det er litt meir høknebb en eg pleier å ha, men Svante Hanson trur eg nok har ein "smule" meir peiling på filing enn det eg har.

https://skogsforum.se/skogsbilder/image ... ge_id=4576

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#247314
traktorz skrev:Din nya kedja från Oregon är säkert bra, och bara bättre blir den förmodligen med tiden också. En 1.1mm lågprofilkedja är dessutom lättare att driva än en med 1.3mm drivlänk.


Byter nog i morgon, testar tidigast på måndag.
Jag känner ett ansvar för att ge våra skidåkare medialt stöd genom att sitta bänkad framför TV;n halva söndagen.

Skall prova utan att slipa till den först, se´n får Dremeln på plats i skogen ta bort de spåriga graderna i tändernas skäregg.

Brukar alltid bli besviken på fabriksnya kedjor, främst då klyvslipade, mycket grader och skägg.

"Red Mountain" har jag aldrig provat, förvånadsvärt lågt pris, någon som har erfarenhet?

Lade in "Svens Maskin & Service" som Bokmärke för ev framtida bruk

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247324
traktorz skrev:En 1.1mm lågprofilkedja är dessutom lättare att driva än en med 1.3mm drivlänk.

Detta har jag aldrig begripit. Vad är det som gör att det skulle gå lättare?
Det är samma anläggningsyta/friktion som annars såvida drivlänkens form är annorlunda o har mindre yta.
traktorz skrev:Anledningen är inte enbart ekonomisk, utan också att kedjans prestanda ökar med förslitningraden, eftersom jag har lärt mig här på forumet att "spånutrymmet" ökar med mängden filning av kedjan och därmed dess averkningskapacitet. Visst ökar vibrationerna allt eftersom tänderna och ryttarna på kedjan filas, men det är ett marginellt problem på den här lilla 30-kubikaren till såg.

Spånutrymmet blir större eftersom tanden filas o skapar utrymme.
Att detta ökar vibrationer stämmer inte om samma vinklar och underställning bibehålls.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247328 Att byta mellan olika kedje modeller med olika tand och ram ger ofta en lite felaktig bild som kan vara svår o begripa.
Bäst är o jämföra lika kedjor med samma tand om det är effekt av slitage, drivlänkstjocklek, smörjning etc man är ute efter.

Finns flera modeller av samma kedja som har flera drivlänks tjocklek. Där ser man tydligast vilken och om det är skillnader.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#247390
Mange skrev:
traktorz skrev:En 1.1mm lågprofilkedja är dessutom lättare att driva än en med 1.3mm drivlänk.

Detta har jag aldrig begripit. Vad är det som gör att det skulle gå lättare?
Det är samma anläggningsyta/friktion som annars såvida drivlänkens form är annorlunda o har mindre yta.

Elementärt:
Med samma motor, men med olika tjocklek på nämnda kedjor, så kommer skillnaden i rörelseenergi att vara direkt proportionell mot kedjans vikt. Ju smalare kedja och därmed mindre massa, desto lättare för motorn att dra runt densamma.

P.S.
Varför ser vi annars tunna lågprofilkedjor i 1/4" och 3/8" för klenare el- & besinsågar?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#247395
Mange skrev:
traktorz skrev:Anledningen är inte enbart ekonomisk, utan också att kedjans prestanda ökar med förslitningraden, eftersom jag har lärt mig här på forumet att "spånutrymmet" ökar med mängden filning av kedjan och därmed dess averkningskapacitet. Visst ökar vibrationerna allt eftersom tänderna och ryttarna på kedjan filas, men det är ett marginellt problem på den här lilla 30-kubikaren till såg.

Spånutrymmet blir större eftersom tanden filas o skapar utrymme.
Att detta ökar vibrationer stämmer inte om samma vinklar och underställning bibehålls.

-Jo, visst stämmer det.

Vi kan anse att vibrationer specifikt från kedjan uppkommer pga förändringar i kedjans hastighet, (acceleration/retardation). Så med minskad massa i länkarna (skärlänkar och ryttare) allt eftersom kedjan används och underhållsfilas, så kommer dessa vibrationer att dämpas allt sämre.

En annan analogi är att i ett extremfallet med ryttare och skärtand helt ihop utan spalt (låt vara att kedjan då är obrukbar till att såga med), så blir kontaktytan mot träunderlaget väsentligt större, än den tvättbrädsliknande situation i det andra extremfallet med maximalt gap mellan skärtand och ryttare.

De som någon gång med vinkelslipen har minimerat eller eliminerat underställningsklackarna på kedjan, vilket ger stor fysisk åtskillnad mellan kontaktyta och gap hos kedjan, vet vilka vibrationer man då får.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247402
traktorz skrev:
Mange skrev:
traktorz skrev:En 1.1mm lågprofilkedja är dessutom lättare att driva än en med 1.3mm drivlänk.

Detta har jag aldrig begripit. Vad är det som gör att det skulle gå lättare?
Det är samma anläggningsyta/friktion som annars såvida drivlänkens form är annorlunda o har mindre yta.

Elementärt:
Med samma motor, men med olika tjocklek på nämnda kedjor, så kommer skillnaden i rörelseenergi att vara direkt proportionell mot kedjans vikt. Ju smalare kedja och därmed mindre massa, desto lättare för motorn att dra runt densamma.

P.S.
Varför ser vi annars tunna lågprofilkedjor i 1/4" och 3/8" för klenare el- & besinsågar?


Aja, så jävla elementärt verkar det inte vara!

Vikt på kedja är till nackdel vid acceleration, men inte annars. Den energi som lagras i rörelsen kommer bra till pass vid arbete. Särskilt vid kvistning tex.

Pratar du bara drivlänkens tjocklek är det inte många gram det skiljer i vikt på samma kedja med olika spårvidd.
Lite mer mellan olika modeller...

Ta o prova samma kedja i 1,3, 1,5 och 1,6 kan du se o känna vad o vilket som skiljer hur.

traktorz skrev:Varför ser vi annars tunna lågprofilkedjor i 1/4" och 3/8" för klenare el- & besinsågar?

Det är modellen på kedjan som ger det resultat du hänvisar till, inte delning eller spårvidd.

De 3/8hobby kedjorna du nämner har annan tand, ram och mindre drivlänk än vanlig 3/8.
72LPX har även den 1,3mm spåvidd och är i 3/8. Sätter du dit den storknar de flesta såg under 50cc och presterar inget vidare på varviga sågar utan vrid.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247404
traktorz skrev:
Mange skrev:
traktorz skrev:Anledningen är inte enbart ekonomisk, utan också att kedjans prestanda ökar med förslitningraden, eftersom jag har lärt mig här på forumet att "spånutrymmet" ökar med mängden filning av kedjan och därmed dess averkningskapacitet. Visst ökar vibrationerna allt eftersom tänderna och ryttarna på kedjan filas, men det är ett marginellt problem på den här lilla 30-kubikaren till såg.

Spånutrymmet blir större eftersom tanden filas o skapar utrymme.
Att detta ökar vibrationer stämmer inte om samma vinklar och underställning bibehålls.

-Jo, visst stämmer det.

Vi kan anse att vibrationer specifikt från kedjan uppkommer pga förändringar i kedjans hastighet, (acceleration/retardation). Så med minskad massa i länkarna (skärlänkar och ryttare) allt eftersom kedjan används och underhållsfilas, så kommer dessa vibrationer att dämpas allt sämre.

En annan analogi är att i ett extremfallet med ryttare och skärtand helt ihop utan spalt (låt vara att kedjan då är obrukbar till att såga med), så blir kontaktytan mot träunderlaget väsentligt större, än den tvättbrädsliknande situation i det andra extremfallet med maximalt gap mellan skärtand och ryttare.

De som någon gång med vinkelslipen har minimerat eller eliminerat underställningsklackarna på kedjan, vilket ger stor fysisk åtskillnad mellan kontaktyta och gap hos kedjan, vet vilka vibrationer man då får.

Om det är minskad vikt upplevs vibrationerna inte mindre då?
Förutsatt att ryttarställning är korrekt blir det inte mer vibrationer vid halv eller nästan slut kedja än ny.
Annat kan påverka som slitage på sidolänk/drivlänk/svärdsbana/drev etc.
Men tar du en ny kedja o kör ner till mer än halv sliten vibrerar den inte mer än innan förutsatt att ryttarställning är korrekt!

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#247419 Håller med om att det är knappast elementärt att modellera en sågs egenskaper, då det inte är trivialt att genomskåda vilka parametrar som är dominerande. Det är iofs huvudsakligen ett område för motorsågtillverkarnas utvecklingsavdelningar.

Helheten är förmodligen lättast att få en uppfattning om empiriskt, dvs genom praktiska prov och jämförelser, något som också brukar framgå i många inlägg här.

Utbudet av kedjor med olika tjocklek på drivlänkarna, är antagligen primärt för att tillgodose olika krav på hållfasthet, nödvändiga för hela spektrumet av motorsvaga till dito starka sågmotorer. Tjockare svärd tål mera brytpåverkan, men även svärd på en skördare för .404" kedjor böjs och måste uppriktas emellanåt.

Det torde vara ineffektivt att använda en bredare kedja än nödvändigt givet en viss motorstyrka på sågen. Svärdslängd och oljesmörjning har även visst inflytande. Gemensamt däremot är i alla fall önskemålet om att få en vass kedja.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#247443 Jag har inte lyckats förstå det som är uppenbart och självklart för Mange: En kedja med tex 1.6 mm går inte tyngre för sågmotorn än en som är betydlig tunnare.

Tänker mig en skärtand som skall filas/slipas med dia 4 mm.

Om överdelen har en godstjocklek på 2 mm så måste spånan transporters långt ned i tanden, men med en som har 1 mm tar spånan en genare väg.

Den undre millimetern på den tjocka styr spånan i en ogynnsam riktning och det kostar energi.

Vid flatfilning reduceras förmodligen den senare nackelen, men nu håller vi väl oss till rund- filat/slipat i just detta fall.

Som ni ser jag har inte fattat att det inte spelar någon roll vilken godstjocklek skärtänderna har, det går inte tyngre !?

Kan någon pedagog bistå ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).