Motorsåg och handhållet

Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

11 inlägg 15757 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

traktorz  
#241762 För att inte knyckla till ljuddämparen än mer i onödan, har jag just eftermonterat ett barkstöd utan taggar som skydd på vår CS2150.
Använder den sågen tillsammans med ett 13" Iggesundsvärd (1.5mm drivlänk) inköpt på Swedol tillsammans med en S27 kedja. Fungerar ypperligt till kubbning på vedbacken.

Tycker att CS2150 är en mycket trevlig "Farmar"-såg/"Hemmansägar"-såg eller vad man nu skall kalla segmentet under proffs-sågarna med vevhus utförda i magnesium. Tycker vår CS2150 nu funkar bättre till kubbning än vår CS2152, som för stunden fått ett 8-kuggars ringdrev, för att tjänstgöra som kvistnings-såg och därmed försetts med en H30 kedja (1.3 mm drivlänk), även detta svärd är 13" långt.

Vår CS2152 hade tidigare problem med tankventilationen, vilket vi avhjälpte på ett ortodoxt sätt, genom att helt sonika borra ett litet hål i tanklocket, fast nu läcker sågen bensin något om den ligger på sidan.

Kedjeoljetillförseln var tveksam på CS2152 efter att ha sått under sommaren. Men efter en rengöring av tanken med diesel och kört en tankning 50% diesel / 50% kedjeolja, så matas kedjeolja fram tillräckligt, även med 8-kuggars ringdrev, utan att svärdet blir varmt och blåanlöpt.

Hade även ett temporärt driftproblem nyligen med vår CS2152, efter att ha kört tanken tom. Eller nästan tom, eftersom sågen går magert när bransletillförseln sinar och då stänger jag genast av den. Var stört omöjligt att få igång den efter soppatorsket. Gissar att ett nio år gammalt och stelt "Metering Diaphragm" (sv?) i förgasaren hakat upp sig så att vevhuset fylldes med bensin. Behövde 3 torra tändstift för att få igång sågen igen, och det var först när jag med lossat tändtift och med sågen upp och ner drog sågen torr, som den tände igen. Brukar ju mena stt det aldrig är tändrelaterade problem på en motorsåg, fast nu inser jag att det kan vara bra att ha med ett reservtändstift ändå, samt att primärt dra sågen torr, om man över huvudtaget vill ha igång den igen. Den rök lite förstås de första sekunderna efter start, men nu går våra båda Jonsered-sågar, som om de vore som nya igen.

CS2150 har inte krånglat någongång ännu, så därför är den något av en favorit. Grannen som har en syskonmodell, Husqvarna 345 (Jonsered CS2145) är också mycket nöjd med sin, och bägge de här sågarna varvar högre än CS2152'an, så ruggigt bra driv i de här två "farmar"-sågarna.

PA257765r.JPG

Ref:
viewtopic.php?t=1609
viewtopic.php?f=12&t=16286


Senast redigerad av traktorz fre 25 okt 2013, 23:31, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

totte  
#241766 Utmärkt med såna här små rapporter om hur det går!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

machonisti  
#241786
totte skrev:Utmärkt med såna här små rapporter om hur det går!

Bra! traktorz och totte.

Syftet med forumet är väl informationsbyte fastän envis träskallighet skymtar till ibland!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

Kse  
#241787
machonisti skrev:
totte skrev:Utmärkt med såna här små rapporter om hur det går!

Bra! traktorz och totte.

Syftet med forumet är väl informationsbyte fastän envis träskallighet skymtar till ibland!

Träskallighet borde ju passa utmärkt på ett skogsforum. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

machonisti  
#241788
Kse skrev:
machonisti skrev:
totte skrev:Utmärkt med såna här små rapporter om hur det går!

Bra! traktorz och totte.

Syftet med forumet är väl informationsbyte fastän envis träskallighet skymtar till ibland!

Träskallighet borde ju passa utmärkt på ett skogsforum. :grin:

Att skörda vid optimal tillväxt! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

traktorz  
#300686 Vår Jonsered CS2150 årgång 2002 fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Dock behöver den lite tillsyn emellanåt, såsom rengöring under kopplingskåpan och smörjning av nållagret till kopplingstrumman.

Apropå kopplingstrumman, så börjar den på att bli sliten, men jag vill nöta lite mer på den aggressivt slipade S27 kedjan, innan jag byter både kedja och kopplingstrumma.

Däremot monterade jag ett nytt luftfilter, #537 02 40-02, eftersom bajonettfattningen blivit för glapp.
Jag hade beställt ett nytt hos Svens Maskin & Service (artnr. 5208-10345), men blev lite förvånad då jag bara fick filterdelen #537 02 38-00 utan kåpan. Gamla kåpan passade förstås, samt att bajonettfattningen i själva filterdelen nu satt åt lagom hårt.

Detta luftfilter med bajonettfattning passar till modellerna: Jonsered 2141, 2145, 2150
Notera att CS2152 istället har det modernare utförandet med en fjäderklämma.

PB258850v1028.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

Ferguson system  
#300730 +1 Traktorz. Det er flott at noen skriver om farmer sager. Er det noen som har erfaring med de nye farmer sagene til Jonsered kontra de gamle? Er de noe bra?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

traktorz  
#301207 Personligen gillar jag inte den verktygslösa kedjespännaren över huvudtaget på någon såg, typ Jonsered Motorsåg CS 2245 S & CS 2250 S. Den nya modellserien (ekvivalent med 400-serien hos Husqvarna) har ju fått friskluftsmotorer som den största förändringen. Därigenom har de blivit mer komplicerade och förmodligen lite besvärligare att meka med själv. Därför gillar jag de äldre modellerna bäst.

Beträffande de nyare sågarna, så finns ju alternativ till de dyrare toppmodellerna i 50cc & 60cc klasserna, såsom Jonsered CS2252 (545 ekviv.) & CS2258 (555 ekviv.). De skulle vara mina förstahandsval i dessa klasser, samtidigt som i 45cc klassen valet blir just en "farmar"-såg, CS 2245 (445 ekviv.).

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

Ferguson system  
#301222 Jeg er heller ikke noe glad i verktøyløse kjedespennere. Det er synd at de bare selger S utgavene. Jeg har sett litt på Jred 2240. Lett og lave vibrasjoner, virker som det kan være ei bra sag til lettere arbeid. Clean power/x-torq motorene er godt mulig det er vanskeligere å jobbe på. De har i hvertfall bra med dreiemoment fra bunn. Er fornøyd med Jred 2252.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

traktorz  
#331122 På den här engelsk-språkiga siten, finns en tråd på forumet, som uttömmande tar upp olika aspekter på Husqvarnas/Jonsereds serie av sågar:
http://www.arboristsite.com/community/t ... on.237587/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

totaya79  
#331148 Jag har haft min hqv 350 sedan början av 2000 talet och huggt mellan 500 och 800 m3, främst ved men även lite timmerhuggning samt vid timmring. Den har jag bara tankat filat och kört. Gått väldigt fint och aldrig strulat. Har aldrig behövt ändra på förgasaren mellan sommar och vinter huggning. Min gamla 42 var ett evigt justerande på gasaren. I höstas gick ena infästningen till kastskyddet sönder så detta åker jag på att byta. Det jag kan störa mig på är on/off knappen. Inte bara en gång jag stänger av sågen med tummknogen då jag vrider om sågen. Händer inte så ofta nu då man vant sig men ett elände i början. Annars bara positiva erfarenheter. Har bara kört på aspen soppa i den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).