Batteridriven borrskruvdragare

Husqvarna
 Svara  68 inlägg  21696 visningar  10 följer
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

#243786 Jag är mycket nöjd med min blåa Bosch 18V med dubbla 1,5Ah batterier. Jag prioriterade vikt plus att laddtiden är så kort att jag aldrig behövt vänta på att batteriet ska bli färdigladdat.

totte skrev:Boshen är en mycket rejäl maskin. Metabo är nästan oslagbar kvalitet. Siffermässigt så är de mycket likvärdiga, med en stor skillnad - Boschen är ordentligt stark, 36 Nm, men Metabon är rena monstret, 48 Nm. Så om du vill ha något riktigt starkt med toppkvalitet så är det Metabon som gäller.

Tror inte batteriet passar i nägra andra grejor för någon av dom.

Bosch batteri passar i.a.f i massor med maskiner, jag har slagborrmaskin, tigersåg, skruvdragare, sticksåg och en LED-strålkastare som alla har likadana 18V batterier.
En fördel är ju att när man har batterier och laddare så man är nöjd så kan man köpa maskinerna i sk. Solo-utförande, dvs. utan batteri och laddare. Ett stort batteri gör minst 1000 kr extra på priset.
T.ex Solo sticksåg på DUAB kostar 1920 kr, med två 4 ah + snabbladdare = 4735 kr

Speciellt strålkastaren gillar jag, mycket ljus och länge också, bättre än sladdlampa:
http://www.proffsmagasinet.se/byggtillb ... rbetslampa

#243799 Jag köpte ett Makita-paket till egen julklapp ifjol. Skruvdragare/borrmaskin och slagskruvdragare. Visst kostade det 5000:- men även om jag inte använder det dagligen tycker jag det är klart värt pengarna. Efter att ha prövat riktiga grejer blir jag bara förbannad av att jobba med billig skit. Tycker Makita överlag brukar ha bra balans i sina maskiner. Även om den kanske är lite tyngre blir den ändå smidig på nåt sätt, eftersom den väger "rätt".

För att skruva lång grov skruv är slagskruvdragaren oslagbar. Batteriet håller längre och man behöver inte hålla emot på samma sätt som med en vanlig skruvdragare. Stå på stege och skruva i en grov skruv med en hand så långt ut man nåt är inga problem längre. Nackdelen är väl ljudnivån, men då får man ju en anledning att köpa blåtandskåpor med medhörning...

/// Perjos

#243804 Skruvdragare skall man absolut köpa utav kvalitétsmärke då det är stor skillnad emot en billig. En kvalitéts maskin har man ju väldigt länge om man bara skall använda den hemma. En billigare däremot brukar ju hålla så ojämn kvalité så den kan ju mer eller mindre gå sönder när som.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243850 Är nu inne på min tredje blå Bosch på ca 20 år och har kört dem några år omlott.Använder dem väldigt säsongsbundet, mest under vår/sommar/höst och nästan inget under vintern Den första hade 2 st Nickel-Kadmium-batterier på 9,6V som höll ca 10 år innan båda tog slut. Nr 2 har 2 st 12V Nickel-metallhydrid och fungerar fortfarande och nr 3 har 2 st 14,4V Litium-jon-batterier. Alla tre har fungerat utmärkt med skruv upp till 6 mm och det känns inte som att det är någon större skillnad vid användningen. Så allt snack om att volttalet = effekten känns lite konstig (om man dessutom vet att effekt = volt x ampere). Den största skillnaden är ju hur batterierna fungerar, NiCd laddade ur sig lite lagom men man var tvungen att sköta dem rätt med lagom urladdning för att få till livslängden. NiMH laddar ur sig snabbare men är mer tåliga mot uppladdning av halvladdade batterier. Li-ion laddar knappast ur sig alls och verkar överhuvudtaget tåla misshandel betydligt mer än äldre typer.

#243861 Li-ion är överlägsna all tidligare batteriteknologi! Snabbt laddat, och inga problem om du laddar halvtomma batterier. Och bäst av allt, inga segdragning som gör drillen varm med risk för brända vicklinar när batteriet närmar sig slut. Hur ofta dro jag i nogra skruvar extra even om det var tydligt att batteri och drill inte ville mer.

#243874 Som jag förstod en tidningsartikel är inte alla laddare utrustad med en regulator (eller liknande) som känner av batterispänningen.
Hur är det med den saken?

Har blå Bosch och Metabo intelligenta laddare?

TS
Användarvisningsbild

#243889 Man får nog utgå från att de kända kvalitetsfabrikaten också har laddare med kvalitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Batteridriven av Rup-riset - lör 01 nov 2014, 21:11
i Motorsåg och handhållet
2 svar
1647 läst
av Niking     
sön 02 nov 2014, 01:12
Batteridriven kedjeröjsåg av loppan - sön 12 maj 2013, 17:33
i Motorsåg och handhållet
11 svar
8369 läst