Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108644 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241551
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag var i dag på kurs i kulturmiljövård, kan rekommenderas. En av deltagarna hade vid en AB kurs sett en "världsmästare" med 45 år i yrket bli hemskickad dag två, han vägrade ta till sig något av kursinnehållet, han skulle prompt varva sågen under förflyttning, "finnstarta", ja allt man varken ska eller bör göra, det blev således hemgång. :lol: :lol: :^o


Och ändå hade han klarat sig i 45 år i yrket! konstigt va! han kanske inte har gjort så mycket fel ändå då under sitt yrkesliv? mer än att inte följa "säker skogs" riktlinjer!? :lol: :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

mghg  
#241553
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag var i dag på kurs i kulturmiljövård, kan rekommenderas. En av deltagarna hade vid en AB kurs sett en "världsmästare" med 45 år i yrket bli hemskickad dag två, han vägrade ta till sig något av kursinnehållet, han skulle prompt varva sågen under förflyttning, "finnstarta", ja allt man varken ska eller bör göra, det blev således hemgång. :lol: :lol: :^o


Och ändå hade han klarat sig i 45 år i yrket! konstigt va! han kanske inte har gjort så mycket fel ändå då under sitt yrkesliv? mer än att inte följa "säker skogs" riktlinjer!? :lol: :lol: :lol:


Som herjman påpekat ovan så kan man klara sig i flera år trots osäkra metoder och sedan kan allt ta slut efter ett sista misstag som får fatala konsekvenser.

I genomsnitt dör 4 personer p.g.a. trädfällning, under storm-år närmare 10. Jag tycker det är för mycket. Vad tycker du Huggarn?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#241554 Vad är å finnstarta sågen? Är det stående, Holla snoren ock låta sågen "falla"? En "servicemann" utförde det på min såg en gong. Gick aldri dithän igen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241557
mghg skrev:
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag var i dag på kurs i kulturmiljövård, kan rekommenderas. En av deltagarna hade vid en AB kurs sett en "världsmästare" med 45 år i yrket bli hemskickad dag två, han vägrade ta till sig något av kursinnehållet, han skulle prompt varva sågen under förflyttning, "finnstarta", ja allt man varken ska eller bör göra, det blev således hemgång. :lol: :lol: :^o


Och ändå hade han klarat sig i 45 år i yrket! konstigt va! han kanske inte har gjort så mycket fel ändå då under sitt yrkesliv? mer än att inte följa "säker skogs" riktlinjer!? :lol: :lol: :lol:


Som herjman påpekat ovan så kan man klara sig i flera år trots osäkra metoder och sedan kan allt ta slut efter ett sista misstag som får fatala konsekvenser.

I genomsnitt dör 4 personer p.g.a. trädfällning, under storm-år närmare 10. Jag tycker det är för mycket. Vad tycker du Huggarn?


Blir dom dödsfallen färre om de nu döda hade gått AB körkort? eller ABC?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241558 Har han klarat sej i 45 år så tror jag inte han gjort så mycket fel, håller med Huggarn...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

mghg  
#241561
Huggarn skrev:
mghg skrev:
[...]

I genomsnitt dör 4 personer p.g.a. trädfällning, under storm-år närmare 10. Jag tycker det är för mycket. Vad tycker du Huggarn?


Blir dom dödsfallen färre om de nu döda hade gått AB körkort? eller ABC?


Ingen kan förstås inte veta säkert, men jag är övertygad om att AB-körkort skulle minska dödsfallen avsevärt.

De flesta dödsfallen beror på nedfallande träd och oftast börjar det med ett fastfällt träd. Det viktigaste i B-kursen är att kunna fälla träd kontrollerat och i rätt riktning. På så sätt undviker man fastfällning.

För att säkert arbeta i stormfälld skog rekommenderas att man går en C-kurs.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241562 Misstag görs av alla hur många kurser man än har gått, det viktigaste är att stanna upp å studera besvärliga träd å tänka till en extra gång... Sän har många som skadas ren otur oxå.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#241563 På min motorsågskurs ABC så fanns flertalet mycket erfarna personer som till en början uttryckte en hel del kritik mot kursinnehållet och de metoder som lärdes ut. De ansåg att de kunde sin sak och att detta med kurs var onödigt. När kursen var slut hade dessa erfarna huggare dock totalt ändrat uppfattning. De berömde kursen och insåg att de tidigare använt en hel del farliga och ibland inte så särskilt effektiva metoder när de arbetade med motorsågen.

Ovanstående kanske är något för "Huggarn" att fundera på?? Kan du på ett bra sätt förklara varför du är så motsträvig till dagens motorsågskörkort så ska jag verkligen lyssna på det. Om inte så lägg ner...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241570 Erfarenhet verkar här ha blivit mer eller mindre ett "skällsord" !! och inte värd vatten knappt! ska vi gå efter tex herjman,mghg,och anersimyras logik nästa gång stormen Gudruns syster kommer på besök så ska vi alltså skicka ut grabbar å tjejer med lite erfarenhet men som har ABC körkort som rotkapare i bröterna? tänk va lite skador det kommer att bli!....och lite kapat! :wink: .....nej du.... enda sättet att lära sig hur man kapar vindfällen både säkert och effektivt är helt enkelt att kapa vindfällen...... i massor!......på en kurs kan man på sin höjd ge en del tips och tricks som förvisso kan vara rätt bra.....men med stor risk att invaggas i falsk säkerhet! jag har tagit både risker och skador för vad jag vet idag.......finns inga genvägar tyvärr! sånt är livet i största allmänhet och även i skogsarbete!...allternativet är att helt enkelt ge fasen i att använda motorsåg! så är det! :wink: sen får ni tycka vad ni vill!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241573 Kan bara hålla med! Erfarenhet får man endast genom att göra saker, det går inte att läsa sej till.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241576
Rollomatic skrev:På min motorsågskurs ABC så fanns flertalet mycket erfarna personer som till en början uttryckte en hel del kritik mot kursinnehållet och de metoder som lärdes ut. De ansåg att de kunde sin sak och att detta med kurs var onödigt. När kursen var slut hade dessa erfarna huggare dock totalt ändrat uppfattning. De berömde kursen och insåg att de tidigare använt en hel del farliga och ibland inte så särskilt effektiva metoder när de arbetade med motorsågen.

Ovanstående kanske är något för "Huggarn" att fundera på?? Kan du på ett bra sätt förklara varför du är så motsträvig till dagens motorsågskörkort så ska jag verkligen lyssna på det. Om inte så lägg ner...


ja inte "lägger jag ner" pga att du säger det ialla fall! :lol:

kan du för det första beskriva dom farliga och ibland inte så särskilt effektiva metoder dom använt när de arbetade med motorsågen förrut?...... hur "erfarna" var dom? vi har ju från några personer nu fått lära oss att erfarehet är lika med noll!....således även dom erfarenheter man får på div kurser då också alltså?

Jag har för övrigt inget emot "motorsågskörkort" för dom som vill lära sig mer i ämnet! och som går kurser frivilligt! men när det blir ett generellt lagkrav för alla som ska "handha motorsåg i yrket" så blir jag riktigt börbannad!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241594
mghg skrev:
Huggarn skrev:
mghg skrev:
[...]

I genomsnitt dör 4 personer p.g.a. trädfällning, under storm-år närmare 10. Jag tycker det är för mycket. Vad tycker du Huggarn?


Blir dom dödsfallen färre om de nu döda hade gått AB körkort? eller ABC?


Ingen kan förstås inte veta säkert, men jag är övertygad om att AB-körkort skulle minska dödsfallen avsevärt.

De flesta dödsfallen beror på nedfallande träd och oftast börjar det med ett fastfällt träd. Det viktigaste i B-kursen är att kunna fälla träd kontrollerat och i rätt riktning. På så sätt undviker man fastfällning.



För att säkert arbeta i stormfälld skog rekommenderas att man går en C-kurs.


men snälla du! inte behöver nån gå en kurs för att begripa att man inte ska kapa ett träd man fällt fast i?? det tillhör den utdöende metoden "sunt förnuft"! :lol: men med tanke på dig själv så inser jag nu att vissa kanske ska gå en kurs ändå!! :roll:


ja ikväll är det så mycket skoj här så man vet knappt åt vilket håll man ska skratta åt!! :lol: :lol:

vi tar ett till skoj exempel! : "För att säkert arbeta i stormfälld skog rekommenderas att man går en C-kurs" hehehe.... ja jisses..... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#241602 Inte alla som har din erfarenhet och kunna i skog och använding av såg, Huggarn! Det blir nu allt färre som har vuxit upp med såg och vuxit sig inn i bruken av såg, och da är kursen viktiga. Man ser rent för många som tar en såg ur hyllan på Jula och drar till sommarstugan och kör i väg på alla typer jobbar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#241605 Du "Huggarn", hur högt du än ropar och hur arg du än är så hjälper det inte. Myndigheternas beslut om dokumenterad utbildning för yrkesfolk som använder motorsåg ändras knappast. Det är nog bara att gilla läget liksom...

Känns lite som att du missförstått syftet med dessa kurser. Ingen blir ju en fullfjädrad huggare bara för att man gått en kurs. Dock så lägger man grunden för ett säkert och erkänt effektivt arbetssätt. En grundläggande kunskapsnivå som genom erfarenhet kan fulländas.

Har du förresten gått C-kursen??? Om inte så kanske det vore på sin plats... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241609
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Ha ha ha, jag var i dag på kurs i kulturmiljövård, kan rekommenderas. En av deltagarna hade vid en AB kurs sett en "världsmästare" med 45 år i yrket bli hemskickad dag två, han vägrade ta till sig något av kursinnehållet, han skulle prompt varva sågen under förflyttning, "finnstarta", ja allt man varken ska eller bör göra, det blev således hemgång. :lol: :lol: :^o


Och ändå hade han klarat sig i 45 år i yrket! konstigt va! han kanske inte har gjort så mycket fel ändå då under sitt yrkesliv? mer än att inte följa "säker skogs" riktlinjer!? :lol: :lol: :lol:
Jag har arbetat med både honom och hans bror, båda har vid flera tillfällen varit ytterst nära att stryka med, det är inget någon av dom förnekar, de erkänner bägge att de citat: borde varit jordgubbar för längesedan, så visst har de gjort, och gör fortfarande fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).