Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 109096 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Skogsparti  
#241311
Homo abies skrev:
Skogsparti skrev:
JörgenO skrev:1 - Vet vi att olyckor med motorsåg ökat?


Jag läste på denna webbplats att antalet olyckor är flera tusentals varje år, har även hört att det är ett tiotal människor som dör varje år. Låter helt sjukt, kan inte vara sant. Någon som vet vart finns denna statistik finns?

http://www.av.se finns statistik men deras instrument är knöligt o iaf för mig svårläst. Ja tyvärr det dör mellan 6 o 12 människor varje år, mest misslyckad fällning/nedtagning fastfällt träd


Tack, jag hittade nu! PDF för arbetsskador vid skogsbruk

Dock är inte statistiken så grundlig, står att det är många som skadas speciellt av motormanuell avverkning. Men 0,5% risk alltså att drabbas av en arbetsskada inom skogsbruk om man jämför med alla skador som anmälts under ett år? (2010)

Edit: Här finns till och med en databas med alla skador.

Markerade alla län, allt inom skogsbruk, allt inom branschen, alla ålderintervaller, alla skadetyper samt all typ av frånvaro (inklusive ingen frånvaro) - fick fram följande:

- År 2009 totalt 123 anmäla arbetsolyckor

- År 2010 totalt 141 anmäla arbetsolyckor

- År 2011 totalt 129 anmäla arbetsolyckor

- År 2012 totalt 126 anmäla arbetsolyckor

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#241313 Det ser ju stabilt ut om än farligt.
Ett problem som inte syns i statistiken ovan är de som skadar sig på fritiden. Som någon påpekade tidigare i tråden kan det ju vara så att eftersom motorsågar är billiga så är det fler som får tillgång till dem, säkert betydligt fler än som tar körkort. Detta kan leda till att fler hobbyanvändare skadar sig. Jag har dock inte sett någon statistik på detta.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#241319
JörgenO skrev:Det ser ju stabilt ut om än farligt.
Ett problem som inte syns i statistiken ovan är de som skadar sig på fritiden. Som någon påpekade tidigare i tråden kan det ju vara så att eftersom motorsågar är billiga så är det fler som får tillgång till dem, säkert betydligt fler än som tar körkort. Detta kan leda till att fler hobbyanvändare skadar sig. Jag har dock inte sett någon statistik på detta.


Det säljs lika många sågar/år idag som före 1980 då i princip hela avverkningsvolymen manuellhöggs.. eftersom Av bara i bästa fall har statistik på arbetsplatsolyckorna och ingen annan har koll på fritidsolyckorna så är osäkerhetenoch underskattningen stor... Det som finns är dödsolyckorna som alltid i princip registreras och en ganska stor enkätundersökning gjord av Säker Skog där det kom fram att ~3500 vårdsökande från skogssysslor med resultat läkarordinerad sjukskrivning minst 14 dagar på ett år!! Och med utgångspunkt från dödsfallen och jämfört med trafik och bygg så kan man anta ett förhållande på ~7,5x allvarliga olycksfall med invalidisering i varierande grad som resultat per omkommen.... Det som verkar lugnt på ytan; (skog) 5/1000 arbetsolyckor jämfört (snitt) 6/1000 är något helt annat på djupet..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241320 Man kan ju anta att det är yrkesmässigt...

För skador allmänt är det nog inte lätt o föra statistik.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241321
Homo abies skrev:
Det säljs lika många sågar/år idag som före 1980 då i princip hela avverkningsvolymen manuellhöggs.. eftersom Av bara i bästa fall har statistik på arbetsplatsolyckorna och ingen annan har koll på fritidsolyckorna så är osäkerhetenoch underskattningen stor... Det som finns är dödsolyckorna som alltid i princip registreras och en ganska stor enkätundersökning gjord av Säker Skog där det kom fram att ~3500 vårdsökande från skogssysslor med resultat läkarordinerad sjukskrivning minst 14 dagar på ett år!! Och med utgångspunkt från dödsfallen och jämfört med trafik och bygg så kan man anta ett förhållande på ~7,5x allvarliga olycksfall med invalidisering i varierande grad som resultat per omkommen.... Det som verkar lugnt på ytan; (skog) 5/1000 arbetsolyckor jämfört (snitt) 6/1000 är något helt annat på djupet..


Det säljs inte lika många såg/år till yrkesverksamma nu som 1980!
Det kan ett antal hundra ÅTF nog hålla med om.

Att antalet såg som säljs är lika kan jag kanske hålla med om men antalet yrkes verksamma hel och deltid är betydligt mindre.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241322 Är helt säker på att det årligen dör och skadas betydligt fler män när dom "skjuter ur sig" i sänghalmen i samband med sex än vad det gör runt motorsågar!!

Har vi ett "sexkörkort" eller "samlagskörkort" i olika valörer beroende på sexuell läggning i antågande tro?..... är nog bara en tidsfråga!...... tänk va många utbildarjobb det skulle skapa!....bra va? :lol: lika många skulle troligtvis fortfarande dö eller skadas vid samlag.......men utbildarna skulle ju ha jobb i allafall.....å de ä ju bra! :wink:

Fler vrickar nog foten när dom kliver ur sängen på morgonen än vad det sker skador med motorsågar! ..."sängkörkort" eller "sovkörkort" kanske?..... å vips så är några fler "jobb" skapade!....de är ju perfekt! :wink: ... osv osv..............

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

herjman  
#241328
Huggarn skrev:Fler vrickar nog foten när dom kliver ur sängen på morgonen än vad det sker skador med motorsågar! ..."sängkörkort" eller "sovkörkort" kanske?..... å vips så är några fler "jobb" skapade!....de är ju perfekt! :wink: ... osv osv..............


Jag känner fler som kliver upp ur sängen varje morgon än som arbetar med motorsåg, det kan ju förklara saken! :lol:

Dessutom känner jag ingen som invalidiserats av sex men väl vid nertagning av fastfällt träd.
Dessutom hade nog dom med dåligt hjärta som dör vid sex även dött av avsträngningen av att brossla stock. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#241347 Vi har körkort på så mycket annat...bil, motorcykel, moped...för att få jaktlicens på vapen ska man ju ha tagit jägarexamen...

Man kan undra vad folk är rädda för? ;)

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241358 Tror inte det beror på rädsla, att dom som är vana användare av motorsåg med lång erfarenhet ska vara tvingade att ta ett körkort på motorsåg tycker jag är galet, Men visst sådana som aldrig hållit i en såg kan det vara nyttigt som en början, men skicklighet å erfarenhet kan man endast få genom att hålla på med saken i fråga... Vara med någon som kan titta å öva.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

dwurg  
#241362 Nja rädd och rädd. Handlar nog mer om att det kostar en väldig massa pengar. Och sen inbillar jag mej att ju mer detaljstyrt allting blir desto mindre tänker folk efter själv när dom håller på. SBF (sunt bondförnuft) är ett utrotningshotat ord idag.
Ser bara på företaget jag jobbar på (inom bygg dock). vi är ca 10 anställda och tog A i våras. Själva kursen i sej är ju långt ifrån billig om man ser till vad man får ut av den. Det enda jag tyckte att jag lärde mej va att dom säljer färdigblandad bensin på en mack på orten. Nu har jag iofs skoglig gymnasieutbildning men att hålla på en hel dag för att lära sej kapa trissor tycker jag är lite väl.
Som sagt kommer inte ihåg vad kursen kostade per skalle kan de ha vart 1600 eller nåt sånt. Sen lägger man till lön för samtliga och utebliven arbetsinkomst den dagen.
Det blir rätt mycket pengar för ett sånt företag, och dessutom är det ju en uppsjö av andra utbildningar som man måste ha. Men som sagt är det min syn på det hela från byggnadssidan. Och som en avslutning kan jag säga att kursen är ju anpassad för skog den har ju inte ett dugg att göra med bygg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241374
dwurg skrev:Nja rädd och rädd. Handlar nog mer om att det kostar en väldig massa pengar. Och sen inbillar jag mej att ju mer detaljstyrt allting blir desto mindre tänker folk efter själv när dom håller på. SBF (sunt bondförnuft) är ett utrotningshotat ord idag.
Ser bara på företaget jag jobbar på (inom bygg dock). vi är ca 10 anställda och tog A i våras. Själva kursen i sej är ju långt ifrån billig om man ser till vad man får ut av den. Det enda jag tyckte att jag lärde mej va att dom säljer färdigblandad bensin på en mack på orten. Nu har jag iofs skoglig gymnasieutbildning men att hålla på en hel dag för att lära sej kapa trissor tycker jag är lite väl.
Som sagt kommer inte ihåg vad kursen kostade per skalle kan de ha vart 1600 eller nåt sånt. Sen lägger man till lön för samtliga och utebliven arbetsinkomst den dagen.
Det blir rätt mycket pengar för ett sånt företag, och dessutom är det ju en uppsjö av andra utbildningar som man måste ha. Men som sagt är det min syn på det hela från byggnadssidan. Och som en avslutning kan jag säga att kursen är ju anpassad för skog den har ju inte ett dugg att göra med bygg.

A kursen riktar sig till alla som hanterar motorkedjesåg i arbetet och är inte speciellt riktad mot skogsarbe.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#241431
tallen100 skrev:Tror inte det beror på rädsla, att dom som är vana användare av motorsåg med lång erfarenhet ska vara tvingade att ta ett körkort på motorsåg tycker jag är galet, Men visst sådana som aldrig hållit i en såg kan det vara nyttigt som en början, men skicklighet å erfarenhet kan man endast få genom att hålla på med saken i fråga... Vara med någon som kan titta å öva.

Om man någonstans kunnat utläsa att de med lång erfarenhet på grund av detta har den kunskapsnivå avseende säkra arbetsmetoder som motsvarar (eller överstiger!) de nya kraven skulle det helt säkert funnits ett undantag för dessa i ingången till körkortssystemet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#241437
Mange skrev:
Homo abies skrev:
Det säljs lika många sågar/år idag som före 1980 då i princip hela avverkningsvolymen manuellhöggs.. eftersom Av bara i bästa fall har statistik på arbetsplatsolyckorna och ingen annan har koll på fritidsolyckorna så är osäkerhetenoch underskattningen stor... Det som finns är dödsolyckorna som alltid i princip registreras och en ganska stor enkätundersökning gjord av Säker Skog där det kom fram att ~3500 vårdsökande från skogssysslor med resultat läkarordinerad sjukskrivning minst 14 dagar på ett år!! Och med utgångspunkt från dödsfallen och jämfört med trafik och bygg så kan man anta ett förhållande på ~7,5x allvarliga olycksfall med invalidisering i varierande grad som resultat per omkommen.... Det som verkar lugnt på ytan; (skog) 5/1000 arbetsolyckor jämfört (snitt) 6/1000 är något helt annat på djupet..


Det säljs inte lika många såg/år till yrkesverksamma nu som 1980!
Det kan ett antal hundra ÅTF nog hålla med om.


Att antalet såg som säljs är lika kan jag kanske hålla med om men antalet yrkes verksamma hel och deltid är betydligt mindre.


Vi är helt överens!
Ang ÅF blir det ytterligare allvarligt när det säljs allt fler sågar på "ickeskogliga" försäljningsställen utan kunskap om det som säljs...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241442 Jo, så är det nog.
Allt bottnar i Kronor och för de som säljer såg till icke skogliga försäljnings ställen skiter nog i vilket bara det säljer.
Att det sen inte blir rätt o kostar skiter dem oxå i för det betalar kund.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241444
Homo abies skrev:
tallen100 skrev:Tror inte det beror på rädsla, att dom som är vana användare av motorsåg med lång erfarenhet ska vara tvingade att ta ett körkort på motorsåg tycker jag är galet, Men visst sådana som aldrig hållit i en såg kan det vara nyttigt som en början, men skicklighet å erfarenhet kan man endast få genom att hålla på med saken i fråga... Vara med någon som kan titta å öva.

Om man någonstans kunnat utläsa att de med lång erfarenhet på grund av detta har den kunskapsnivå avseende säkra arbetsmetoder som motsvarar (eller överstiger!) de nya kraven skulle det helt säkert funnits ett undantag för dessa i ingången till körkortssystemet.


Har man hållit på med motorsåg å trädfällning flera år å klarat sej utan olyckor så tycker jag det säger mesta, det kan inte bara vara tur att det gått bra. Det är det sunda förnuftet som gäller.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).