Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108876 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241688 Det där med avdragsgillt är mest skitsnack, för de pengar det kostar ska fram punkt slut.
Det som är avdragbart är momsen på det, inget mer.

Man får inget löne bidrag för den tid som förloras i arbete under utbildning heller så visst kostar det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241690
Rollomatic skrev:Du "Mange", i stort sett allt i utbildningsväg kostar pengar. Din idé om att "dela med sig gratis" är ju en fin tanke men det stannar där... Alla vill ha betalt för det man gör och det är den verklighet vi lever i. Det vore ju fantastiskt om man kunde gå diverse utbildningar och ta olika cert, behörigheter och körkort om det vore gratis... Men nu funkar det ju tyvärr inte så...


men om priserna vore på rimligare nivåer skulle säkert fler utbilda sej. för dom vill väl att folk ska utbilda sej... men pengarna värkar gå i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#241692 Håller med dig "tallen100". Jag tycker också att priserna i många fall är oskäligt höga, vilket kan vara ett problem för dom som ska betala ur egen ficka. Priset för ABC-kort idag ligger på 19 425 :- inkl. moms enligt de uppgifter jag har. Väl häftigt tycker nog dom flesta... Borde lätt gå att få ner priset till hälften och ändå tjäna pengar på utbildningen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241693
Mange skrev:Det där med avdragsgillt är mest skitsnack, för de pengar det kostar ska fram punkt slut.
Det som är avdragbart är momsen på det, inget mer.

Man får inget löne bidrag för den tid som förloras i arbete under utbildning heller så visst kostar det.
Moms är ju inget som är "avdragsbart" i egentlig mening, själva kostnaden exlusive moms kvittas ju mot motsvarande lägre skatt, så visst är det avdragsgillt. visst, förlorad arbetsinkomst är kanske en följd av kursen, såvida detta inte kan planeras in om man kör själv. Kännbart blir det förstås för företag som debiterar all sin tid per timma för att få in lön för de anställda. Men i stort sett all utbildning, påtvingad eller inte kostar pengar. Motorsågskörkorten kan vi dock inte välja bort, en tröst är kanske att de i vart fall ännu inte är tidsbegränsade.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241694
Rollomatic skrev:Håller med dig "tallen100". Jag tycker också att priserna i många fall är oskäligt höga, vilket kan vara ett problem för dom som ska betala ur egen ficka. Priset för ABC-kort idag ligger på 19 425 :- inkl. moms enligt de uppgifter jag har. Väl häftigt tycker nog dom flesta... Borde lätt gå att få ner priset till hälften och ändå tjäna pengar på utbildningen.
Påtvingade utbildningar kanske kunde rabbateras av staten, å andra sidan är de flesta utbildningar mer eller mindre tvingande i alla yrken, ingen kommer undan kostnader för sin utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Rollomatic  
#241695 Du "anersimyra", jag har också tänkt på det där med tidsbegränsning. Tror dock inte att det kommer att hända. Frågan om Motorsågskörkort har väckt tillräckligt med ont blod ändå... Tveksamt att myndigheterna skulle våga sig på den manövern... Risken är ju annars att det framöver kommer att stå ett stort gäng huggare och varva sina sågar utanför riksdagshuset... Skulle ju i och för sig vara en rätt frän tillställning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#241696
anersimyra skrev: Motorsågskörkorten kan vi dock inte välja bort, en tröst är kanske att de i vart fall ännu inte är tidsbegränsade.


Det dröjer nog inte förän dom ska förnyas vart femte år, dom tycker ju med allt annat tydligen att folk är så dumma så dom måste läras om efter fem år och gratis är det inte heller, men det är väl skojigt för dom som tjänar pengarna förstås.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#241709
sveakatten skrev:Ni som gått kursen, om man köper böckerna och läser igenom dom, kan man ta till sig det mesta av informationen då?
Eller måste man gå på kursen för det? (den sociala biten klarar jag mig utan)

Som tillägg till kursboken fick ja en sorts studiecirkelinstruktion som utförligt beskrev de olika momenten i de praktiska proven. Med den som hjälp och några träd att öva på så kan det nog vara värt ett försök. En förutsättning är nog att du har vana vid motorsåg.
Själv var jag helt "grön" och hade inte haft förutsättningar att klara det utan handgripliga förklaringar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241710
sveakatten skrev:Ni som gått kursen, om man köper böckerna och läser igenom dom, kan man ta till sig det mesta av informationen då?
Eller måste man gå på kursen för det? (den sociala biten klarar jag mig utan)


Kort svar JA

Men genomgången med instruktören vi hade gav väldigt mycket.

Och att ha andras ögon som kollar när man fäller och kvistar ett träd och sen prata igenom vad man gör rätt, vad man kan göra bättre, vad man gör helt fel, prata igenom olika sätt att jobba på mm. även då att se på när de andra på kursen jobbar och sen vara med och diskutera deras sätt att jobba, detta tyckte jag i alla fall gav en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241713
Rollomatic skrev:Du "anersimyra", jag har också tänkt på det där med tidsbegränsning. Tror dock inte att det kommer att hända. Frågan om Motorsågskörkort har väckt tillräckligt med ont blod ändå... Tveksamt att myndigheterna skulle våga sig på den manövern... Risken är ju annars att det framöver kommer att stå ett stort gäng huggare och varva sina sågar utanför riksdagshuset... Skulle ju i och för sig vara en rätt frän tillställning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tyvärr är det bara på kontinenten sådant sker, men en tidsbegränsning är ingen omöjlighet, en mängd andra "kort" har ju begränsning. Sen ska en arbetsgivare säkerställa att personalen är uppdaterad, har personalen en flera år gammal utbildning,och efter utbildning inte arbetat praktiskt med såg, då ska personalen uppdatera sin utbildning... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241717
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: Motorsågskörkorten kan vi dock inte välja bort, en tröst är kanske att de i vart fall ännu inte är tidsbegränsade.


Det dröjer nog inte förän dom ska förnyas vart femte år, dom tycker ju med allt annat tydligen att folk är så dumma så dom måste läras om efter fem år och gratis är det inte heller, men det är väl skojigt för dom som tjänar pengarna förstås.
Å andra sidan är krav på förnyelse, eller bevis på nödig kunskap vanligt inom en mängd yrken sedan gammalt, skogsarbetare har alltså inte ställts inför något unikt orättvist utbildningskrav.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Tosca  
#241719
anersimyra skrev:Å andra sidan är krav på förnyelse, eller bevis på nödig kunskap vanligt inom en mängd yrken sedan gammalt, skogsarbetare har alltså inte ställts inför något unikt orättvist utbildningskrav.

Fast en förnyelse borde ju inte behövas ens om det kommer nya regler eller något av det man lärt sig visat sig vara fel.
Förnyelsen av Heta arbeten känner jag inte är värd besväret, det verkar mer vara en god stickstrumpa till de som utfärdar dem.
Bilkörkortet behöver ju inte förnyas annat än att man tar en ny bild efter tio år, man har ju kravet som förare att alltid hålla sig uppdaterad om trafikreglerna ändras ändå.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

anersimyra  
#241722
Tosca skrev:
anersimyra skrev:Å andra sidan är krav på förnyelse, eller bevis på nödig kunskap vanligt inom en mängd yrken sedan gammalt, skogsarbetare har alltså inte ställts inför något unikt orättvist utbildningskrav.

Fast en förnyelse borde ju inte behövas ens om det kommer nya regler eller något av det man lärt sig visat sig vara fel.
Förnyelsen av Heta arbeten känner jag inte är värd besväret, det verkar mer vara en god stickstrumpa till de som utfärdar dem.
Bilkörkortet behöver ju inte förnyas annat än att man tar en ny bild efter tio år, man har ju kravet som förare att alltid hålla sig uppdaterad om trafikreglerna ändras ändå.
Hela heta arbetenkursen var att likna vid en julgransplundring. :lol: Blir det förnyelse får vi hoppas det blir i förenklad form till ett betydligt lägre pris än "grundkurserna". I annat fall startar jag nog själv ett utbildningsföretag.. :P

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241740
Huggarn skrev:
th skrev:
tallen100 skrev:Kan bara hålla med! Erfarenhet får man endast genom att göra saker, det går inte att läsa sej till.

Men det gäller ju att det är rätt sorts erfarenhet, det är lätt att bli erfaren på att göra saker på fel sätt. Således "rätt erfarenhet" får man endast genom att göra saker som man läst sig till (eller lärt sig av någon som kan) att de är bra. Detta gäller allt från fotbollsproffs till skogsarbetare och till astronauter. Är det någon som tror att de senare inte börjar med att lära sig vad föregångarna gjort rätt och fel?


det här inlägget är så pass totalkorkat så det går inte ens att kommentera!!! men jag gör ett försök! :smile: .. "rätt" erfarenhet får man alltså endast genom att göra saker som man läst sig till...eller lärt sig av nån som kan? hur ska du ha det? läst dig till det eller nån som kan?......somna om säger jag bara!! :lol: bra försök th! :lol:

Jag ska ha det på båda sätten. Innan skrivkonsten uppfanns var det enda sättet att överföra kunskap mellan människor via personliga kontakter. Efter att skrivkonsten uppfunnits var det även möjligt att överföra kunskap genom skriven text.. Om man inte gör på något av sätten överförs ingen kunskap och den som försöker lära sig saker har ingen möjlighet att ta till sig av tidigare generationers misslyckanden och succéer och riskerar därmed att fortsätta att misslyckas.

Detta gäller faktiskt även skogsarbete. Om man tar exemplet tidigare i tråden, med bröderna som inte hade en aning om trycksida och dragsida på en stam, så är det ju ett jättebra exempel på att de är erfarna men totalt saknar kunskap om hur man skall göra rätt. De verkar inte ens ha lärt av sin erfarenhet för att korrigera sitt arbetssätt så att det blir rätt, vilket ju är riktigt tragiskt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JensSkoog  
#241749 Kommer i håg en gubbe som slo sig på bröstet och sade: "Jag har 40 års erfarenhet med det jobbet!" Da svarade kompisen: "Nä, du har ett års erfarenhet 40 gonger, för du har gjort samma skiten hela tiden och samma felen varje år!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).