Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108695 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

Tompa25  
#239862 Är det någon som vet hur det funkar med motorsågskörkortet?
Är det något som är obligatoriskt eller inte? Ex om jag har för privat bruk en motorsåg o tar med mig den ut på privat landsställe(eller för den delen gör ett jobb åt någon rent privat); krävs det behörighet?
Hur är det med röjsågar? Krävs det behörighet? Privat bruk?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Homo abies  
#239869 I princip behöver du det inteenligt beskrivningen.
När du knagglat igenom AFS.en kan du fråga dig vad nyttan med ytterligare en plastbricka är??
Det som är svårare att ifrågasätta är att rätt tillämpad kunskap förebygger olyckor.
Vad är skälen till att inte skaffa kunskap/MS kort?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

åberg  
#239892 Jobbar du själv på egen fastighet behöver du inte kortet. Jobbar du åt eller med nån annan behöver du det.

Starkaste argumentet för kortet är nog ändå att lära sig tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

husqvarna_med_sthil  
#239908 Själv gick jag som 18åring en kurs som skogstyrelsen hade som hette "säker avverkning" på 2 dagar. Lärde mig mycket där på den kursen som jag använder hela tiden när jag använder motorsågen. Kvistning och fastfällning var nyttiga kunskaper som jag har haft behov av senast idag faktiskt när jag skulle ta ner en större gran som stormfälltsfast mot en annan gran.

Nu gäller väl knappast min gamla kurs så jag har planer på att påbörja körkortet för motorsåg nästa år. Man blir aldrig fullärd så jag försöker ta/se det på det viset istället för ett "jäkla krav till" även fast tanken kommer ibland :)

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

torsten83  
#239933 Gick kursen för snart två veckor sen och måste säga att ja lärde mig jättemycket.

Var ute i skogen dan innan uppkörning å övade på ett par trä här hemma, måste säga att så säker som ja kände mig då har ja aldrig känt mig.

Ja har inte så jätteerfarenhet på sågning, mest till bränne å lite gallring.

Ja kan starkt rekommendera att gå kursen.

Gick den igenom vuxenskolan å de gick lös på runt fyra tusen kronor å där var eu pengar att söka för detta, så det kosta tvåtusen kronor

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Jeep  
#240008 Jag tog körkortet (AB) i våras och tycker att det var både kul och lärorikt. Till våren ska jag fortsätta med C-kortet och nog ta för röjsåg också så är det hela klart.
För mig som inte är proffshuggare så känns det ändå bra att ha gjort det man kan för att inte ställa till det för sig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

land cruiser  
#240053 Håller med om att det var både kul och lärorikt . Man får många bra tipps för hur man kan jobba både säkert och effektivt . Samt bli av med dåliga vanor

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240187
land cruiser skrev:Håller med om att det var både kul och lärorikt . Man får många bra tipps för hur man kan jobba både säkert och effektivt . Samt bli av med dåliga vanor

Varför tror du att olyckorna har ökat ...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240200 Jag var inte den tillfrågade, men tanken som slog mig var att sågar var dyrare för några år sedan. Ville någon ha ett par träd fällda så anlitades någon som hade såg (och vana).
Nu när sågar kostar från 6-700 kr så kanske en i samma situation åker och köper sig en såg, när sedan komplett skyddsutrustning är flera gånger så dyrt som sågen så struntas väl i det........."jag ska ju bara"....

Eller är det bland yrkesverksamma olyckorna ökat?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

land cruiser  
#240205 Tror du detvär bland dom som går kurser eller tror att dom vet och kan allt

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240207 Igår såg jag en snubbe fälla träd på granntomten till mitt jobb.

Fanns vissa moment som jag tyckte såg farligt ut, bl.a. fick han en liten spjälkning när han fällde trädet, och när han sågade loss brytmånen som satt kvar så satt ju detta i spänn och släppte rätt våldsamt, smällde till sågen så att kedjan hoppade....

Han skulle starta sågen en gång, la upp den på trädstammen höll i gashandtaget och ryckte, kunde inte hålla emot utan tappade såget ner mot benen, det gick inte ingång som tur va utan han fick göra ett ryck i luften, fortfarande höll han i gashandtaget....

Vad skall man göra när man ser detta??? titta åt annat håll och hoppas att inget händer, eller gå fram och tipsa om att ett motorsågskörkort kan ge nyttig lärdom?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#240214
knaggen skrev:
land cruiser skrev:Håller med om att det var både kul och lärorikt . Man får många bra tipps för hur man kan jobba både säkert och effektivt . Samt bli av med dåliga vanor

Varför tror du att olyckorna har ökat ...


1 - Vet vi att olyckor med motorsåg ökat?
2 - Kvarstår ökningen när vi justerat för antal användare och avverkad volym?
3 - Finns det några orsakssamband mellan eventuell oförklarad ökning av motorsågsolyckor och antalet utfärdade motorsågskörkort? (kollas enklast genom att dela upp skadorna på brukare med och utan körkort)?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240322 Hade ju inte varit fel om det fanns någon kortare kurs för oss som redan har gått en 100 poängskurs i "Avverkning med motorsåg" på Gymnasiet så att man bara fick upprepa lite olika fällnings och kvistningsmetoder och få reda på vilka nya regler som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#240324
bjorn_k87 skrev:Hade ju inte varit fel om det fanns någon kortare kurs för oss som redan har gått en 100 poängskurs i "Avverkning med motorsåg" på Gymnasiet så att man bara fick upprepa lite olika fällnings och kvistningsmetoder och få reda på vilka nya regler som gäller.


Tror du kan boka bara en "uppkörning"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).