Motorsåg och handhållet

kedjerengöring?

21 inlägg 7334 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kedjerengöring?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238804 Blir vansinnig på dom som kör bio-olja till kedjan,och sedan kommer till mig och vill ha slipat!Nu undrar jag om någon vänlig själ i detta avlånga land har nått BRA tips på rengöringsmedel att göra rent dylika kedjor innan slipning!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

JensSkoog  
#238819
XLarge.jpg
Prova Jotun penseltvätt. Det är toppers.

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

Rolfnilsson400  
#238830 En gammal diskmaskin, det fungerar bra

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238842 Lite varm vatten o Yes. Gammal diskmaskin borde vara optimalt.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

JensSkoog  
#238849 Har provat det mesta, och funnit att när det är som värst - så är det penseltvätt som tar det och inte no annat. Legger kedjan i det, gnir lite med en mjuk borsta och lar det ligge non timmar. Sen tar jag det upp och skjöljer i vatten och värmer det tort.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238856
JensSkoog skrev:Har provat det mesta, och funnit att när det är som värst - så är det penseltvätt som tar det och inte no annat. Legger kedjan i det, gnir lite med en mjuk borsta och lar det ligge non timmar. Sen tar jag det upp och skjöljer i vatten och värmer det tort.


Har du provat Varmvatten o diskmedel/diskmaskin?

Uppvärmd reservdelstvätt funkar med.

Med diesel ca 40 grader. Vatten 60 grader.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

herjman  
#238879 Hör många som klagar på bio oljor, jag har bara provat köra med traditionell mineralolja och tycker det är som trådigt klister så det övergav jag snabbt!

Kör på rapsolja, kladdar inte ihop och är billigt att köra på, ca 15:-/L om man köper på mataffär i normalförpackning och så långt mitt amatöröga kan se så smörjer det bra.

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

axwell  
#238898
herjman skrev:Kör på rapsolja, kladdar inte ihop och är billigt att köra på, ca 15:-/L om man köper på mataffär i normalförpackning och så långt mitt amatöröga kan se så smörjer det bra.


Självklart det enda rätta, skulle tro att det är bortåt 10 år sedan jag övergav "klisteroljorna".
Priserna på rapsoljan brukar ligga runt 14 kr/litern inklusive moms.

Handlarna lever gott på de konservativa.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

Hammaren  
#238911 Jag har en balja med diesel som kedjorna får ligga i ett dygn minst, sedan drar jag av dom lite
snabbt med en diskborste.

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

JensSkoog  
#238930
Mange skrev:
JensSkoog skrev:Har provat det mesta, och funnit att när det är som värst - så är det penseltvätt som tar det och inte no annat. Legger kedjan i det, gnir lite med en mjuk borsta och lar det ligge non timmar. Sen tar jag det upp och skjöljer i vatten och värmer det tort.


Har du provat Varmvatten o diskmedel/diskmaskin?

Uppvärmd reservdelstvätt funkar med.

Med diesel ca 40 grader. Vatten 60 grader.

Tror frun skulle bli i lite elakt humör om jag provade diskmaskinen til kedjor! Började med penseltvätt en gong jag huggit ask på våren, och det inte va no som tog bort skiten. Så efteråt har jag en burk med til jobben. Gammal vane!

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

Nolltax AB  
#238931 -Varför träd Du ej börjat fälla har?
-Nja, måste vänta in diskmaskinens program...
-Eeh, va...?
-Vadå eeh!?! -Du såg ju själv vad som hände förra veckan när vi tvättade klyvyxorna!!

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

ÅsaNisse  
#238947
Rolfnilsson400 skrev:En gammal diskmaskin, det fungerar bra


En ny diskmaskin borde vara ännu bättre

Användarvisningsbild

Re: kedjerengöring?

JensSkoog  
#238951
ÅsaNisse skrev:
Rolfnilsson400 skrev:En gammal diskmaskin, det fungerar bra


En ny diskmaskin borde vara ännu bättre

Säkert - men da tror jag at min fru skulle krävja en ny gubbe i huset. En som samlar vykort och spaserer i parken och aldri har satt sin fot i en motorsåg!

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

Rolfnilsson400  
#238954 Gissa varför jag föreslog den gamla diskmaskinen, :wink: inte den som står i köket.

Avatar Fallback

Re: kedjerengöring?

ÅsaNisse  
#238989 Den gamla kan stå kvar i köket. ( tvåbent med förkläde) så köper du en ny elektrisk till verkstaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).