Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 483812 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Brumsten  
#322444 Hej, med tanke på den vettlösa kedjespännare på vissa Hva sågar så verkar det inte krävas så mycket för att få som jobb konstruktör på Husqvarna, vad är bäst ett hål i tummen eller en skruvmejsel?
Maken till urusel förbättring på en såg har alldrig tidigare skådats, rent jävla hån mot användaren!
Ren jävla skit!
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322450 He-he, spännaren var inte "verktygslös" utan "vettlös" ... Bra uttryckt !

Jag köpte ett elände och bytte snabbt till spännare av gammal modell. Ett sätt att tjäna pengar på ?

Förr svor jag över alla nycklar som hela tiden tappades bort eller alltid var på fel ställe men nu vårdar jag ömt min nyckel och har blivit bästa vän med den :-). Alternativet är ju vettlöst ...

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

totte  
#322489
Brumsten skrev:vad är bäst ett hål i tummen eller en skruvmejsel?


En skruvmejsel behövs nog också för att dra åt de lösa skruvarna i skallen på konstruktören. Hål i tummen får man när konstruktören har ett hål i huvudet.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mikkel  
#322496 Har sedan 5 år Jonsered 2147 och en Huskvarna 353 i reserv. Mycket nöjd med båda för fällning o kvistning. På vedbacken har jag gått över till en elkedjesåg från JULA på 2,2 kW, naturligtvis svagare men det är praktiskt med elsåg på vedbacken med tanke på start o stopp, framförallt om det inte 'r grövre än 20 cm. Det gäller att hålla kedjan vässad.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Hulta  
#323278 Hej på er! Tänkte jag kunde bidra med de sågar som vi använder i skogen:

-Husqvarna 359 18", används främst till fällning, vedkapning och kapning av vindfällor. Är en bra såg med riktigt bra vridmoment, kul med en såg som har lite att sätta mot när det behövs :smile:

-Husqvarna 346XPG 15", används till gallring, kvistning och vedhuggning. Är en riktigt bra allround såg som klarar av allt, är aldrig ett fel val oavsett arbetsuppgift

-Dolmar 115 15", används till fällning, kvistning och numera främst på vedbacken. Har hängt med länge och varit med om mycket men har aldrig svikit, en rejäl och robust såg.

-Shindaiwa 452s 15", används till kvistning och gallring. Den köptes billigt och hade väl inga större förväntningar men den har varit en rejäl överraskning! Den går som ett skott, är riktigt ettrig på gasen, låg vikt, liten sågkropp och känns riktigt gedigen och rejäl :smile: Den är modifierad i ljuddämparen (satt bara en plugg, som moped :shock: ) Väljer den sågen alla gånger om det ska gallras, hugga ved eller lättare sysslor. Jämför jag med 346 tar jag hellre Shindaiwan, pga. att den är mycket ettrigare och rappare.

-Husqvarna 40 13", används som hyllvärmare. Vet inte vad sågen är tänkt att användas till, är ju avvibrerad överallt (vilket iofs är bra) men den är ju så mjuk att sågen ledar sig överallt.. Kanske är mer för villaägaren eller hobbybrukaren. Används iaf vid lättare arbetsuppgifter som gallring och röjning, är ju trots allt lätt och smidig att hantera.

-Husqvarna 160 13", gamla "bettan" som överlevt allt. Blev stående på logen i 20 år pga. generationsskiften och grejer. Började meka med den för några år sedan och den var välvilligt inställd till en nystart i livet :grin: Den används lite på vedbacken främst för att det är kul med gamla maskiner och få höra den flåsa genom en stock ibland

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Viltvård  
#325146 Har en gammal HVA 346 som missbrukas när lusten faller på, används till allt.
Har precis köpt en liten Stihl ms 201, som kommer användas till finkörning :mrgreen:
Tiden får utvisa om jag blir nöjd.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#325160
Viltvård skrev:Har en gammal HVA 346 som missbrukas när lusten faller på, används till allt.
Har precis köpt en liten Stihl ms 201, som kommer användas till finkörning :mrgreen:
Tiden får utvisa om jag blir nöjd.

Grattis med en grym såg! Den kommer dina armar, din rygg och dina axlar til å gilla! :grin:
Och vällkommen til Skogsforum! Bästa stället för skogstokar :lol:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Viltvård  
#325167 Haha, tack. Har strukit omkring här några år utan att göra nå inlägg. Ändring på det från å med nu :)

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Elfving  
#325169
Hulta skrev:-Husqvarna 160 13", gamla "bettan" som överlevt allt. Blev stående på logen i 20 år pga. generationsskiften och grejer. Började meka med den för några år sedan och den var välvilligt inställd till en nystart i livet :grin: Den används lite på vedbacken främst för att det är kul med gamla maskiner och få höra den flåsa genom en stock ibland


Åhh Husqvarna 160! Det var den första såg jag i ungdomens dagar använde. Redan då var den gammal, men otroligt vad bra den gick! Stor, tung och hårddragen men ack vilken kvalitetspjäs! Jag tror faktiskt att den finns kvar i fungerande skick än i dag.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#325180
Viltvård skrev:Haha, tack. Har strukit omkring här några år utan att göra nå inlägg. Ändring på det från å med nu :)

Såg ju bara att det var ditt första inlägg på Forum, och inte att du hade varit här länge - måste bero på åldern :mrgreen: Men, skriv lite oftare framover, och isär om hur du gillar din nya såg :grin:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Viltvård  
#325808 Lill-stihlen tuggar på bra, har kört kanske 8 timmar hittills . Lätt å smidig såg som man kan bära länge utan att känna att det frestar :) Lite tidigt att ge ett slutomdöme men så här långt är jag nöjd .

Bild

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

traktorz  
#325813 Kedjan är väldigt slak på din förra bild! Har den inte hoppat av ännu? Hur långt svärd har du? 30cm eller 35cm? Synpunkter på svärdslängd?

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Viltvård  
#325816 Första bilden hade jag bara dragit igång sågen å gasat lite grand, då slackade kedjan. Sedan spände jag den innan jag började såga. Har inte slackat nåt nämnvärt sedan dess. Nej, kedjan har inte hoppat av. Jag har 12" svärdet å tycker det känns bra till denna såg, har iofs bara testat det korta så kan inte uttala mig om hur den är med 13". Gillar att den är så smidig, känns jäkligt bra när jag kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

valberga  
#343677 Vilket svärd använder ni 1,3 eller 1,5 Jag tänkte sätta på ett 18" på min andra såg jonsered 525 1,3 borde ju skära lättare än 1,5 Men frågan är om inte ett klenare svärd är svagare = större risk att man böjer det.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343679 18" är ömtåligt. Har ett som jag använder till en Stihl 390 vid extremt grov fällning men det är sällan som man behöver det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).