Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 483374 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

anersimyra  
#305019 Ha ha ha..ja, men det smorde bra, tills det inte gjorde det längre.. :o 550 med sin Q-T motor är något lite starkare än 346:an, skillnaden är dock försumbar.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305083 Den skillnaden är i accelleration och i det tändförskjutning mer viktigt än motortypen i detta fallet.

Hade du haft samma tändning o bränslesystem i din 346 hade du haft en raket som gått bra bättre och hållit bra. Det är jag helt övertygad om.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Jim_the_one  
#305085 Återstår å se när någon bygger å blandar en 346 och en 550 då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Lars.petersson90  
#305092
Jim_the_one skrev:Återstår å se när någon bygger å blandar en 346 och en 550 då :mrgreen:


Det lät spännande ;)

Ja får se vad det blir för svärdslängder men 20" blir det iaf och något längre blir det :)
Låter iaf som det är lite sak samma vad jag väljer av 372 och 576 men nån av dom blir det ;)

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Ferguson system  
#305097 Du får ei bra sag uansett hvilken av de du velger. 18" Og 25" eller 20" og 28" er to fine sverd komboer.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

rikard_e  
#305099
Lars.petersson90 skrev:
Jim_the_one skrev:Återstår å se när någon bygger å blandar en 346 och en 550 då :mrgreen:


Det lät spännande ;)

Ja får se vad det blir för svärdslängder men 20" blir det iaf och något längre blir det :)
Låter iaf som det är lite sak samma vad jag väljer av 372 och 576 men nån av dom blir det ;)


Får man fråga varför 372 eller 576:an? vad sågar du som behöver den effekten?

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Lars.petersson90  
#305106 Sågar en hel del ek och ask, tar ner förvuxna träd i trädgårdar och ute på betesmarker, överlag övergrova träd helt enkelt och ska även blocksåga vid timmring. Delar just nu en hva 395xp med en men ja behöver ha något lite mera smidigt och att alltid ha tillgång till den :)

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Bm Buster400  
#315504 Funderar på att skaffa en husqvarna 550 eller 545. sågen kommer användas för blandad hugning samt vedkapning. jag är fritidsskogsbrukare men vill skaffa en profssåg. vad talar för 545 förutom pris, har den sågen någon fördel på ex grövre virke mot 550? Kan 550 bli en för kraftfull såg om man ej jobbar som profs?

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

traktorz  
#315511 - 2.5 kW eller 2.8 kW?
Förmodligen klarar den starkare sågen ett längre svärd något bättre.

- Handtagsvärme för vinterbruk?
Bara hos XPG modeller!

Vi har själva en Jonsered CS2152, ekvivalent med Husqvarna 353. Båda två semi-pro varianten av såg från den tidigare generationen, som dessutom varit pålitlig och med hyfsat vridmoment för vedbacken. Dock inte med det hetsiga temperamentet och toppeffekt som en kvistsåg har.

- För kraftfull ?
Det sköter man ju med gasen väl? Bägge väger ju dessutom lika mycket, fast för modellen med handtagsvärme tillkommer 200 g i vikt.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Peteflamingstar  
#315560 Skulle tro att en 545:a duger alldeles utmärkt för dina behov! Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad på den och 550:n, den senare är något vassare o detta märks nog mest i varvvilja/rapphet vid kvistning. Synd att de inte säljer den med handtagsvärme, som gamla 353:an ("545"-version av 346:an) gick att få med.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

gamla drängen1964  
#316182 Använder en Josered 2240 i första gallring,den är helt ok .Dessutom var den billig i inköp .Hoppas att den håller.

Användarvisningsbild

Jonsered CS2240 S

traktorz  
#316231 CS2240 med sina 1,8 kW och bara 4,4 kg i tomvikt, låter som en behändig såg till avsett ändamål. Förhoppningsvis är den lika tålig och pigg som tidigare generations CS2145/CS2150, som jag har erfarenheter av. 35cc och 40cc sågar tror jag blir alltmer populära, då vikten spelar en stor roll vid rörliga gallringsjobb. Däremot på vedbacken är 50cc och 60cc storlekarna ett stort plus, bara att gasa på.

P.S.
Hur gillar du den verktygsfria snabbspänningen av kedjan?

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

gamla drängen1964  
#316270 Min 2240 är inte ut rustad med verktygslös kedjespännare.Men min 2250 är det,men tyvärr håller den inte ann.Åf sa att jag skulle tvätta och putsa upp ytorna,men det har inte hjälpt.Förarglit när kedjan hoppar av ganska ofta.Trevlig såg annars.Jag har även en2156 till grövre huggning ,den biter bra ,men är för tung när det är klent matredaktör.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2240 S

SawTroll  
#317509
traktorz skrev: ....

P.S.
Hur gillar du den verktygsfria snabbspänningen av kedjan?


Ingen gillar vel den? :wink:

Det er stadig tråder på diverse sag-fora om "hvordan bygge om til den vanlige kedjespänningen".

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322369 Bästa sågen är Jonsereds 2147 - fortfarande. Fantastisk både att fälla och kvista.

Jonsereds 2245 är ganska bra men den "verktygslösa" spännaren har jag kastat bort och satt in en med skruv. Litet svag för att fälla men perfekt för att kvista. Startar med första rycket.

Jonsereds 2252 (1 år gammal) är et f-ns skräp. Helt felinställd men den har "dator" så man kan inte ställa in nånting. Startar uselt och går dåligt på tomgång. Annars bra på högre varv. Måndagsexemplar ?

Husqvarna 354 är en bra såg men jag blev aldrig vän med det snedahandtaget så jag gick tillbaka till Jonsered.

Jonsered 345 (urgammal) var länge kvistsåg No.1 men den blev pensionerad då reservdelarna tog slut.

Stihl 044 är en klumpig jävel som tappar oljekorkar på löpande band. Kommer aldrig mer till skogen. Men den är bra i Logosolen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).