Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 483309 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Homo abies  
#162676
th skrev:
Jerrka skrev:Och kan säga att 201C har liggande motor och väger knappt häften så mycket som 346:an.

:surp: :surp: :surp: 346:an väger 5 kg och 201:an väger 3,9 kg, vilket är ca 80% av 346:ans. Med svärd på blir skillnaden ännu mindre.

13tum/33cm skärutrustning till 346 väger c:a 670gr
12tum/30cm skärutrustning till 200/201 väger c:a 580gr
enligt mitt ringa förstånd blir skillnaden något större..

Varje hekto i minskad vikt är betydelsefullt, skall man vädera sågstorlek till ett arbete bör man ha koll på skillnader i kaptider (klocka) för de olika momenten och hur stor andel av tiden de tar samt hur mycket längre man orkar jobba med den lättare sågen. sedan förutsätter jag i ett sådant här sällskap att ingen kommer med argument som att "det är bättre med en starkare såg för då behöver man inte fila så ofta"

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162800
Homo abies skrev:
th skrev:
Jerrka skrev:Och kan säga att 201C har liggande motor och väger knappt häften så mycket som 346:an.

:surp: :surp: :surp: 346:an väger 5 kg och 201:an väger 3,9 kg, vilket är ca 80% av 346:ans. Med svärd på blir skillnaden ännu mindre.

13tum/33cm skärutrustning till 346 väger c:a 670gr
12tum/30cm skärutrustning till 200/201 väger c:a 580gr
enligt mitt ringa förstånd blir skillnaden något större..

Du kom på mitt slarviga språkbruk. Utan svärd är 201:an 22% lättare men med svärd är den "bara" 21% lättare. Så i detta fall ökar skillnaden i vikt medan skillnaden sett i procent minskar om man sätter på ett svärd.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Homo abies  
#162831 -Kommer osökt att tänka på kultuttrycket; -Posenten Helge, -du för fan tänk på posenten.....
Ja du har rätt, och det jag strävar efter är att inte bära mer vikt än alldeles nödvändigt och inte ett steg i onödan. 8)

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

sågifer  
#174215 Hej, sitter o klurar på en allround bensinare för småskogsbruk. (Lite fällning, lite kvistning mer kapning, sällan övergrovt och fällningen av sånt överlåter jag åt riktiga proffs).
Kikat lite på Jred CS 2250 som verkar rätt trevlig. Tänkte kanske 15" svärd eller så.
Nån som testkört och har åsikter om den?
Även kollat in Husqvarnas 440-445 e serien. Dock så är de mindre i kubik och iofs vikt, men vikten är inget jätteproblem då det inte handlar om långa avstånd till fots eller bruk i större skala. Isåfall kanske 450-455 rancher men jag har en rätt rejäl prisskillnad på en rancher och på en cs2250 s. Lite förvirrad.
Har tidigare haft husqvarna som gick som tåget (tror de va en 55:a) man blev glad när man filat klart den och visste den skulle sjunka ner i trät som heta kniven i smör.:)
Senast lånade jag en förfärlig tingest till såg som jag skulle avverka stormfallna granar och det var riktigt jävligt. Därav förestående köp av en egen såg som man kan hålla rätt på själv och är bekväm med.

Aldrig mera tungjobb i bushen med klen såg! Det är farligt och jobbigt vilket inte är nån trevlig combo.
Det var vad jag lärde mig den gången.

Trevligt forum förresten, har läst här otaliga gånger, men nu lyckades jag posta nåt själv också.

/SGFR

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Homo abies  
#174472 Klen såg - nä men lätt och vass - det skall du ha! du minimerar risker och får ett lätt jobb!
och akta dig för hobby och farmermodeller tänk kvalitet..
testa t ex en stihl241 med 16´svärd, Kalasmaskin!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

lodjuret  
#176278
sågifer skrev:Hej, sitter o klurar på en allround bensinare för småskogsbruk. (Lite fällning, lite kvistning mer kapning, sällan övergrovt och fällningen av sånt överlåter jag åt riktiga proffs).
Kikat lite på Jred CS 2250 som verkar rätt trevlig. Tänkte kanske 15" svärd eller så.
Nån som testkört och har åsikter om den


Har ingen aning om den sågen.
Köpte en ms 261 för 4-5 veckor sedan, har bara använt den till en del stormfällt än och på vedbacken men så här långt är jag nöjd.
Sågar för husbehov.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

nikko  
#185554 är missnöjd med en stihl 171,sågen är lite drygt 1 år ,har kört upp ca2liter bensin,haft den inlämnad 4ggr på grund av att den smörjer dåligt,det är tydligen bara plast vid oljepumpen en ny firma ska försöka laga den istället för en ny såg på garantin,jäkligt dåligt av stihl att inte ta tillbaka dåliga sågar

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

H-kan  
#185725 Lätt och vass även vid måttlig användning. Jag köpte en 346xpg och den skär smör som ved i solsken. Lite dyr, men jag har inte ångrat mig. Dessutom känner jag mig framtidssäkrad ifall jag skulle öka min intensitet i skogen. Jag har inte behövt längre svärd än 13 tum. Ännu. Nu har ju modellen utgått tyvärr, och frågan är om ersättaren är bra nog.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Lgard  
#213208 Har en MS180 får småjobb typ barkning och riktigt enkla jobb, liten och trevlig och bara går och går.
Samt en MS261 som fått arbeta rätt mycket blandat med fällning, ved samt klyvning. 15 o 18 tums svärd på den. Har varit riktigt bra de två år jag använt den.

Nytillskott för klyvning en MS 660. Tung som bara den. Stark som en oxe och dricker bensin så att man tror att det rinner rätt igenom den :shock: Men har bara använt den en gång ännu :smile: 18 tums svärd där med.

Användarvisningsbild

Fällsågar i 60cc-klassen: Husqvarna 560

traktorz  
#215070 Husqvarna 560 XP® & 555
Jonsered CS 2258 & CS 2260 W


I det närmaste identiska sågar så när som på RevBoost™ i den 900 kr dyrare XP-modellen. Även en kosmetiskt högre effektangivelse på den exklusivare modellen. Är det kanske så att 555 är en andra-sortering av premiummodellen 560?

Jonsered har också samma sågar i en röd kostym, nämligen modellerna CS 2258 & CS 2260 W och här skiljer det också en tusenlapp dessemellan i pris.

Det som Husqvarna kallar för X-Torq® i sina oranga modeller, motsvaras av Ulticor® och Clean Power™ i Jonsereds röda modellutbud.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... 084,502820
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/compare-chainsaws/
Senast redigerad av traktorz lör 02 mar 2013, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Kvistsågar i 50cc-klassen: Husqvarna 550

traktorz  
#215072 Husqvarna 550 XP® & 545
Jonsered CS 2252 & CS 2253 /WH

I det närmaste identiska sågar så när som på RevBoost™ i den 800 kr dyrare XP-modellen. Även en kosmetiskt högre effektangivelse samt högre maxvarvtal på den exklusivare modellen. Är det kanske så att 545 är en andra-sortering av premiummodellen 550?

Jonsered har också samma duett av sågar i en röd kostym, nämligen modellerna CS 2252 & CS 2253 /WH och här skiljer det också 800 kr dessemellan i pris.

Det som Husqvarna kallar för X-Torq® i sina oranga modeller, motsvaras av Ulticor® och Clean Power™ i Jonsereds röda modellutbud.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... 135,502866
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/compare-chainsaws/

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

machonisti  
#215073 Kategorisera denna jonsered 2159 tillverkad 2003 köpt 2008. Liten brukning snitt endast 20 tankar/år.
Bild0119.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fällsågar i 60cc-klassen: Husqvarna 560

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215129
traktorz skrev:Det som Husqvarna kallar för X-Torq® i sina oranga modeller, motsvaras av Ulticor® och Clean Power™ i Jonsereds röda modellutbud.

Är det inte så att "Ulticor" motsvaras av "XP" och "Clean power" av "X-Torq"?

Användarvisningsbild

Husqvarna - Jonsered lingo

traktorz  
#215177 -Tack för hinten!
-Aha, undrade just vad Jonsered menade med sin "ULTICOR®" beteckning, men klarnar ju då man inser att Husqvarna förmodligen bättre lyckats förmedla att de med beteckningen "XP®" syftar på produktlinjens mest avancerade maskiner.

Intressant är vidare att dessa marknadsföringstermer är unika för respektive produktlinje, samt att en direkt motsvarighet finns för koncernens andra konkurrensmärke.

Men som vanligt, ingen regel utan undantag, så "TrioBrake™" synes hittills vara förbehållet Husqvarnas produktlinje.

Kod: Markera alltJONSERED         HUSQVARNA
_______________________________    
- - -            TrioBrake™
ANTI VIB®        LowVib®   
CARBCONTROL      AutoTune™   
CLEAN POWER™     X-Torq®      
PEAKPULSE        RevBoost™   
SPIN START™      Smart Start®   
TURBO            Air Injection™
ULTICOR®         XP®   

Avatar Fallback

Re: Kvistsågar i 50cc-klassen: Husqvarna 550

Bonn-Pelle  
#216387 "I det närmaste identiska sågar så när som på RevBoost™ i den 800 kr dyrare XP-modellen. Även en kosmetiskt högre effektangivelse samt högre maxvarvtal på den exklusivare modellen. Är det kanske så att 545 är en andra-sortering av premiummodellen 550?"
Mja, som jag har hört så togs 545an fram för att erbjuda de som har en 238/242 hemma, och vill byta upp sig.
Men tror nog att 543XP när den släpps kommer att ta marknaden från 545. Med 543 XP får du en högvarvig XP såg till ett lågt pris, samt möjlighet att få den med handtagsvärme-

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).