Motorsåg och handhållet

Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

46 inlägg 31610 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#236565 Hej! jag söker med näbbar och klor efter en väl fungerande vinkelväxel till min röjsåg Husqvarna 250 RX.Köpte en såg på Tradera men det visade sig att det satt på en vinkelväxel till 245 RX så sågen roterar åt fel håll :surp: :sad: . Säljaren vägrar ta tillbaka sågen och jag orkar inte bråka och tjafsa mer med den oseriösa säljaren :surp: :sad: .Jag kan även byta vinkel växeln från 245:an till 250 Rx om någon har och kan tänka sig byta.Den är i mycket bra skick och slitdelarna är utbytta.Hjälp mig tack.Mvh harleyman64



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236584 Nån skrotad 250 eller möjligen 252 lär det finnas här. Men hur lyckas du med att få sågen att rotera åt fel håll. :?: I så fall får du väl vända klingan. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#236960 Hej skogsOla! Bra fråga Ola :???: sågen roterade åt fel håll när jag köpte den på Tradera av en oseriös säljare :sad:det funkar inte köra grästrimmer på den .Har Nylsaw 4 trådar som han kaster ut istället för att låsa fast dom eftersom han roterar åt fel håll :cry: Trodde först att det satt på fel startkåpa men det var rätt.Hade funderingar även på om tändningen stod fel så den baktänder.Vet att man kunde få gamla mopeder gå baklänges :grin: Lämnade sedan in den till kebes och dom tyckte också att det var väldigt märkligt tills dom upptäckte att det var fel vinkelväxel som satt på.Det var en vinkelväxel till 245 rx som satt på och då är drevningen tydligen annorlunda sa han :o .vet du eller någon som säljer begangnade vinkelväxlar? MVh Harleyman64

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Jocke91  
#236961 Nu har inte jag haft så värst mycket att göra med vinkelväxlar men det vore ju lite udda om motorn på en 245rx skulle rotera åt motsatt håll som på 250rx.
Jag undrar om någon har försökt att renovera den vinkelväxeln du har på sågen och sedan satt något fel i den så att rotationsriktningen ändrats?

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

anersimyra  
#236967
Jocke91 skrev:Nu har inte jag haft så värst mycket att göra med vinkelväxlar men det vore ju lite udda om motorn på en 245rx skulle rotera åt motsatt håll som på 250rx.
Jag undrar om någon har försökt att renovera den vinkelväxeln du har på sågen och sedan satt något fel i den så att rotationsriktningen ändrats?
:lol: :lol: Jag har en 250 från 94 till salu om du är sugen.

Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236970 250 Snurrar i vänstervarv tror att 245 har samma riktning det där med grästrimmer är lurigt...

Användarvisningsbild
anersimyra  
#236971
backman skrev:250 Snurrar i vänstervarv tror att 245 har samma riktning det där med grästrimmer är lurigt...
Jodå, rotationsriktningen på klinga/trimmerhuvud är ju samma på alla sågar/trimmrar, men rotationsriktning på axeln ner till vinkelväxeln kan ju skilja. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

totte  
#236972 Varför hålla på att spekulera, när det finns dokument där man kan reda ut exakt hur det förhåller sig, och det är precis som harleyman64 säger och som anersimyra också påpekar.

Det är så att 245:s och 250:s motorer snurrar åt olika håll, 245 motsols, sett från startsidan och 250 medsols. Därmed så är också vinkelväxlarna olika och inte utbytbara.

Start för 245:
hva245r.jpg


Start för 250:
hva250r.jpg


Notera att öppningen för startsnöret sitter till höger på 245 men till vänster på 250, alltså motsatta rotationsriktningar.

Vinkelväxeln för 245:
hva245vxl.jpg

Kugghjulen syns inte på IPL:en men det syns på utformningen att det är en ordinär växel med klingdrevet under axeldrevet. Det finns inte plats i huset för ett överliggande drev.

Vinkelväxel för 250:
Hva250vxl.jpg

Notera det förhöjda växelhuset och det överliggande klingdrevet som vänder riktningen på klngans rotation, jämfört med 245:s växel.

Slutsats: Monterar man ett 245-hus på en 250, eller tvärtom, så går klingan åt fel håll, just som harleyman64:s såg gör.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Blivande snickare  
#236980 Se på fan, så tokigt det kan bli! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

anersimyra  
#236982 Eftersom köpet skedde på Tradera ska du anmäla säljaren, säljaren förbinder sig att varan är i fullt fungerande skick. Tar säljaren inte sitt ansvar vid ett såpass allvarligt fel, ja då blir säljaren avstängd. :surp:

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#237886
anersimyra skrev:
Jocke91 skrev:Nu har inte jag haft så värst mycket att göra med vinkelväxlar men det vore ju lite udda om motorn på en 245rx skulle rotera åt motsatt håll som på 250rx.
Jag undrar om någon har försökt att renovera den vinkelväxeln du har på sågen och sedan satt något fel i den så att rotationsriktningen ändrats?
:lol: :lol: Jag har en 250 från 94 till salu om du är sugen.


Hur mycket vill du ha för den?? :wink: Och roterar den åt rätt håll :grin: Mvh Harleyman64

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

harleyman64  
#237887
totte skrev:Varför hålla på att spekulera, när det finns dokument där man kan reda ut exakt hur det förhåller sig, och det är precis som harleyman64 säger och som anersimyra också påpekar.

Det är så att 245:s och 250:s motorer snurrar åt olika håll, 245 motsols, sett från startsidan och 250 medsols. Därmed så är också vinkelväxlarna olika och inte utbytbara.

Start för 245:
hva245r.jpg


Start för 250:
hva250r.jpg


Notera att öppningen för startsnöret sitter till höger på 245 men till vänster på 250, alltså motsatta rotationsriktningar.

Vinkelväxeln för 245:
hva245vxl.jpg

Kugghjulen syns inte på IPL:en men det syns på utformningen att det är en ordinär växel med klingdrevet under axeldrevet. Det finns inte plats i huset för ett överliggande drev.

Vinkelväxel för 250:
Hva250vxl.jpg

Notera det förhöjda växelhuset och det överliggande klingdrevet som vänder riktningen på klngans rotation, jämfört med 245:s växel.

Slutsats: Monterar man ett 245-hus på en 250, eller tvärtom, så går klingan åt fel håll, just som harleyman64:s såg gör.


Tack Totte för den ingående beskrivning : :).Det märks att du vet vad du pratar om 8) Har du möjligtvis någon vinkelväxel till salu som passar till 250 Rx eller vet någon som kan tänkas ha en begagnad?? :???: Mvh harleyman64

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

totte  
#237944
harleyman64 skrev:Tack Totte för den ingående beskrivning : .Det märks att du vet vad du pratar om Har du möjligtvis någon vinkelväxel till salu som passar till 250 Rx eller vet någon som kan tänkas ha en begagnad?? Mvh harleyman64


Nej tyvärr inte, har bara en gammal liten Hva 125R. Men jag brukar kolla IPL:er, det är ofta på det viset man får veta nåt innan man pratar om om det :grin:

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Jocke91  
#237960 Vilka mått bör vinkelväxeln som du söker ha?
Kom att tänka på att jag har 2st liggandes vet dock ej vad dom är till men skulle gissa på någon Jonsered. Kanske kan passa med lite tur?

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel till Husqvarna röjsåg 250 RX

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237982 Jonsereds proffsmodeller är samma som hva. Annars så har jag en här. Var bor trådskaparen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).