Motorsåg och handhållet

Lämpliga sågar för gallring

51 inlägg 18582 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17382 Nu har jag snackat med min lokala handlare. Han rekommenderade HVA3456 XPG NE framför Dolmar 5000 beroende på att det var bättre med reservdelsförsörjningen till HVA hos honom. Han säljer även Stihl och rekommenderar ms200 som mindre såg . Han har fått vänta upp till 14 dagar på delar till Dolmar sågar.

Han tyckte desstuom att 346 hade ett bra vikt/effekt-förhållande jämfört med att gå upp något steg.

Så det lutar åt en 346.

//.D

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17385 Vilka delar har han behövt till 5000?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17386 Det säger ju en hel del...

Avatar Fallback
peter399  
#17417 Mycket bra val i så fall, nya 346:an. MS260 är inget jag rekommenderar. Har själv en 026:a som har varit en bra såg, men den är helt enkelt för gammal nu. Motorn har inte samma spetsighet som som HVAs 50cc sågar. Dessutom har du alltid luftfilterproblematiken med Stihl. Och vibrationer.
353:an jag har trivs jag bra med. Mycket trevlig såg att arbeta med, kunde ha lite mera tryck i motorn bara, men går silkesmjukt.

Summa summarum: Nya 346 borde vara den ultimata sågen. Är du med i LRF? I så fall kan du köpa en Jonsered 2153 med extra svärd, extra kedja, kombidunk och brytjärn för 7200:- inkl. moms innan 28/1 (=samma såg som nya 346).

/Peter

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17422 Du kommer att bli supernöjd med en 346:a jag har den gamla modellen och det är en riktig liten slitvarg som är lätt och välbalanserad med ett 15" svärd på, jag har provat med 18" och det är inga problem alls med min såg :)
Och jag har peppar peppar inte behövt byta nått annat än drev på den hitills :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17430
Skogshuggarn skrev:Husqvarna 55.

Har blivit min favorit "slit och släng" såg härhemma. eftersom den lämpar sig bra till lite allt möjligt.
Vedkapning/vedhuggning samt mindre poster av gallring och slutavv i normaldim.
Perfekt såg alltså för fritids upp till deltidshuggare som kör ut någon enstaka trave/år
Sågen försvann ur HVA´s sortiment för en kort tid sedan, men borde fortfarande gå
att köpa beg i hyggligt skick för en billig slant.

Specs:

Cylindervolym: 53 cm3
Tomgångsvarv: 2500 rpm
Rusvarv: 12500 rpm
Effekt: 2.4 kw vid 9000 rpm
Tankvolym: 0.6 L
Oljetank: 0.3 L
Tomvikt exkl skärutrustning: 5.2 kg (1 hg mer än 346 XPG)
Rek Standardsvärd: 15"
Rek svärdslängder: 13-20"
Tillval/handtagsvärme: nej (?)
Decomp: ja

Nypris: strax under 5000:- sekr


Bild


Såg en annons i Polen tidigare i veckan på nya...
Kan vara ett parti som kommit ur gömmorna...

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17451
peter399 skrev: Är du med i LRF? I så fall kan du köpa en Jonsered 2153 med extra svärd, extra kedja, kombidunk och brytjärn för 7200:- inkl. moms innan 28/1 (=samma såg som nya 346).

/Peter


Jag har fått ett mycket bra pris hos min handlare + att jag har rabatter jag kn utnyttja från när jag tog motorsågskörkort (fick rabatter från HVA, Stihl och Jonsered). Jag är medlem i LRF men misstänker att HVA är "bekvämare" om man skall såga längre tider med sitt snea handtag. Sedan tänkte jag ta en med Triobrake och det har väl inte Jonsered?

//.D

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17462
Sundhult skrev:Jag har fått ett mycket bra pris hos min handlare + att jag har rabatter jag kn utnyttja från när jag tog motorsågskörkort (fick rabatter från HVA, Stihl och Jonsered). Jag är medlem i LRF men misstänker att HVA är "bekvämare" om man skall såga längre tider med sitt snea handtag. Sedan tänkte jag ta en med Triobrake och det har väl inte Jonsered?

//.D


Antar att du varit hos handlaren o fått pris över disk, o inte telefon.

Det lönar sig alltid ha bra kontakt med ÅTF / service stället.
Ofta kan det vara värt nån extra krona i inköp om service o sånt funkar bra.
Särskilt för de som är yrkes verksamma med utrustningen.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17463 Stämmer att jag varit nere och snackt pris över disk. En förutsättning för att man skall kunna se vad man får.

Tittat på Jonsereds LRF-paket idag. Tycker att den sågen kändes fysiskt större. Tänk vad design kan göra...

//.D

   TS
Avatar Fallback
XPG  
#17466
Sundhult skrev:
peter399 skrev: Är du med i LRF? I så fall kan du köpa en Jonsered 2153 med extra svärd, extra kedja, kombidunk och brytjärn för 7200:- inkl. moms innan 28/1 (=samma såg som nya 346).

/Peter


Jag har fått ett mycket bra pris hos min handlare + att jag har rabatter jag kn utnyttja från när jag tog motorsågskörkort (fick rabatter från HVA, Stihl och Jonsered). Jag är medlem i LRF men misstänker att HVA är "bekvämare" om man skall såga längre tider med sitt snea handtag. Sedan tänkte jag ta en med Triobrake och det har väl inte Jonsered?

//.D


Triobrake????????? :shock:

Varför om man får fråga?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17476 ...För lär man sig inte från början är det svårare sen o lära om.

Allt nytt förkastas ofta, på gott o ont..

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17477
XPG skrev:Triobrake????????? :shock:

Varför om man får fråga?


Varför inte???

De som jag pratat med och använt det tycker det fungerar bra.

//D

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17484 Vi har det på våra skolsågar och jag tycker inte att det är ivägen över huvudtaget.. det e ju en bra extra säkerhetsdetalj :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17497 346xpg.
det enda solklara valet.

Bra såg som fungerar över allt startar över allt och är lätt meckad. samt att man får tag i resvdelar överallt.

Sthil gör två bra sågar. MS 880 & MS 200 T

Sedan är väl jonsered sågen 2154 och HAV 346 i största delen samma såg i olika plastkåpor?

Användarvisningsbild
maccall  
#17500
gossebear skrev:346xpg.
det enda solklara valet.

Bra såg som fungerar över allt startar över allt och är lätt meckad. samt att man får tag i resvdelar överallt.

Sthil gör två bra sågar. MS 880 & MS 200 T

Sedan är väl jonsered sågen 2154 och HAV 346 i största delen samma såg i olika plastkåpor?



Du behöver helt klart vidga dina vyer över Stihlsågar lite... 660..? 361..?

Gamla Husqvarna 346XP är tekniskt identisk med Jonsered 2147, och den nya Husqvarna 346XP är tekniskt identisk med Jonsered 2153. Fast de röda är ju som vanligt mycket snyggare, inte minst över kopplingskåpan...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).