Motorsåg och handhållet

Så går det om man inte tänker efter.

15 inlägg 6716 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Så går det om man inte tänker efter.

Jocke91  
#234886 Tänkte passa på att dela med mig av denna lite smått roliga händelse eller vad man kan kalla det. Dålig planering skulle nog kunna beskriva saken rätt så bra.

Hur som helst så har jag haft en Husqvarna 165R eller RX liggandes i ett x antal månader i dörröppningen. Den hade ingen gnista och jag kunde inte hitta några brytarspetsar under svänghjulet så därav har den legat på denna plats. Men igår så råkade jag snubbla över en likadan på soptippen eller det som var kvar av den. Tror den råkat ut för en hjullastare (stackars såg :sad: ). Vid första åsynen så var den inte så intressant men sen så kom jag och tänka på att tändningen kanske var intakt på denna motorn. Som tur var fick jag ta med den hem så jag kunde kolla lite närmare på den.
Efter att ha skruvat isär i stort sett allt som gick att använda så passade jag på att kolla på tändningen. Den såg inte exakt lika ut men troligen var det bara nån liten förändring som gjorts under åren så måste ju vara värt att testa att sätta den på min kanske kompletta såg.

Sagt och gjort fick dit tändplattan med tillbehör och såg att svänghjulet skiljde sig lite så monterade på det som hörde till den nya tändningen. Skruvade ihop det nödvändigaste och kollade om det fanns någon gnista. Tydligen så fungerade det för nu fanns det gnista.

Nu till den delen där jag gjorde fel så att säga.
Jag försökte montera på ringröret men jag vet inte hur det satt vid förgasaren då det inte var monterat när jag fick sågen.
Jag tänkte som så att jag kan ju testa att se om den skulle starta utan att ha monterat på ringröret men tillhörande kopplingstrumma [-x
Ni som kan det där med röjsågar vet ju vad som sitter i kopplingstrumman och vad som händer om man startar en röjsåg på en sup och när bensinen börjar ta slut :lol:
Sågen var ju så snäll så den startade ju när jag drog i snöret efter en kort stund hörde jag ett klingande ljud sen kom jag på var det kom ifrån. Centrifugaldelen av kopplingen hade ju så klart lossnat eller om fjädern gick av, vilket av dessa alternativ vet jag ej då jag inte återfunnit mer än en av de tre delarna som hålls samman av fjädern.

En del hittade jag som sagt för den slog i backen.
Bild

Den andra hamnade någonstans i detta buskage. Inte värt att leta.
Bild


Den tredje vet jag inte var den landat om den nu har gjort det än :lol:

Jag har ju tack och lov en koppling i reserv då det satt en på sågen jag skruvade isär :mrgreen:
Bild


Det är väl allt skulle jag tro. Hoppas det roar någon så man inte skriver i onödan :-bd

Jag har dock lärt mig något av detta så får hoppas att det inte händer igen men denna sågen i alla fall.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Hema  
#234892 Tack för den. :)

Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

totte  
#234893 :lol: :lol: :lol: men även :shock: :shock: :shock:

Tur som tusan att du inte hade skallen ivägen! Mycket bra att du berättar, så kanske nån annan slipper göra likadant.

Förresten så heter det "riggrör". 8)

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Jocke91  
#234895 Jaha det är så det heter, bra att veta nästa gång man ska nämna det :-bd

Som du säger så var det tur att man inte fick någon del i skallen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

machonisti  
#234900 Jadå, säger som Totte. Tur att ingen skalle var i vägen för flygande kopplingsdelar!

Ibland överraskar man till och med sig själv med förbluffande tankspriddhet eller enastående glömska eller tunnelseende förbi uppenbara faror!

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Hema  
#234918 Som när jag skulle hjälpa en kompis med att dra bort stubbar med spännband o bil. De 3 första gick bra, men den fjärde satt som berget och det ville sig inte bättre än att spännbandet gick av och flög iväg med en väldig fart. Som tur va, så hade kompisen för just denna gång ställt sig på ett annat ställe av någon anledning. Vi båda blev lite upplysta på vilken dumhet vi höll på med.

Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

JensSkoog  
#234920 Du hade tur, Jocke91! Dom biterna må ha hatt hastighet nog til å gå i fri ban omkring jorden. Men, vi har vell alla gjort såhär saker - och efteråt sett hur idiotisk det var.

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Hema  
#234935 Dax o dela med sig? ;)

Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

totte  
#234937 Kanske dags att liva upp den här gamla klassikertråden: viewtopic.php?f=109&t=8954&st=0&sk=t&sd=a#p105182 :D

Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

anersimyra  
#234940 Fick i dag efter idogt letande tag på "rätt" oljor till ATV:n. Väl åter i verkstaden upptäcker jag att ena oljan är fel, säljstället är då naturligtvis stängt. Efter mycket svett, svärande och bilåkande hittar jag rätt olja på en mack. Åter i verkstaden ska jag tappa ur växellådsoljan, självklart tappar jag ur den nybytta motoroljan. Turligt nog finns ny motorolja, jag och verkstadens mekaniker går och tar en kopp kaffe, åter i verkstaden står femton nya hjulingar inrullade framför min maskin, verkstaden håller precis på att stänga, bara att rulla ut dom inrullade hjulingarna, ut med min och tillbaka med dom andra. Övrig personal är vid det laget skitsura då vi inte sagt att min maskin skulle ut i dag, skruvar ihop resten av hjulingen på gårdsplan, lastar och skall åka, självklart "kommunicerar " inte bilnyckeln med startspärren, på ingång genom grindarna är en 18 meters trailer som ska parkera för natten, och där står jag :surp: :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Hema  
#234942 jobbigt läge..

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Hema  
#234944
totte skrev:Kanske dags att liva upp den här gamla klassikertråden: viewtopic.php?f=109&t=8954&st=0&sk=t&sd=a#p105182 :D


Slå ihop de två?

Användarvisningsbild

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234945 Finns ju även denna tråd viewtopic.php?f=12&t=786
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Jocke91  
#235060 Gräsklipparen hittade idag kopplingsfjädern som i sin tur hittade en bekants ben. Tur att det inte var en av dom andra delarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Så går det om man inte tänker efter.

Tosca  
#235061 Ett spännande liv dina röjsågar lever.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).