Motorsåg och handhållet

Hammare ett handhållet redskap :)

35 inlägg 16422 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46338
swe#kipp skrev:Tänkte fråga om det är nån mer än jag som har en liten hammar feticsh :P
Här kommer bild mina bankare ,,,
Den nedersta är en riktig goding att snickra med :)

Bild

He, jag har en likadan Miki med spikhållare, min favorithammare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

nexon  
#46443 hahahhammare det har jag med. 3 st som är ärligt stulna från jobb och en gammal från min far med trähandag, och min första hammare från ikea. en liten en. Den får sambon använda. så gör det inte så ont när hon slår mig eller sig på tummen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

totte  
#46454 Får väl bidra med min hammarsamling, bara en snickarhammare här. Jag har en till, ganska lätt med träskaft, men den ligger i nån låda inne.

Nr 2 fr vänster har jag ärvt av morfar, kan vara en plåtslagarhammare, den är bra att slå i små spik nära kanter eftersom slaget inte är kupat och allmänt bra vid diverse småsnickerier. Den längst till höger är en sån som i katalogerna skryts med att den har utbytbara slag, har däremot aldrig sett nån som salufört utbytesslag till den 8)

Saknas gör också en gummiklubba och en hemgjord träklubba.

hammare.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46455 Nr2 kanske är en skomakarhammare?
Eller nån variant av hammare för skomakare?

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

totte  
#46459 Ja det kan ju faktiskt tänkas också, måste säga att jag inte har nån aning. Morfar var maskiningenjör, så varför han hade den här hammaren vet jag inte, han dog när jag var mycket liten, så jag minns honom bara väldigt svagt, och morsan har ingen aning, hon kan nätt och jämnt skilja en spik ifrån en skruv :lol: .

Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Naders  
#95397 Försöker väcka en gammal tråd till liv genom att fråga om någon har provat en sådan här?
Modellen är en "Stanley" FatMax XL AVX.
Har bara hittat den på en bygghandelsida och där kostar den 795 riksdaler :surp:
Anledningen till intresset för denna "bankare" är spikstartaren som är ett synnerligen bra hjälpmedel i trängda situationer :grin:
Vet någon var man kan inhandla en sådan här skapelse så vore jag tacksam för tips...

Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Nonkan  
#95401
Naders skrev:Försöker väcka en gammal tråd till liv genom att fråga om någon har provat en sådan här?
Modellen är en "Stanley" FatMax XL AVX.
Har bara hittat den på en bygghandelsida och där kostar den 795 riksdaler :surp:
Anledningen till intresset för denna "bankare" är spikstartaren som är ett synnerligen bra hjälpmedel i trängda situationer :grin:
Vet någon var man kan inhandla en sådan här skapelse så vore jag tacksam för tips...


Med tanke på vem som har copyrighten på bilderna så är det här inget långskott:
http://www.luna.se//FineToolsAPI/FineDr ... 869%27/%3E

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95403 Jag har en Micky med likadan spikhållare, mkt bra.
Sen har jag en Stanley åxå, den är mkt skönare.

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

swe#kipp  
#95408 Har spikat lite med en fatmax 20oz krävdes lite vana med det böjda handtaget men det gick att klappa på bra med den när man fick in känslan för den !!!!
Om jag skulle köpa en ny hammare idag skulle det bli en med "rak" klys !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Naders  
#95410
Nonkan skrev:
Naders skrev:Försöker väcka en gammal tråd till liv genom att fråga om någon har provat en sådan här?
Modellen är en "Stanley" FatMax XL AVX.
Har bara hittat den på en bygghandelsida och där kostar den 795 riksdaler :surp:
Anledningen till intresset för denna "bankare" är spikstartaren som är ett synnerligen bra hjälpmedel i trängda situationer :grin:
Vet någon var man kan inhandla en sådan här skapelse så vore jag tacksam för tips...


Med tanke på vem som har copyrighten på bilderna så är det här inget långskott:
http://www.luna.se//FineToolsAPI/FineDr ... 869%27/%3E

Jo så långt kom jag med men vart vänder man sig om man skulle vilja köpa en sådan här?
Inga tips på web-butiker eller ÅF i närheten av Karlshamn?

Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Naders  
#95411
swe#kipp skrev:Har spikat lite med en fatmax 20oz krävdes lite vana med det böjda handtaget men det gick att klappa på bra med den när man fick in känslan för den !!!!
Om jag skulle köpa en ny hammare idag skulle det bli en med "rak" klys !!

Varför rak klys?
Fördelar?
Nackdelar?

Såg för övrigt i en PDF-broschyr från Woody att den kostade där 395:- Ord.pris var 615:-

Avatar Fallback

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Nonkan  
#95422
Naders skrev:Jo så långt kom jag med men vart vänder man sig om man skulle vilja köpa en sådan här?
Inga tips på web-butiker eller ÅF i närheten av Karlshamn?


Mekonomen i Karlshamn AB
Nyemöllevägen 2
374 32 Karlshamn
0454-166 50

TOOLS Gamla Jernboden
Karlshamnsvägen 7
372 31 Ronneby
0457 47 29 90

Har dom inte hemma lär dom kunna ta hem. Webbutik vetefasen, men någon borde ju finnas.

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95433 Bästa web butiken är väl Ebay?
Nu finns det Stanley hammare 20 oz för 332:- SEK ink frakt till Sverige.
http://viewitem.eim.ebay.se/STANLEY_FAT ... 26368/item

Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

swe#kipp  
#95463 Tycker man kommer åt lite bättre med den raka klysen när skall dra ut spikar när man river nått eller satt nån spik fel
:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hammare ett handhållet redskap :)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108018 Nu har jag definitivt ledsnat på alla böjda spikar från min lågbudgethammare med påsvetsat järnrörsskaft... 😡 Vad tror ni om Hultafors TC snickarhammare? http://www.hultafors.se/www/live/gemens ... eeID=21981 Bör jag satsa på L eller XL? (Jag är 196 cm lång med långa armar och handstorlek 11, om det nu kan påverka valet).
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).