Motorsåg och handhållet

Köpa såg vad ska jag välja??????

46 inlägg 23392 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

JensSkoog  
#234184 Holler med Totte i det. 391'an är ingen såg å dra omkring i skogen med, men den har hemskt drag i sig på vedbacken. I Norge är den nogra hundre billigare ochså. Dom kronorna kann du ju lägga i en bettre 40 kubikare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

skogsterri  
#234220 Jag har precis köpt en HVA 550xpg, lagom stor men ändå stark och smidig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#234240 Har tänkt på det alternativet också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Traktorkalle  
#234254 Hva555 är helt ok att släpa på i skogen o riktigt elak på vedbacken!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

fs480  
#234353 Stihl 241 är också ett bra alternativ. Går väldigt bra. Eller nya Stihl 261 mtronic som
kommer snart. Den är lite vassare än nuvarande 261 an på 3,8 hk. 3,95 hk ska den
vara på. Jag är väldigt nöjd med 261 och 362.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

SawTroll  
#234520
Faxe skrev:Hej tänkte köpa en ny såg för att kapa och hugga hem ved det blir max 40 kubik om året och fundera på en Stihl MS 291 C-BEQ med RD3.
Kan det vara något för mej eller ska jag titta efter annat?
Har kört med en Partner 410 och det har funkat.


Det er vel bortimot det verste valget som kan gjøres i dagens marked - en "ren" 291 ville være mye bedre! 😡

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

SawTroll  
#234522
Traktorkalle skrev:Hva555 är helt ok att släpa på i skogen o riktigt elak på vedbacken!

Det beste forslaget jeg ser her - mye lettere, sterkere og bedre kvalitet! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234540
SawTroll skrev:
Traktorkalle skrev:Hva555 är helt ok att släpa på i skogen o riktigt elak på vedbacken!

Det beste forslaget jeg ser her - mye lettere, sterkere og bedre kvalitet! :grin:


bedre kvalitet!?... vad grunner du de på da? :smile:


555 har samma vevhus som 560....dom är inte bra sawtroll!....vevhusen i sig är kanske bra ...men lagren??? :roll: jag o min kollega har i dags dato haft 9st 560 xpg! på 8st har lagren havererat! på 5 av dom var det vevaxellager! alla på kopplingssidan konstigt nog! :roll: ...på tre av dom var det vevstakslagret som skar ihop!.....på den nionde sågen så gick kolvringen åt fanders.....men som genom ett mirakel så skadade den inte cylindern....så det räckte med att byta kolvring!.....allt detta hände på ca 1000 timmar/såg.... det är fanimej inte godkännt på en sk proffssåg!! :surp:


jag är helt övertygad om att stihl 291,391,251 mfl "bonnsåg" har bättre kvalitet/driftsäkerhet än hva 560,555,550 mfl sk proffssågar!....men är inte lika kul att köra!! :lol: ...så det är upp till användaren att avgöra!! vilka egenskaper man vill ha per krona! :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#234583 5 990:-
Tillfälle, Vi säljer ut resterande lager av Stihl MS261 då det kommer en ny modell av denna under hösten. Ord pris 7300 kr. (den nya modellen kommer att kosta 7900 kr)

Mycket mångsidig, högeffektiv 2,8 kW bensinsåg. En motorsåg som skonar miljön och din hälsa samt sparar pengar och tid. Perfekt till det mesta som gallring, fällning, kvistning och avverkning upp till medelgrova bestånd. Upp till 20% lägre bränsleförbrukning och 50% lägre utsläpp än jämförbara motorsågar utan 2-MIX teknologi.

2 års garanti.


Bra pris på en bra såg ???????????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

JensSkoog  
#234585 MS261 kostar 6290 norska kronor hos min lokala åf. som gir svensk pris i dag 6772 svenska kronor. Mycket god pris Faxe!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234596 Om den nya är ett sånt elektroniskt elände som 241 så är det bäst att skynda sig att få en av de gamla.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#235121 Och hur fungerar det elektriska eländet ?
Vad har det för uppgift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

totte  
#235146 Det är den nya tidens förgasarstyrning där elektronik styr blandningen.

Helelektronisk tändpunktsreglering och bränsledosering. Motorstyrningssystemet STIHL M-Tronic (M) ger i alla lägen optimal motoreffekt, konstant högstavarvtal och mycket bra acceleration. Dessutom har systemet en minnesfunktion, vilket ytterligare förbättrar köregenskaperna. Den manuella förgasarjusteringen är ett minne blott.


http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -M-VW.aspx

Åsikterna om hur bra det är går mycket isär.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

tallen100  
#235165 Säkert bra så länge det funkar som det ska, men frågan är om det är länge.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235169 Min 241 funkar inte kan jag säga. En del tycker att det är häftigt att kunna ansluta sågen till en dator men vad är det för nöje om det ändå inte går att få dem att gå?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).