Motorsåg och handhållet

Köpa såg vad ska jag välja??????

46 inlägg 23385 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#233949 Hej tänkte köpa en ny såg för att kapa och hugga hem ved det blir max 40 kubik om året och fundera på en Stihl MS 291 C-BEQ med RD3.
Kan det vara något för mej eller ska jag titta efter annat?
Har kört med en Partner 410 och det har funkat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

JensSkoog  
#233952 Interessant såg, men om du inte ska hugga mer, och du ska arbeta med stort och smått i skogen så tycker jag den är rent för tung, 6,3 kg. Jag ville ha valgt Stihl 261 som är 1,1 kg lättare. Det är en oerhörd bra allround arbetshest. Vikt betyder mycket!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#233954 Den har en lite mindre motor men det kanske inte har någon betydelse.
Eller ska man tänka lite vikt o stor motor?
Eller ska man titta på något annat fabrikat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

JensSkoog  
#233958 Jag är Stihl-mann, och känner Stihl mycket väl. Snakkar du med en Husqvarna-mann vill han holla fram Husqvarna. Båda två är mycket bra såger.
Själv har jag MS 200 och MS 361. Den ena mycket lätt, 3,8 kg og den andra tung. Sanningen er at jag kör 200'an mycket mär enn 361'an. 200 går i kvisting och gallring och jag kann jobba med den hela dan utan å bli trött i armerna. 361 går till fälling av grova träd och kaping i skogen och på vedbacken. Om jag skulle ha bara en såg, skulle jag ha 261 som är lagom lätt och mer enn stark nog. Känner till dom som driver som du och har MS200 och är mycket nöyda.
Känn på dom olika sågerne, ta dom i henderna och tänk på att du ska bära dom non timmar.
Senast redigerad av JensSkoog lör 24 aug 2013, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Brickan  
#233961
Faxe skrev:Den har en lite mindre motor men det kanske inte har någon betydelse.
Eller ska man tänka lite vikt o stor motor?
Eller ska man titta på något annat fabrikat?
Låg vikt och skarp kedja. För svag motor har inte stört mig alls med en MS241 och inte med en MS201 heller.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

rikard_e  
#233964
Faxe skrev:Den har en lite mindre motor men det kanske inte har någon betydelse.
Eller ska man tänka lite vikt o stor motor?
Eller ska man titta på något annat fabrikat?


Du borde väl titta på det fabrikatet där återförsäljaren ligger nära och är bra.

Husqvarna och Jonsered är samma sågar. Där avgör bara färgen och lite kåpor.

Stihl och Husqvarna, där är väl mer en smaksak. Vilket såg som passar bäst, för båda märkena är dom två världsledande inom motorsåg. Håller mycket god kvalité och är driftsäkra. Sen finns det alltid måndags-ex av båda märkena.

Om du inte sågar så mycket så kanske ett 261, sågar du sporadiskt och är lite ovan så kanske man ska välja till quickstop med kedjestopp även på högerhandtaget.

Ska du ha ett såg i liknande klass fast husqvarna så är väl 550xp eller 545 ett alternativ.

545 på 2.5 kw och hva 550xp och stihl 261 båda på 2.8 kw, stihlet är några hekto tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

JensSkoog  
#233971 Holler m rikard_e i att det er viktigt att det fins en återförsäljare som kann sina sakor nära där du bor. Annars är det sant som Brickan skriver: Låg vikt och skarp kedja! Mycket trävligare enn tung såg och "såhär" kedja.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

totte  
#234000 Du skriver: "ny såg för att kapa och hugga hem ved det blir max 40 kubik om året".
Det behöver preciseras.

Skall du själv avverka veden i skogen?
Skall du även kapa upp all veden med motorsågen?
Vad är det för dimensioner och trädslag?

Vet vi det kan vi börja prata om vilken storlek på såg du behöver. Vad gäller märke håller jag med de som säger att tillgång till bra service hos en bra handlare är viktigast.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#234076 Jo det är så att jag ska avverka veden i skogen och kapa upp allt på vedbacken.
Det jag har avverkat nu är björk ek gran asp det blir blandat, storlek på träd är blandat det med typ 10 cm till 70 cm. Stihl MS 291 C-BEQ med RD3 fundera jag på enligt Stihl så ska det vara en jordbruks såg alltså används till olika jobb.
Har alla fabrikat där jag bor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

totte  
#234084 Ja om du skall kapa upp allt på vedbacken så bör du ha en såg på minst 50 cc. För kapningens skull är en 60+ cc egentligen bättre, men den blir då ganska tung att jobba med när du skall ut och fälla och kvista, i synnerhet om du har rätt mycket klent - medelgrovt.

Sen hänger det som antytts ovan på hur bra du är att fila vasst, om du klarat dig med en Partner 410 gissar jag att du kan det hyggligt och att du är van att köra med lätt hand. Så jag skulle säga, titta på sågarna i runt 50 cc-klassen, det är de som är mest allround.

Där har du bl a:
Stihl, 261 som är en proffssåg
Husqvarna 450 allroundsåg
Jonsered 2250 i grunden samma som hva 450

Alla är ca kilot lättare än 291:an, som flera sagt, viktigt när man har den i skogen. Vikten är mindre betydelsefull på vedbacken.

Idealet för dig vore en hygglig 35 - 40 cc att ha i skogen och en rejäl 60+ cc att köra på vedbacken och att använda vid fällning av de stora träden, men budgeten kanske inte tillåter det.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

husqvarna_med_sthil  
#234093 Fördelen med två sågar har fler fördelar, du behöver inte avbryta om den ena börjar krångla tex. eller du kan byta såg när det börjar bli slött osv och sedan byta eller fila bägge.

En sak som slog mig när jag rensade lite vekt runt ett älgpass var att tyngden märks fort när det inte finns en stam att stödja mot när man ska kvista. Man får hela tyngden i armarna.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234098 Är det gallringsskog (ganska klent) så är det väldigt tråkigt att släpa runt en 60cc-såg har jag upptäckt.

En lätt såg och en kraftig (där vikten är av mindre betydlse)?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234106
Stihl MS 291 C-BEQ med RD3


Om du skal kjøre RD3 kjede trenger du også en bra slipemaskin, samt kunne bruke den.
Eller tenker du å få andre til å slipe den? RD3 er hardmetall og kan ikke slipes med fil!
Det står det aldrig noe om i reklamen. RD3 kan du få til mange Stihl modeller.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

Faxe  
#234151 Börjar få en bild över hur jag ska göra köper nog en ny Stihl MS 291 C-BEQ med RD3 och försöker hitta en beg såg på ca 40cc.
Jag har Partner 410an o köra med också den har fungerat i 10-11år nu och tycker att den har gjort ett bra jobb köpte den ny för 650kr med facit i hand skulle ha köpt några till när priset var bra.
RD3 kedjan är med på den sågen så kommer att använda den tills den är slö, sen blir det en vanlig kedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg vad ska jag välja??????

totte  
#234163 Om du köper en vettig 40-kubikare så skulle jag gå upp på 391:an som storsåg, bra mycket mer att köra med på vedbacken och knappt tyngre än 291.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).