Motorsåg och handhållet

Behöver hjälp, Ställt till det

15 inlägg 9515 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver hjälp, Ställt till det

gmats  
#233520 Hej,
Har en 245r som jag idag gjorde misstaget att sätta på trimmerhuvudet utan låsbrickan,
Att röja gick ju bra, men nu när jag ska ta bort trimmerhuvudet är det ju sämre,
hur gör jag när jag inte kan låsa axeln?
Hur får jag bort trimmerhuvudet utan att förstöra något?
Nån som kan hjälpa mig?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233530 Det lyder svårt. Hoppas non har et gott svar - och det vill jag gerna høra ochså. Annars ska jag innom en "sågtroldmand" om två dagar - det han inte kan, er inte verd å vita. Ska fråga han, om ingen andre har svar.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

ÅsaNisse  
#233531 Lossa pluggen för fett i vinkelväxeln och stick in en skruvmejsel. Be en bön att kuggarna håller.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

kallen  
#233534 Mutterdragare

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233536
ÅsaNisse skrev:Lossa pluggen för fett i vinkelväxeln och stick in en skruvmejsel. Be en bön att kuggarna håller.

Det kann fort gå åt hel..! Måhende en hårdplastgrej voro betre.

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233539 Hender tankerna er lite trega. Nå har dom tagit igjen mig. På mina Stihl røjsåger skulle jag enkelt demontera vinkelvekseln från røret och så låsa vexeln. Trur Hqv245r kan fixas på samme sett.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

jonaxe  
#233546 Hänt mig och, har för mig det löste sig med mutterdragarn, kommer dock inte ihåg säkert, det var ett tag sen! hoppas det löser sig!

mvh

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

Brumsten  
#233548 Hej, lossa vinkelväxeln från riggröret.
Ta en skruvmejsel som passar i splinens hål i ingående axeln.
Spänn fast skruvmejseln i ett skruvstycke.
Tryck vinkelväxelns ingående axel mot mejseln och håll emot medan du lossar trimmerhuvudet.
Har gjort det många gånger, det funkar.
Ha de//

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

gmats  
#233550 Hej Igen och tack för alla förslag,
Jag valde att börja med att testa mutterknacken.
Skruvade lös skuven i botten där man fyller på trimmertråden.
Då kunde man ta lös hela plasthöljet och kvar är då endast den genomgående hyslan som man skruvar fast på axeln.
En lång 19 hylsa från bildäcksbytarlådan och mutterdragaren så lossnade den också

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233569
gmats skrev:Hej Igen och tack för alla förslag,
Jag valde att börja med att testa mutterknacken.
Skruvade lös skuven i botten där man fyller på trimmertråden.
Då kunde man ta lös hela plasthöljet och kvar är då endast den genomgående hyslan som man skruvar fast på axeln.
En lång 19 hylsa från bildäcksbytarlådan och mutterdragaren så lossnade den också

Så bra! Då vet man det til man sjelv står med samma problemet!

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

kallen  
#233586
gmats skrev:Hej Igen och tack för alla förslag,
Jag valde att börja med att testa mutterknacken.
Skruvade lös skuven i botten där man fyller på trimmertråden.
Då kunde man ta lös hela plasthöljet och kvar är då endast den genomgående hyslan som man skruvar fast på axeln.
En lång 19 hylsa från bildäcksbytarlådan och mutterdragaren så lossnade den också


Lysande!

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233774 En av mina kollegar kom förtvivlat til mig i dag med just samma problemet, hon (et flott fruntimmer med Stihl røjsåg) hade bytat sågklingan med tråd och glömt sig - märkligt att slikt skjer just när man lest om det på nettet. Godt jag vet hur det skal tas!

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

värmSkog  
#233802
JensSkoog skrev:En av mina kollegar kom förtvivlat til mig i dag med just samma problemet, hon (et flott fruntimmer med Stihl røjsåg) hade bytat sågklingan med tråd och glömt sig - märkligt att slikt skjer just när man lest om det på nettet. Godt jag vet hur det skal tas!


Tur i oturen då :wink:

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

JensSkoog  
#233990 Brukade Brumsten's metod, och det gick bra, årminstone när jag kom i håg att skruva rätt väg!! Till tider känner jag mig som en idiot, och med rätte!
Med Stihls trimmarhuvid kunne jag inte se not sätt å koma till med mutterknacken.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp, Ställt till det

enbhen  
#763114
Brumsten skrev:Hej, lossa vinkelväxeln från riggröret.
Ta en skruvmejsel som passar i splinens hål i ingående axeln.
Spänn fast skruvmejseln i ett skruvstycke.
Tryck vinkelväxelns ingående axel mot mejseln och håll emot medan du lossar trimmerhuvudet.
Har gjort det många gånger, det funkar.
Ha de//


Tack för det tipset, räddade en som inte tänker alla gånger🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).