Motorsåg och handhållet

Log wizard

24 inlägg 18595 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Peteflamingstar  
#466017
Skogsnutte skrev:
Peteflamingstar skrev:Men alltså, Logosol ska ha tvåoåtta för hyveln... :shock: Beställ den i länken istället, typ halva priset.

http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?category_id=2098&item=16922

Hos logosol kan du väl köpa den för billigare utan svärd och kedja?


Inte vad jag kan se på nätet i alla fall, men det kanske är möjligt om man kontaktar dem och frågar...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Log wizard

lidköping  
#466037 Jag köpte min på logosol utan svärd
Jag använder en 13 tums kedja och kapade av ett 13 tums svärd och rundade av toppen och tog vinkelslipen och
körde spåret djupare. Jag har bara provkört och kedjan och svärdet fungerade. Den kostar 2300 inkl. moms men man
får med ett skydd att sätta över svärdet, det står att det inte följer med, men det är fel, man får med det.
Jag har bara kört lite med Log Wizard men som vanligt krävs det lite träning innan man kommer igång.
Nya skär till Log Wizard kan man köpa från Makita med Art.nr D-16346. Jag köpte av en lokal handlare som
tog hem skären på beställning, för dom fick jag betala 79:- inkl. moms.

Avatar Fallback

Re: Log wizard

lidköping  
#466041
Peteflamingstar skrev:
Skogsnutte skrev:
Peteflamingstar skrev:Men alltså, Logosol ska ha tvåoåtta för hyveln... :shock: Beställ den i länken istället, typ halva priset.

http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?category_id=2098&item=16922

Hos logosol kan du väl köpa den för billigare utan svärd och kedja?


Inte vad jag kan se på nätet i alla fall, men det kanske är möjligt om man kontaktar dem och frågar...

Sök på Log Wizard på Logosols hemsida, du kommer att få 4 träffar där.

Avatar Fallback

Re: Log wizard

kallemek  
#466190 Vilka motorsågar använder ni till era Log Wizard barkfräsar och hur tycker ni det fungerar?

Har tillgång till Stihl MS 192, 180 och 026 och funderar på vilken som är mest lämpad för ändamålet.

Logosols information om produkten minst sagt bristfällig, men jag antar att "Liten Stihl" avser sågar med svärd vars artikelnummer börjar med 3005 och "Stor Stihl" de som börjar med 3003. Enligt "bruksanvisningen" levereras barkfräsen för "liten Stihl" med .325 drev och för "stor Stihl" med 3/8 drev. Mindre lyckat för min del då 192 och 180 är utrustade med 3/8 Picco och 026 med .325.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Skogsnutte  
#467032
kallemek skrev:Vilka motorsågar använder ni till era Log Wizard barkfräsar och hur tycker ni det fungerar?

Har tillgång till Stihl MS 192, 180 och 026 och funderar på vilken som är mest lämpad för ändamålet.

Logosols information om produkten minst sagt bristfällig, men jag antar att "Liten Stihl" avser sågar med svärd vars artikelnummer börjar med 3005 och "Stor Stihl" de som börjar med 3003. Enligt "bruksanvisningen" levereras barkfräsen för "liten Stihl" med .325 drev och för "stor Stihl" med 3/8 drev. Mindre lyckat för min del då 192 och 180 är utrustade med 3/8 Picco och 026 med .325.

Screenshot_20170806-130201.png



Jag kör på en gammal 346 och tycker det funkar bra... Men det räcker troligen med betydligt mindre såg....
Enligt skärmdump från logosols hemsida så finns ju möjlighet att använda samtliga sågar... Att ta ett svärd och borra hålen är inte svårt och skyddet fattas men kan säkert ordnas till enkelt!

Avatar Fallback

Re: Log wizard

lidköping  
#467042 Skyddet får man med om man köper från Logosol, men dom skriver att det inte följer med.
Kör man utan skydd så kan man kapa klenare bitar.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Davvi  
#492057 Kikade just på Cowboykåken och blev givetvis sugen på något projekt framåt våren.
Hur väl fungerar metoden med Log Wizard för att fräsa ner knutarna? Går det att få någorlunda tätt och hålla ihop? Sågat en del virke med kedjesågverk och läst boken Från stock till koja, så är sugen på att börja med något mindre projekt som grillbänk osv, sedan kanske hundkoja eller vedboda typ.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

JensSkoog  
#522525 Hur har det gått, @Davvi ?

Tänkte på den här tråden idag, när en kompis kom med
sin nya leksak och ville jag skulle testa den.

1535140165_p8230966.jpg


Upptäckte att det satt på en kedja med vassa tänder :d . Ska nog fixa en
utan, och senn får jag nog fixa lite på sågen ochså. Den stannar
hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Davvi  
#523449 Ingen Log Wizard ännu men sedan inlägget har jag gått en timringskurs och skaffat hem några blocksågade stockar som ska bli något.
Tog ut semestern nu så hoppas komma igång mellan jakterna nu i höst. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).