Motorsåg och handhållet

Förgasarinställning HVA 550 XPG

9 inlägg 8658 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förgasarinställning HVA 550 XPG

anersimyra  
#231405 Har nu "blivit med 550". I manualen sägs att förgasaren ska ställas in genom att under 3 till 5 minuter belasta sågen med ett varv på mellan 8- 12,000 RPM vid varje given temperatur e.t.c
Inget nämns vid vilket temperaturintervall detta behöver göras. Behöver detta göras om temperaturen går från t.e.x + 20 till + 15 ? Är temperaturstegen små kan det gå åt en hel del värdefullt virke under en period där temperaturen varierar. Låt säga att morgontemperaturen är + 10 med fuktig luft, ska proceduren göras om när temperaturen stiger under dagen ? Visserligen kan man klyvsåga en grövre massabit och därigenom spara något på virket. Jag har hört att vissa låter sågen ställa in sig på tomgången. Vidare nämns i manualen att ett avstört stift oundgängligen ska användas då man annars riskerar motorskador ? Är sågarna verkligen såpass klent byggda i dag att en kraftigare gnista från ett vanligt stift riskerar att rasera motorn ?
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231407 Det har inte med motorns mekaniska detaljer o göra, bara de elektriska.
Det måste vara "R". Tändningen är beroende av det.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

anersimyra  
#231409
Mange skrev:Det har inte med motorns mekaniska detaljer o göra, bara de elektriska.
Det måste vara "R". Tändningen är beroende av det.
Tackar, då vet jag.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

Tosca  
#231425 Sågen använder väl varje fullgaskapning för att samla data till inställningarna?
Även om man bara går och kvistar hela dagen klarar den väl av att justera sig, även om det tar lite längre tid?

Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231440 Jag tror den kalibrerar var 3:e minut om varvet är över 8000 och konstant. Har i och för sig inte läst så noga och tänker nog inte göra det..

Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231449 Jag hade problem med min när den var alldeles ny, även efter att ha gjort den första 3-5 minuters fullgassågningen. Den blev inte bra förrän jag hade varit ute och gallrat en halv dag. Nu går den som ett skott och är lättstartad (hemsk i början!).

Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

Enstaberga  
#231458 Jag hade samma problem som Uvskogen när den var helt ny. Lämnade till och med in den till Bo Zenk i Nyköping för översyn eftersom fanskapet inte startade alls. Där sa den trevliga meken att toleransen i förgasaren är så fin så grejorna behöver en rejäl inkörninsperiod för att kunna börja lira ordentligt. Surar ner sig lätt i början. Nu går den hur bra som helst, bästa såg jag haft.. även om jag inte tänker lämna bort min förra favorit 242:an.. autotune handlar nog mest om köldgrader och viss fuktighet om mornarna tror jag..får väl se i vinter hur den fungerar då..

Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

anersimyra  
#231476
Enstaberga skrev:Jag hade samma problem som Uvskogen när den var helt ny. Lämnade till och med in den till Bo Zenk i Nyköping för översyn eftersom fanskapet inte startade alls. Där sa den trevliga meken att toleransen i förgasaren är så fin så grejorna behöver en rejäl inkörninsperiod för att kunna börja lira ordentligt. Surar ner sig lätt i början. Nu går den hur bra som helst, bästa såg jag haft.. även om jag inte tänker lämna bort min förra favorit 242:an.. autotune handlar nog mest om köldgrader och viss fuktighet om mornarna tror jag..får väl se i vinter hur den fungerar då..

Aha, Christer på Zenken sa att ingen hittils klagat på sin 550, nu ska han allt få höra.. :lol: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning HVA 550 XPG

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231815
Enstaberga skrev:Jag hade samma problem som Uvskogen när den var helt ny. Lämnade till och med in den till Bo Zenk i Nyköping för översyn eftersom fanskapet inte startade alls. Där sa den trevliga meken att toleransen i förgasaren är så fin så grejorna behöver en rejäl inkörninsperiod för att kunna börja lira ordentligt. Surar ner sig lätt i början. Nu går den hur bra som helst, bästa såg jag haft.. även om jag inte tänker lämna bort min förra favorit 242:an.. autotune handlar nog mest om köldgrader och viss fuktighet om mornarna tror jag..får väl se i vinter hur den fungerar då..

Att toleransen skulle vara fin i förgasaren husqvarna fick felförgasare till sågarna dom som kom i första omgången dom sågarna går som satan men dom som kom efter går som skit och det beror på felbränslekurva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).