Motorsåg och handhållet

DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

33 inlägg 14181 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

JensSkoog  
#229676 Hqv 435 er et utmerkt køp - och om den er lite svag, så har du godt om tid nær du inte ska hugga mer enn du har behov om før vinteren. Viktigaste saken er att du har service och slikt Om man jagar goda køp. så finns det alla stans, men god service ska man finna der man bor.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Torparnicke  
#229728 I Uppsala har du förutom trailerservice både SÅMA och Maskinservice. Bra serviceställen med proffsig personal. Tycker att det är värt att du kollar om någon av dem har något att erbjuda. Att köpa över nätet om du inte haft såg tidigare kan bli struligt i längden. Du kommer att behöva tips och råd framöver om ditt redskap. En motorsåg kräver lite mer av brukaren än en hårtork. Tror jag i alla fall, eftersom jag inte har något hår kvar......

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229739 Kan bekräfta detta, jag har nämligen hår kvar :D

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229752 Nu börjar jag luta mot en JONSERED CS2238S som finns på hemort för 2600:- då det kommer att finnas service i närheten, kommer väl att handla om mellan 5-10kbm ved per år som skall hanteras.
Eller ev Hqv 435 om man skulle hitta den på hemort för 3000:-, den är väl snäppet starkare.
Budgeten blir ansträngd då jag även kommer att behöva köpa stövlar, byxor o hjälm för runt 2000:-.
Skulle vara roligt med en kraftigare såg men jag tror att jag måste vika mig för budgetramarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

JensSkoog  
#229755 Tror du gør bra køp vilken av dom du køper. Lurt å inte børja før hårdt. Har lært upp många med såg, och det er viktigt å få kenslan av sågen och lyssna til den så man lar sågen gøra jobbet och ta den tiden man behøver. Versta fel många gør er å skaffa sig digre såger som dom sliter med och som altfør lett tar kommandoen øver slitna armar. Vikt er faktisk ganska vesentlig. Lycke til.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229793 Funkar nog om du håller rejält vasst och är lätt på handen när du kapar. Egentligen lite små för att stå och kapa på vedbacken. Man kan säga att ju mindre såg, ju viktigare att hantera den rätt, aldrig ligga på för hårt och plåga den, alltid väl skärpt. Då kan den hålla och kapa många kubik. Busar du däremot på så blir den inte långlivad.

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

karlastrid007  
#229823 totte, vad menar du med ligga på kör hårt?

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

karlastrid007  
#229824 för*

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Tosca  
#229829 Du kan ändra i ditt inlägg när du stavar fel om du vill.
Att ligga på för hårt innebär att pressa sågen när man kapar genom att trycka för hårt och inte släppa ned varvet emellanåt, en tvåtaktare mår bäst när man släpper av på gasen ibland.
Farligt är också att såga med en kedja som börjar bli slö, då får motorn jobba hårdare än den tål.

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

karlastrid007  
#229830 "Att ligga på för hårt innebär att pressa sågen när man kapar genom att trycka för hårt och inte släppa ned varvet emellanåt..."

Jag förstår inte den meningen.

att pressa sågen då går den ju NER i varv?

Eller menar du att såga för länge utan att släppa gasen?

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229831 Blev lite otydligt vad Tosca skrev, tror det är så här han menar:

Det är två olika saker. Först att inte pressa på för hårt när du sågar, en sån här liten såg skall gå lätt med högt varv, den är byggd för det och skär bäst om den får varva.

Det andra är att låta sågen vila på tomgång några sekunder mellan varje skär. Och om det är mycket grovt att gärna lätta sågen och släppa av gasen nån sekund även mitt i skäret.

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

karlastrid007  
#229833 precis. tack

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Tosca  
#229842 Jo, jag vecklade in det lite för mycket, håller med totte som är duktigare på att förklara.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229848
Torparnicke skrev:I Uppsala har du förutom trailerservice både SÅMA och Maskinservice. Bra serviceställen med proffsig personal. Tycker att det är värt att du kollar om någon av dem har något att erbjuda. Att köpa över nätet om du inte haft såg tidigare kan bli struligt i längden. Du kommer att behöva tips och råd framöver om ditt redskap. En motorsåg kräver lite mer av brukaren än en hårtork. Tror jag i alla fall, eftersom jag inte har något hår kvar......


Nu har jag beställt en JONSERED CS2238S från Trailercenter som skall komma till slutet av nästa vecka, var in en sväng på SÅMA och såg bara Stihl sågar, vet inte om jag missade något, hade inte tid o vänta på min tur o fråga, var även in på Maskinservice men såg bara ett par dyrare Jonsered på hyllan, var även in på Granngården där de hade 2238 i lager men de kunde inte göra nåt på priset och då skulle det bli totalt ca 350:- dyrare än på Trailercenter, då jag inte hade bråttom så fick det bli beställning på Trailercenter.
Notan på skyddskläder kommer tyvärr överstiga priset på sågen, tror att det landar på runt 3000:-.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229849
Torparnicke skrev:I Uppsala har du förutom trailerservice både SÅMA och Maskinservice. Bra serviceställen med proffsig personal. Tycker att det är värt att du kollar om någon av dem har något att erbjuda. Att köpa över nätet om du inte haft såg tidigare kan bli struligt i längden. Du kommer att behöva tips och råd framöver om ditt redskap. En motorsåg kräver lite mer av brukaren än en hårtork. Tror jag i alla fall, eftersom jag inte har något hår kvar......


Nu har jag beställt en JONSERED CS2238S från Trailercenter som skall komma till slutet av nästa vecka, var in en sväng på SÅMA och såg bara Stihl sågar, vet inte om jag missade något, hade inte tid o vänta på min tur o fråga, var även in på Maskinservice men såg bara ett par dyrare Jonsered på hyllan, var även in på Granngården där de hade 2238 i lager men de kunde inte göra nåt på priset och då skulle det bli totalt ca 350:- dyrare än på Trailercenter, då jag inte hade bråttom så fick det bli beställning på Trailercenter.
Notan på skyddskläder kommer tyvärr överstiga priset på sågen, tror att det landar på runt 3000:- (byxor o hängslen 1150:-, handskar 250:-, hjälm 500:-, sågskyddsstövlar 940:-).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).