Motorsåg och handhållet

Jonsered 510 SP Hemmafix

9 inlägg 12828 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 510 SP Hemmafix

jaxho  
#228609 Efter ett par gamla, tunga sågar från 60-talet så köpte min pappa en ny såg -79. Vi var så imponerade! Lätt och stark! Startade när den skulle! En till likadan köptes -84, jag tror det var första och sista året de gjordes. Sen har vi bara tankat och kört. Den äldre la så småningom av med tändningspaj och ställdes undan. -84an har körts sen dess, problem(och underhålls-)fritt. Nu i vår skulle jag hjälpa grannen att ta bort några träd, körde som vanligt till soppatorsk, tankade och sen vägrade den starta! För första gången! Hade just gjort riktskäret på en stor björk som var tillräckligt nära huset för att jag skulle bli orolig. Även fast björken var frisk ville jag inte lämna den så, så jag fick låna en Jonsered 520 och fick ikull trädet. Sen stannade även den! Efter mycket rengöring(förgasaren full av nåt mörkt,lerliknande) blev jag klar med träden och iden föddes: Översyn!
Jag tycker det var lättmekat och som vanligt gäller renlighet vid ihopsättning.
Allt detta är egentligen två sågar som ses över, det visade sig nämligen att det påstådda tändningsfelet bara var ett dåligt tändstift. Cylindern hade repor på avgassidan som inte gick bort trots honing så därför satte jag ihop allt med gamla grejjor, utom nya slangar. Jag köpte en ny kolvring men satte inte dit den pga reporna. Sågen får gå på kvistning/ reserv. Ramlagerna kändes bra och tätningarna också, smordes in med speciellt tätningsfett. Får se hur länge dom håller.
Så nu går båda sågarna så det sjunger om det. Jag kör med 15 tums svärd, 0,325/1,5 kedjor och Oregon kedjeslip och är mycket nöjd!
Det känns som om utvecklingen avstannat, dagens sågar borde väga 3 kg, ha 10 hästar och kosta 2000 kr!
OBS! Bilderna bör ses nerifrån å uppåt :oops: Jaxho



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228612 Rolig läsning!

Tack för det!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

totte  
#228615 Kan bara hålla med Mange, mycket trevligt!
Det känns som om utvecklingen avstannat, dagens sågar borde väga 3 kg, ha 10 hästar och kosta 2000 kr!

De här sågarna från 80-talet var nog utvecklingens topp, sen har det mest gått utför, med få undantag.

Användarvisningsbild

Jonsered 535 översyn på gång

traktorz  
#228652
jaxho skrev:...
Jag tycker det var lättmekat och som vanligt gäller renlighet vid ihopsättning.
Allt detta är egentligen två sågar som ses över, det visade sig nämligen att det påstådda tändningsfelet bara var ett dåligt tändstift. Cylindern hade repor på avgassidan som inte gick bort trots honing så därför satte jag ihop allt med gamla grejjor, utom nya slangar. Jag köpte en ny kolvring men satte inte dit den pga reporna. Sågen får gå på kvistning/ reserv. Ramlagerna kändes bra och tätningarna också, smordes in med speciellt tätningsfett. Får se hur länge dom håller...


Fint bildreportage. Jag har själv en såg som jag hade tänkt kika in under huven på, en Jonsered 535. Jag har också skaffat en ny kolvring, hoppas förstås att sågen ska bli som ny efter ett byte. Mer komp. -> mer effekt!

Men var kolven på din 510SP verkligen så värst repig? Inga synliga repor på kolvring heller, i alla fall inte på fotot?
Varför bytte du inte kolvring, när du ändå hade skaffat en ny? Förmodar därför att den var i bra skick?

Beträffande cylindern, var det repor eller aluminiumavlagringar?
Honing? Är det medelst ett verktyg fastsatt i skruvdragaren? Med något slipmedel?

Beträffande packningar, är det ingen packning mellan vevhuspartiet och cylinderfoten/(vevhuslocket eller vad det kallas)? Däremot mellan det locket och själva cylindern sitter en grön hård packning (503 17 48-01 på 535). Har du behövt använda packningssilikon på några av de ytorna? Själv har jag varit till Mekonomen och skaffat en tub Loctite 5922, inför mina kommande övningar. Några ytterligare monteringstips?

Behövde du byta några nålar eller membran i förgasaren?

Många frågor, men det är de frågor jag har framför mig med vår 535. Vill vara lite förberedd innan jag mekar vår gamla trotjänare. Visserligen har jag lite erfarenhet av en 535 reservsåg som jag försökt få till, trots att den skurit. Den hade fula repor på kolv och kolvring som jag slipat lite på, så den ska nu få ärva en bättre begagnad kolvring på samma gång.

Förmodligen det vår gamla 535 mest behöver är nya slangar, den till impulskanalen är numera hård som en PVC dito. Samtidigt inbillar jag mig att det kan vara bra att sota sågen, som aldrig haft cylindern borttagen, samt att vi kört den på 3% oljeinblandning. Kommer nog att gå ner på 2%, för att harmonisera bränsledunkarnas innehåll.

Har som sagt skaffat en ny kolvring, mest av nyfikenhet om det kommer att göra någon skillnad. Hur viktigt är det att få bort gamla aluminiumavlagringar i cylindern? Med en ny kolvring, behöver sågen någon inkörning. Med temporärt en större oljeinblandingsprocent? Med en fetare bränsle-/luftblandning den första tanken?

Ref:
Samma kolvring till Jonsered 535 & 2152
viewtopic.php?f=12&t=16779
Renoveringsförsök av en Jonsered 535
viewtopic.php?f=12&t=13447

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

totte  
#228654 Några sýnpunkter här. Aluminiumrester i cylindern skall tas bort, går bäst med fint slippapper. En del använder syra, vet inte riktigt vilken det skall vara. Men slippapper tar aluminiumet och skadar inte den hådra beläggningen i cylindern. Någon speciell inkörning av den nya kolvringen behövs inte, om man vill känna sig lite trygg kan man köra en tank med lite mer olja och låta den gå lite lugnt i början,gärna som sagt lite fett ställd. Vet egentligen inte om det gör nån nytta annat än att ge den goda känslan att vara försiktig.

Man bör ha silikon ja, risk annars att det inte blir hundra procent tätt.

Ett par praktiska tips: Gummianslutningen för förgasaren sätter man dit innan man sätter på cylindern, det är ruskigt bökigt att få klämman på plats annars. Kolla också noga att det inte finns sprickor i gummit. Likaså skall impulsslangen stickas ner i sitt hål i vevhuset innan man monterar ihop, också mycket knepigt annars, och stor risk att man inte får i den ordentligt.

Impulsslangen är lite knepig på de här. En ny mjuk slang vill gärna få ett veck, eftersom den skall göra en rätt tvär 90-gradersböj. Åkte dit på det på min 520, den gick som en kratta på fullgas, slangen vek sig när den blev varm. Jag hittade en mycket tunn spiralfäder och trädde i slangen ett par cm för att förhindra det. Går lika bra med en fjäder som passar utanpå slangen också.

Så kollar man också att vevaxeltätningarna inte är hårda och slitna.

Tycker väl också att när du ändå har allt nere så byt membran i förgasaren, då vet du att du har färska, mjuka såna framöver. Nålventilen är väl inte lika viktigt om den som sitter där har hållit tätt hittills.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

jaxho  
#228694 Jag bytte inte ringen för att cyl var repig- fördjupningar i väggen där gasen kan gå förbi. En ny tätar inte mer så vinsten är liten.
Kolven är ganska repig och borde bytas men eftersom cyl är så repig gäller samma där, borde bytas samtidigt.
Avlagringar av alu beror på att det har gått varmt, tex för snålställt. Skall tas bort tvärs kolvens riktning annars kan det bildas läckage mellan ring och vägg.

Honing sker genom att slipstenar på en stång (finns andra typer) drivs runt med en borrmaskin. Slipspåren håller kvar olja ffa vid inkörning.

Jag la tunt med gägg i vevhusdelningen, inget i övrigt.

Förgasaren rengörs försiktigt med tryckluft, helst med en ultraljudstvätt.

Jag bytte inget förutom tändstift, ringdrev och slangar. Den tar förgasarjusteringar som den borde och känns bra.

Rengör ordentligt före/ under tiden.
Skapa plats och ordning där du jobbar.
Titta noga/ lägg i ordning eftersom du demonterar/ fota ofta.
Ta hjälp av nån tex bra handlare/mekaniker med tex besiktning/ ultraljud/ honing.
Kolla tex Barretsmallengine, där finns sprängskiss på din såg.

Lycka till, det är kul när man får igång prylarna :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

traktorz  
#228711 Ett stort tack till totte och jaxho för många intressanta råd och nyttiga tips.

Byter nog förgasarpackningarna och membranen i ett separat steg senare, för att först se de eventuella förbättringarna av en ny kolvring och eventuell honing. Både Jula och Biltema har honingsverktyg om jag känner mig motiverad.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

totte  
#228714 Kan då tillägga att jag har honingsverktyg från Biltema och det har fungerat utmärkt. Använd tunn olja, typ symaskinsolja, med vanlig motorolja vill det gärna bli gröt. Och kör med finkorniga stenar till det här.

Länk till IPL för 535 ifall du inte redan har den: http://www.barrettsmallengine.com/parts ... red535.pdf

Avatar Fallback

Re: Jonsered 510 SP Hemmafix

jaxho  
#228718 Om du skall hona själv, som sagt med någon olja, tag bort fastkletad alu först.
Håll ihop stenarna med fingrarna när du för in verktyget (och ut) i cyl annars gör du längsgående repor, undvik!
Akta du fastnar i kanalerna, lätt hänt när man kör och drar utåt.
Ta bara lite, kör hellre fler gånger. Tanken är att bryta den blanka ytan med fina repor i ett lätt kryssgående mönster så oljan inte skrapas bort utan kan smörja, ffa vid inkörning. Sedan slits den blank och tätningen (effekten) blir större.
Rengör ordentligt efteråt, med en tunn olja e.d. Ett vitt papper skall vara vitt, annars är det rena slippastan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).