Sida 2 av 2

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Postat: mån 27 maj 2013, 22:40
av traktorz
Våra två Stihl-sågar MS192 och MS362 har mycket riktigt två kolvringar: Ø 37x1.2 mm, resp. Ø 47x1.2 mm.

Däremot våra båda Jonseredsågar, 535 & CS2152 har bara en kolvring, samma typ faktiskt, och här aningens tjockare: Ø 45x1.5 mm.

Vad jag förstått, så med dagens NiCaSil-behandling av cylindrarna torde de i praktiken bli underhållsfria under sågens livstid. Endat kolv och kolvring kan i förekommande fall behöva bytas.

Ref:
Samma kolvring till Jonsered 535 & 2152
viewtopic.php?f=12&t=16779

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Postat: mån 27 maj 2013, 23:46
av totte
Vanligen klarar sig cylindern om det inte blir en rejäl skärning av för mager blandning eller körning utan olja. och ofta kan cylindern räddas trots att det ser eländigt ut, men det är ofta alumniumrester från kolven som fastnat och kan putsas eller syrabehandlas bort.

Tror också att Peter har en poäng i att det handlar om konstruktörens idéer och företagets traditioner. Design och konstruktion är inte alltid så rationell och tekniskt strikt som man kan tro.

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Postat: tis 28 maj 2013, 17:20
av Rollomatic
Vill bara tacka för all input i denna tråden som blev klart intressant tycker jag!

Mycket bra info och intressanta teorier om orsakerna till valet av en eller två kolvringar. Som det antytts så känns det ganska sannolikt att mycket kan bero på företagens olika traditioner och konstruktörernas olika övertygelser.

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Postat: tis 28 maj 2013, 20:17
av totte
Skoj att du lyfte frågan, sånt där som man vanligen inte tänker på, alltid kul när det blir såna här lite mer udda ämnen.

Husqvarna 543XP får dubbla ringar

Postat: lör 08 jun 2013, 14:18
av traktorz
Om du prompt vill ha två kolvringar på en Husqvarna-såg, får du närmast vänta till att modellen 543XP släpps. Dess förmodade japanska ursprung är kanske orsaken till att denna motor har fått två ringar?

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=1749&start=210#p222714
viewtopic.php?f=12&t=12648
viewtopic.php?f=12&t=13018
viewtopic.php?f=12&t=13847
viewtopic.php?f=12&t=15701

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Postat: lör 29 jun 2013, 21:17
av SawTroll
Kse skrev:En ring ger väl minder friktion men mer läckage, har oxå läst att en ring gynnar effekten när varvtalet blir högt, tror det var över 8000 rpm.

http://www.2strokeheads.com/tech4.htm



Slik jeg forstår det, så har ring #2 ikke forhold for å fungere særlig bra, da #1 absorberer compressionen. Er dog ikke 100% sikker på dette....

Mange utelater den nedre ringen etter å ha arbeidet på motoren, og det er helt klart ikke uten grunn!

På en del HVA/Jonsered modeller fra sent 1990-tall og fremover (mener det startet med 371xp) er det 2 ringer på EPA-versjonen for USA, mens det ellers er 1.