Mange skrev:Vissa saker är bra o lyfta fram andra inte.
Att skriva i en artikel som sak kunnig att det går bra att blanda vilken olja från vilken typ anser jag vara väldigt missvisande för så är det absolut inte.
Nu har jag läst igenom artikeln på "tändkulan" tre ggr, sen jag kom hem från mor min, utan att hitta stället där det ska stå att man kan blanda olika oljetyper hur som helst. Vart står det?
Mange skrev:Olika oljors egenskaper finns av anledning. Man ska passa sig noga att mixtra med detta och försöka följa tillverkarens råg så gott det går.
Håller fullkomligt med! Förmodligen har motortillverkaren provkört motorn nåt tusental timmar i olika förhållanden i lab innan den ens blev påtänkt för att monteras i ex.vis den ny bilmodellen... Att då tro att man "vet bättre" än konstruktören tycker jag är magstarkt. (Jo jag har själv "trott mig vetat bättre" en gång i tiden men blivit nertagen på jorden av en bekant och ägare till verkstad
)
Mange skrev:Att oljans smörjande egenskaper försämras efter tid det är ofrånkomlig fakta!
Det finns syntetiska motoroljor som med bra filter inte behöver bytas.
Dessa två meningar tycker jag inte passar ihop alls... Skulle aldrig falla mig in att köra något utan oljebyte hur dyr olja man än köper! Anser dessutom att "longlife-oljor" är nys! Hellre få ur lorten ur motorn med vettiga oljebytesintervall än att dra runt samma skitiga olja så länge det går för att man inte har råd att byta. När dessutom moderna filter tenderar att bli mindre och mindre (dvs mindre och mindre area effektivt renande yta de flesta filter består fortfarande av veckat papper) så så vill jag verkligen inte köra för länge på oljan.
Mange skrev:Värme och motorns konstruktion påverkar en hel del.
Värme ledande är en av oljans viktiga egenskaper lika viktig som den smörjande.
Olika temperaturer påverkar oljans egenskaper i alla sätt, inte bara dessa två...
Renande egenskaper på olika sätt..
Håller med...
Mange skrev:Olika motortyper funkar olika o vill ha olika oljetyper.
En stänk smord motor utan filter är lite känsligare än en pump smord med filtrering.
Ytterligare en sak att tänka på är att det vanligaste reningssystemet, dvs fullflödesfilter inte är så speciellt bra på att rena som vi tror... Pga av att HELA oljepumpens flöde ska passera filtret innan oljan går in i motorn, så för att inte sätta igen filtret på direkten så renar dessa filter bara från partiklar ner till 20-40 micron's storlek, där som jämförelse ett mänskligt hårstrå är ca 50 micron i diameter. I de flesta smörjsystem ingår dessutom en by-pass-ventil som öppnar när flödesmotståndet genom filtret blir för högt, dvs om filtret är för igensatt eller oljan är för tjock. Då passerar oljan orenad ut i motorn. -Ytterligare en god anledning att byta filter i rimliga intervall.
Dyrare/exklusivare motorer har, förutom fullflödesfilter, ett by-pass filter som delar ifrån ca 10% av pumpens flöde och låter det gå igenom ett filter som fångar partiklar ner till ungefär 5 micron, vilket är i storleksordningen som en blodcell, om man får tro "Baldwin filter's Farm equipment maintenance &filter guide" från år 2000.
Min gamla T-22 har just ett by-pass-filter...
Mange skrev:Olika bränslen påverkar även de val av oljor.
Olika faktorer spelar in i valet av olja till en motor. Även yttre faktorer som Klimat, körning av motorn, bränslen och en mängd annat.
T.ex. Vätet (H) i bränslet (vi kör ju på kol-väten) bildar tillsammans med syre (O) bla vatten (ånga) 2H
2+O
2 -> 2H
2O
Är motorn varm håller ångan sig i gasform och försvinner med avgaser och vevhusventilation, men är den kall så kondenseras den och finns det mycket svavel i bränslet så riskerar det att reagera med vattnet och blida svavelsyra... (SO
3 + H
2O -> H
2SO
4 som ju inte är så bra att ha i motorn.
Mange skrev:Att lyss till säljare är helt ok. Likaså att lyssna på "sakkunniga" och erfarna mekaniker.
Men slutligen vill jag påstå att tillverkare av motor i fråga har bra tyngngd i mitt val av olja.
Det är ungefär så jag resonerar också.