Motorsåg och handhållet

Gammal öppnad dunk med alkylat.

56 inlägg 24672 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal öppnad dunk med alkylat.

starke  
#226648 Har en 7 år gammal öppnad dunk med alkylat (Statoil). Går den att använda och vad kan hända med motorn om man kör på gammalt bränsle?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

tallen100  
#226655 Alkylaten håller sej mycket längre än vanlig bensin men vet ej hur länge. men det är väll bara att prova startar motorn o går som den ska är det ju inget fel, i annat fall är det väll bara att kassera å köpa en ny dunk.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

totte  
#226670 Ja ingen fara, troligen funkar det alldeles utmärkt, skulle det inte göra det så är det enda som händer att den gå dåligt, motorn lär inte ta skada. Förutsätter att du vet om det är oljeblandat förstås.

Avatar Fallback

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226673 Blanda upp den med ny bensin.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226692 För min del hade jag inte tvekat o prova om det ser normalt ut o luktar som det ska..
Jag har kört på äldre än så.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

JensSkoog  
#227187 Skulle villat bruke den på annat enn mina favoritsåger - non gammal gresklippara eller slikt, och jag ville nog ha hatt i litet tvåtaktsolja, 1% eller så extra.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

T Landström  
#227193
JensSkoog skrev:Skulle villat bruke den på annat enn mina favoritsåger - non gammal gresklippara eller slikt, och jag ville nog ha hatt i litet tvåtaktsolja, 1% eller så extra.


Varför extra olja?

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

JensSkoog  
#227194 Gammal motor och gammal bensin och litet extra olja - alkylatbensinen er litet før turr før gamla slitne motorer, och det verkar som den blir turrare øver tid.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

T Landström  
#227195 OK... Tror iofs inte att det behövs någon extra olja...

Avatar Fallback

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

CTech  
#227198 Har för mig att min handlare sa att alkylatbensinen ska hålla god kvalitet åtminstone i 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

JensSkoog  
#227199 Alkylat håller mycket lengre enn sjelvblandat, men tio år! Den chansen ville jag nog inta ta.

Avatar Fallback

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

tallen100  
#227205
JensSkoog skrev:Alkylat håller mycket lengre enn sjelvblandat, men tio år! Den chansen ville jag nog inta ta.


Det värsta som kan hända är att motor går dåligt eller inte startar.. så det är inte farligt på något vis.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227213 Vet de som gör på Alkylat som är mer än 50 år...

Har det bara lagrats rätt hade jag inte tvekat. Möjligen skakat dunk, men inget mer.

Att den är torrare håller jag inte med om, in te heller att det ska tillsättas mer olja, däremot vill jag understryka att jag inte tycke det är bra o skifta bränslen hit o dit.

Avatar Fallback

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

Brumsten  
#227319 Det är finns nog inget här i världen som det finns så många åsikter om som alkylatbensin.
Åsikterna är numera lika många som användarna.
Dock finns det bara en som är riktig, det är den som säger att det är det enda bränslet som är bra för maskin,
människa ock miljö.
Har arbetat med miljöbesin sedan 1988, inga problem med vare sig motorer eller ohälsa hos användarna.
I början fick alkylatbensinen ofta skulden för motorhaverier typ skärningar i cylindrar och vevlager, med det berodde
oftast på att det var slitna motorer som redan levde på övertid och hade gått samma öde tll mötes på vanlig handelsbensin.

Om produkten inte varit bra hade den inte funnits kvar på marknaden.
När det gäller lagringstiden så är den bättre än handelsbensinens, och oljan i alkylatet håller sig nog ännu längre
än alkylatet, den är ju baserad på något som legat i jordens inre i flera milioner år även om den är delsyntetisk.

Rätta mig om jag har fel.
Trevlig helg.

Användarvisningsbild

Re: Gammal öppnad dunk med alkylat.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227334 Det är viktigt att man kan tycka o säga vad man tycker oavsett vad tanken är.

Annars kan man inte dela erfarenheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).