Motorsåg och handhållet

Bra och enkelt ljuskälla utan ström?

6 inlägg 5063 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra och enkelt ljuskälla utan ström?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16325 I sin rastkoja blir det lätt mörkt så här på vintern. Vad rekommenderar ni som ljuskälla (ingen ström). Gasollampa, fotogenlampa, annanlampa?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16334 Gasol lampor fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16335 finns små batteri drivna spottar som kostar under en hundring, dom finns på dom flesta byggvaruhus !!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16379 Biltema har kommit med en batteri driven lampa, ser ungefär ut som en gasol-pumplampa, ger helt klart gott ljus för de ynka kronor den kostar.
Själv hade jag föredragit det säkraste & för den delen enklaste sättet genom att ha ett 12 batteri, bil batteri, med solcell på taket som laddades under dagen och så hade man batteri kraft på natten, har själv levt på deta sättet i 3 veckor i ett tält samt laddat min bärbara dator.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16396 Visst hade det varit kul att sätta up ett 12V system med solcell, men lite mer enkelt än så tänkte jag mig. Hörde att Växjö hade fått 20 solminuter under december... Skall inte bo i stugan, utan det är bara för lyse vid omklädning/fika. Det är alltså en gammal husvagn ute oi skogen, batteriet har jag hemma (frysrisk). Fast det har ju knappt varit minusgrader häromkroing, så kanske skulle ta ut batteriet.

Jag tycker det är kul att göra saker utan elektricitet någon gång i bland bara. När(om) jag får klart min timmerstuga, så blir det totalt elektricitetslöst! :-)

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16402 Då har jag den perfekta saken för dig, jag har 6 st gasollampor liggandes, De har en kort tid varit uppsatta i våran scoutstuga där vi hade dragit rör och allt ger både värme och ljus, enkla att tända med inbyggd tändanordning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).