Motorsåg och handhållet

Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

46 inlägg 32571 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223036
totte skrev:Det borde inte bubbla i tanken, det tyder på att den pumpar baklänges, dvs att det är nåt fel på backventilen. Nu vet jag inte säkert men jag gissar att den sitter i 501 54 41-02 på skissen. Kolla att den delen faktiskt finns kvar på slangen och inte ligger lös inne i tanken.


41-02 trodde jag var ett filter. Men hur som helst så sitter den i tanken, fastmonterad(?) och kan bara kommas åt genom att klyva sågen, el?

Var nog otydlig, men det bubblar inte ur tanken. Håller jag hela (locket med delarna) pumpen i handen och snurrar för hand så bubblar det lätt (av den olja som finns kvar i den) i den genomgående kanalen som pumpen driver.

Att det kommer olja ur avluftningen tolkade jag som att det blev ett övertryck i tanken, och när jag sluta blåsa in luft så gjorde övertrycket att oljan trycktes ut genom avluftningen?!?

Min tolkning av det var att det var tätt i kanalen till pumpen.
Rätt el fel?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

totte  
#223041 OK, så beskrivet så låter det inte som jag trodde. Inte alls otroligt att det var tätt där, i så fall så är ju problemet löst, kan vi hoppas.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223042 Problemet är att piprensaren slår stopp, i vad som då troligen är backventilen.
Visst rann det ur en mindre mängd olja under natten, men undrar iaf om problemet är löst...

Är pumpen dålig?

Kan jag prova pumpen på något annat sätt än att snurra på den för hand? Till och från flöden släpper så fort jag lyfter ur pumpen..

Förr så läckte sågen när den stod hemma, nu kommer det ingen olja alls...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Brumsten  
#223134 Hej, det finns ingen backventil på sugsidan, endast en oljesil.
Kontrollera att urluftningsslangen i tanken ligger rätt,
den ska ligga högst upp i tanken till höger om påfyllningshålet.
Den går från ventilen brevid svärdsbulten.
Jag skulle tro att pumpdrevet är utslitet, ska vara mässingsdrev på SG-varianten.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223135 Tack! Trodde det var ett filter men det fanns andra uppfattningar på forumet. Avluftningsslangen sitter/slutar uppe till höger om tanklocket.

Mässingdrevet ar det drev som trycker på oljan? Det drev som ligger an mot drivaxeln är inte i mässing el ser inte slitet ut!

Pumppaketet följer med till den lokala reparatören i dag, å hoppas på raka besked!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223146
Brumsten skrev:Hej, det finns ingen backventil på sugsidan, endast en oljesil.
Kontrollera att urluftningsslangen i tanken ligger rätt,
den ska ligga högst upp i tanken till höger om påfyllningshålet.
Den går från ventilen brevid svärdsbulten.
Jag skulle tro att pumpdrevet är utslitet, ska vara mässingsdrev på SG-varianten.
Lycka till.


Är det mässingdrevet på drivaxeln du menar? Den som går ut till kopplingen? Den ser också bra ut...
Något annat kan jag inte se, men större delen av pumpen är ju dold och jag har inte velat plocka isär den..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223175 Ut med pumpen och lyft sugslangen.
Sitter gängade hål i pumphuset du använder för att med skruvar lyfta pumpen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223241 Aha..
Fick ur locket till pumphuset för ett par sena kvällar sedan. Mkt jobb att få det någorlunda rent..
Tog med locket med pumpen till lokala Husqvarna försäljaren å han trodde inte det var något fel på pumpen. Fick med mig ny sil å slang från tank till pump, och skarven mellan pumpen å kanalen ut mot svärdet, som tydligen saknades..
Vilket kan förklara varför sågen läckte mkt tidigare. En täppt sil kan förklara resten...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#223254 Grattis, hoppas att du hittat felet nu och slipper oljekladdet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223259 Tack! Är uppe i 219:- och drygt hälften är/var nog onödigt. Men det är bara materialet...
Men det onödiga är plast/gummi från -87 som behövs plockas bort å göras rent, å tidens tand gör nog att det är dax för ett byte. Hoppas få tid över i kväll för test. :-)
Återkommer med resultat!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223478 Bytte allt gummi mellan tank å svärdet, å plockade ihop pump - koppling. Efter några sek kom det olja ur kanalen, körde utan svärd... Sedan med svärd å kedja å det kom lite olja men inte mkt... Ska göra om det å tömma oljetanken, och göra rent ordentligt!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

TorxE14  
#223485 Det är ju inga jättemängder som ska ut, kolla att det stänker lite olja från svärdspetsen när du har den nära en pappskiva, stubbe eller nåt på marken och gasar. Det fanns väl kanske en ställskruv på undersidan?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223490 Trodde att det satt en ställskruv när jag plocka isär pumpen, men inte. Kommer stötvis något kletigt om jag nödvarvar mot rent trä. Kedja får för lite olja, för den nyper halvvägs genom stocken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223539 Vad är det för olja?

Lyfte du inte sugslang o rengjorde när pump var uppe?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 238SG som inte matar kedjeolja

Loffe  
#223547 Satt i nya slangar å sil. Jag har bara använt mineralolja. Men gjorde aldrig rent i tanken...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).