Motorsåg och handhållet

Rengöra aspendunkar

24 inlägg 14329 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöra aspendunkar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221551 Hur rengör man bäst plastdunkar där det har förvarats bränsle? Finns det någon möjlighet att rengöra de så pass noga att det tillslut är möjligt att förvara dricksvatten i dunkarna?
(Kemi var inte mitt bästa ämne när man gick i skolan)

eller går gränsen vid att bara ha dessa kärl för att exempelvis tvätta händerna?

tips på "miljövänliga" rengöringsmedel som löser upp bränslerester?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

palbin  
#221553 YES kanske?

Att jag säger det beror på att jag var inne hos Weibull/Svalöv
i Hammenhög (i Skåne) för några år sedan och frågade om o-
hyramedel för min grönsaksodling, varpå de svarade att deras
var slut men jag kunde bara blanda YES, Atamon och vatten -
allt som "tar" mer än den blandningen än nämligen numera för-
bjudet sade de :) ... .

Men inte vet jag ... .

PS. YES används även av diverse "proffs" har jag förstått - tex
fönsterputsare - en del miljöinriktade verka "dissa" YES pga dess
styrka - men faktum är att de miljödiskmedel dessa gubbs o
gums istället använder går åt i sådana mängder att de nog faktiskt
är miljösämre - det har jag åtminstone delvis förankrat med fack-
expertis (privatsamtal med miljöyrkesverksamma släktingar) - dock
har jag den största respekt för miljösnubbarna - de behövs ... . DS.
Senast redigerad av palbin sön 14 apr 2013, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

anersimyra  
#221554 Bränslesmaken kommer du känna hur noga du än tvättar, jag har genomlidit en vecka på sjön med vatten fyllt i "rengjorda" dunkar. Självklart var resten av vattnet vilket vi förvarade i livsmedelsdunkar ,förorenat med av saltvatten, jag lovar, nudlar kokta i salt/bränslesmakande vatten är VIDRIGT.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

palbin  
#221555
anersimyra skrev:Bränslesmaken kommer du känna hur noga du än tvättar, jag har genomlidit en vecka på sjön med vatten fyllt i "rengjorda" dunkar. Självklart var resten av vattnet vilket vi förvarade i livsmedelsdunkar ,förorenat med av saltvatten, jag lovar, nudlar kokta i salt/bränslesmakande vatten är VIDRIGT.


Rolit :) :) !

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221565 Yes funkar nog hjälpligt. Aspen i sig själv är olik handelsbensin.

Bara o prova o se tror jag...

Avatar Fallback

Re: Rengöra aspendunkar

elis  
#221569 En 15-liters dunk med kran kostar 4.99:- på biltema, känner du ingen som kan låna dig en spottstyver så du slipper bli sjuk? :wink:
Till dricksvatten använder man enbart dunkar avsedda och använda för detta.

Avatar Fallback

Re: Rengöra aspendunkar

axwell  
#221587
elis skrev:En 15-liters dunk med kran kostar 4.99:- på biltema, känner du ingen som kan låna dig en spottstyver så du slipper bli sjuk? :wink:
Till dricksvatten använder man enbart dunkar avsedda och använda för detta.


Visst har Biltema låga priser, här fattas det dock en siffra; 49.90 inkl. moms.
Vattendunk 5 liter; 19.90.

Varför inte återanvända alkylatdunkarna till bränsle, finns det ingen pump med alkylat i närheten.
Vännäs ?

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221597 Är medveten om att de inte kostar speciellt mycket på biltema, givetvis har man råd att köpa dessa... Eftersom man har stora lager av tomma aspen dunkar så vill man ha möjlighet att återanvända de till något vettigt, samt att det skulle bli enklare att sälja iväg dunkarna om de går att förvara dricksvatten i dessa. I själva företaget behöver man ju enbart en 5-6 vattendunkar men man har ju idagsläget lite över 100 tomma liggandes hemma. Att lämna in dessa dunkar på återvinningsstationen kostar även en slant...

Använder de i dagsläget till att bära ved, bygga bryggor, förvara spillolja, bränsle och andra kemikalier. Ger bort en massa dunkar till släkt & vänner som behöver förvara spillolja osv. Men eftersom det förbrukas under högsäsongen 2 dunkar per dag så får man stora överskott av dessa.

Finns ytterst få pumpar här i närheten som har färdig 2takts-bränsle på pump. Att köpa fat blir ingen större prisskillnad så därför köper man in nya 25 liters dunkar varje gång man handlar bränsle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöra aspendunkar

erikl  
#221607 Dunkarna är utmärkta "förvaringsbackar" om man sågar upp ena långsidan. Funkar även att göra en dubbel back genom att skruva ihop två stycken öppna dunkar botten mot botten med en öppning för motorsågssvärdet att passa i. Då får man även plats med dunken bredvid svärdet, huggarbälte etc.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221611 Stålfat av olika storlekar gjorde de rent med het ånga förr om de behövdes till dricksvatten. Svårt med lättsmälta plastdunkar dock och kanske tränger bensinen in i plasten på ett annat sätt än i faten också.

Avatar Fallback

Re: Rengöra aspendunkar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221633
SkogsGotte skrev:Är medveten om att de inte kostar speciellt mycket på biltema, givetvis har man råd att köpa dessa... Eftersom man har stora lager av tomma aspen dunkar så vill man ha möjlighet att återanvända de till något vettigt, samt att det skulle bli enklare att sälja iväg dunkarna om de går att förvara dricksvatten i dessa. I själva företaget behöver man ju enbart en 5-6 vattendunkar men man har ju idagsläget lite över 100 tomma liggandes hemma. Att lämna in dessa dunkar på återvinningsstationen kostar även en slant...

Använder de i dagsläget till att bära ved, bygga bryggor, förvara spillolja, bränsle och andra kemikalier. Ger bort en massa dunkar till släkt & vänner som behöver förvara spillolja osv. Men eftersom det förbrukas under högsäsongen 2 dunkar per dag så får man stora överskott av dessa.

Finns ytterst få pumpar här i närheten som har färdig 2takts-bränsle på pump. Att köpa fat blir ingen större prisskillnad så därför köper man in nya 25 liters dunkar varje gång man handlar bränsle.


Vad betalar du för en 25liters Aspen 2T?

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

totte  
#221634 Allmän erfarenhet: Samma som anersimyra, det går aldrig att få ur smaken av vad tusan en plastdunk än har innehållit.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221637 Under det sista 2 åren har det varierat mellan 17.60-18.90 + moms per liter, men då beställer vi mer än ett par dunkar.

Medveten om att priserna kan skilja rätt rejält beroende på var i Sverige man bor.


Men hur hälsoskadligt kan det vara att dricka vattnet? medveten om att det finns en del ämnen i bränslet som kan framkalla cancer, men det verkar iofs allt man äter också kunna göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöra aspendunkar

Tosca  
#221642 Plåtfat är kanske lite otympligare att hantera, men när det är tomt går det att sälja som skrot iaf.
Kanske värt att ta i beaktande.

Användarvisningsbild

Re: Rengöra aspendunkar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221644
Tosca skrev:Plåtfat är kanske lite otympligare att hantera, men när det är tomt går det att sälja som skrot iaf.
Kanske värt att ta i beaktande.


Eller så kan man bygga sig en bautagrill. :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).