Motorsåg och handhållet

HVA egen produktion av kedjor

46 inlägg 20004 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219660 Klart dom kan. Finns väldans bra filar.
Vilka är du inte nöjd med?

Min favorit är nog pferds filar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

vetinte  
#219677
Mange skrev:Klart dom kan. Finns väldans bra filar.
Vilka är du inte nöjd med?

Min favorit är nog pferds filar.



Jaaa :oops: som jag skrev va gäller svärd o kedja så handlar jag de som finns på hyllan.
VET att jag köpte 4 origon en gång. Men annars tror jag att de varit Husqvarna, jonsered eller om de varit Origon dom mä.(vet inte ens om Husqvarna o josered tillverkar egna filar.)
Men jag tycker där e / var dålig kvalitet på allihop. Så jag har till o med funderat på att testa Julas o biltemas filar. Men de sitter långt inne. För en fil e ett precisionsverktyg egentligen. Så som svar på din fråga så e jag nog inte nöjd med någon som jag haft. Klart dom har gjort sitt jobb men för kort tid tycker jag :lol: Man hinner ju inte ens bli kär i den fören man kan slänga den :sad:

Men dom där pferds du skriver. Heter dom så ???
Var får jag tag i några såna ?
Vill ju testa iaf :grin:

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

stegmaster  
#219684
vetinte skrev:Så jag har till o med funderat på att testa Julas o biltemas filar. Men de sitter långt inne.

Varför det?? :???:
Du drivar ju redan och "testar" Foton och Abelco, så varför inte filar från samma världensdel?(gissar dock at filarna kommer derifrån,) :mrgreen: :wink:

Nei, alvorligt så håller jag med.
Tyckte ochså vanliga filar håll endast 2-3 gånger innan dom va slut, så jag tröttnade og köpte slipmaskin istället, inget jag angrar .
Vassa kedjor til vedmaskin och motorsåger dagen lang. :grin:

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

vetinte  
#219693
stegmaster skrev:
vetinte skrev:Så jag har till o med funderat på att testa Julas o biltemas filar. Men de sitter långt inne.

Varför det?? :???:
Du drivar ju redan och "testar" Foton och Abelco, så varför inte filar från samma världensdel?(gissar dock at filarna kommer derifrån,) :mrgreen: :wink:

Nei, alvorligt så håller jag med.
Tyckte ochså vanliga filar håll endast 2-3 gånger innan dom va slut, så jag tröttnade og köpte slipmaskin istället, inget jag angrar .
Vassa kedjor til vedmaskin och motorsåger dagen lang. :grin:


:lol: :lol: :lol: HAHAHA :lol: :lol: :lol:
Meeeen dom har funkat i fler timmar än vad filarna gjort :lol: :lol:

F*N nu blev jag riktigt sugen o testa bara för sakens skuld :grin:
En Biltema, En Jula o En Origon o en Husqvarna.
Kan ju till o med vara så att dom tillverkas på samma band utan att vi vet om de ?

Ja jag tycker de e konstigt att dom håller så kort tid. :???:
Jo maskin har jag funderat på mä. Har polare som har 12v Dremmel med i skogen.
Men jag tycker/vet att det går att tillverka bra filar. Finns mängder av bra filar på marknaden.
Men varför inte kedje filar. ?
Nu har jag inte forskat i just kedje fils området.
Men jag undrar om dom e "Huggna" eller gjutna tex.
För de vet jag ju har stor betydelse. En "Huggen" fil e oftast mycket bättre o lättare att hålla ren etc o därmed så håller den längre.

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219712
vetinte skrev:
Mange skrev:Klart dom kan. Finns väldans bra filar.
Vilka är du inte nöjd med?

Min favorit är nog pferds filar.



Jaaa :oops: som jag skrev va gäller svärd o kedja så handlar jag de som finns på hyllan.
VET att jag köpte 4 origon en gång. Men annars tror jag att de varit Husqvarna, jonsered eller om de varit Origon dom mä.(vet inte ens om Husqvarna o josered tillverkar egna filar.)
Men jag tycker där e / var dålig kvalitet på allihop. Så jag har till o med funderat på att testa Julas o biltemas filar. Men de sitter långt inne. För en fil e ett precisionsverktyg egentligen. Så som svar på din fråga så e jag nog inte nöjd med någon som jag haft. Klart dom har gjort sitt jobb men för kort tid tycker jag :lol: Man hinner ju inte ens bli kär i den fören man kan slänga den :sad:

Men dom där pferds du skriver. Heter dom så ???
Var får jag tag i några såna ?
Vill ju testa iaf :grin:

De heter Pferd. Finns nog lite varstans och går o beställa av diverse grossister.
Det du benämner som kvalité, vad ska man tolka det som.
Att dina filar inte funkar länge är nog inte för dom är kass, snarare skitiga.
Jag använder samma fil hundratals filningar... Var tjugonge ungefär tror jag tvättas den o när det inte hjälper doppas den i äppelcidervinäger.
Att inte få den skitig är bättre. Rena kedjor, vrida filen efter första draget, torka efter var tand etc...
Olika huggning på fil ger olika yta. Ju jämnare yta ju bättre skärpa.
De tar olika hårt i olika stål så att prova lite kan löna sig. Man vill inte de ska ta för hårt...

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

vetinte  
#219719
Mange skrev:De heter Pferd. Finns nog lite varstans och går o beställa av diverse grossister.
Det du benämner som kvalité, vad ska man tolka det som.
Att dina filar inte funkar länge är nog inte för dom är kass, snarare skitiga.
Jag använder samma fil hundratals filningar... Var tjugonge ungefär tror jag tvättas den o när det inte hjälper doppas den i äppelcidervinäger.
Att inte få den skitig är bättre. Rena kedjor, vrida filen efter första draget, torka efter var tand etc...
Olika huggning på fil ger olika yta. Ju jämnare yta ju bättre skärpa.
De tar olika hårt i olika stål så att prova lite kan löna sig. Man vill inte de ska ta för hårt...


Kollade lite på nätet igår ang märket. O då slog de mig att jag vist kände igen namnet. Men jag letade o hittade inga motorsågs (kedje filar 4,8- 5- 5,5mm)
:grin: ja ordet kvalitè e ju en fråga i sig.
Men jag tycker nog att man kan kräva att en fil ska funka mer än typ 2 kedjor iaf.
O dehär med skitiga filar håller jag med om. Kul att du nämnde "äppelcidervinäger". Folk tycker jag e konstig när dom ser burken i verkstan :lol: (kan tillägga att det oxå funkar med bromsvätska).
(ett annat tips jag kan bidra med är att dra en träbit med huggningens riktning oxå. funkar iofs bara på flat filar så ryttar filen funkar de på eftersom dom e enkelhuggna som en "svarv fil")
Jag har en fil med sån där stålhållare på med i skogen (vet inte om dom har nått särskilt namn, men jag tror du vet vad jag menar). O hemma kör jag rullmallen. så de blir två filar. Tar 2 drag vid varje tankning i skogen. O filar mer "exakt" i skruvstycket när jag kommer hem.
Så att det skulle bero på att filen eller kedjan e skitig e nog inte hela sanningen enligt min erfarenhet.
Kan komma med ett tips till :grin:
Ang om man tycker filen tar för "hårt" (är för grov huggen) så kan man "fila" på en krita först (går bra med gipsskiva oxå). Då vill pulver från kritan sätta sig i botten o därmed göra filen lite "slöare" (minska huggningsdjuppet) :wink:

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219728 Grovhuggen fil vibrerar i hård yta och då skadas oavsett om den är ren eller skitig med nåt.

Att jag använder vinägern är för att filen får grader efter ett tag och dessa fräts bort. Kan liknas med stålning på slaktkniv kanske. Det reparerar inte skadad fil.
Står filen i mer än minuter så fräts eggen av och den blir rundare.
Jag doppar den o låter den stå i någon minut innan jag slår av o blåser ren.

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

vetinte  
#219739 Nu hamnar vi väldigt OT. Men då får Totte fixa de :wink: :grin:

Tror du att det tar bort grader som uppstår på själva filen ?
Alltså av filens egna material ?
Men en fil ska ju vara hårdare än materialet den skall avverka. O då borde de ju inte bli "skador" på själva filen. O de som gör filen "slö" är rester från avverkat material.
(Så har jag fått lära mig iaf.)
Men om så e fallet då kvarstår ju frågan om varför man inte idag kan tillverka en fil som e lika bra som en för 30 år sen ?
Slitage på filen e ju en konsekvens av att man filar i något som är för hårt isf.
Men en som e tillverkat för att fila kedjor med, borde ju oxå vara tillverkad för att klara de. (längre än 2 kedjor tycker jag).
Jag har filar (inte motorsågs filar dock) som e efter min morfar
(dom har sin hedersplats vid svarven :grin: ). O dom e fortfarande bra.

Men de e väl som med allt annat. "de var bättre för" :lol:
Hur som, så har du nu fått mig att vilja ha Pferd filar o testa. :grin:
Om inte min handlare har såna hemma så kanske han kan fixa hem några stycken till mig.
Skall kolla nästa gång jag åker till "stan".

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

anersimyra  
#219746
vetinte skrev:Nu hamnar vi väldigt OT. Men då får Totte fixa de :wink: :grin:

Tror du att det tar bort grader som uppstår på själva filen ?
Alltså av filens egna material ?
Men en fil ska ju vara hårdare än materialet den skall avverka. O då borde de ju inte bli "skador" på själva filen. O de som gör filen "slö" är rester från avverkat material.
(Så har jag fått lära mig iaf.)
Men om så e fallet då kvarstår ju frågan om varför man inte idag kan tillverka en fil som e lika bra som en för 30 år sen ?
Slitage på filen e ju en konsekvens av att man filar i något som är för hårt isf.
Men en som e tillverkat för att fila kedjor med, borde ju oxå vara tillverkad för att klara de. (längre än 2 kedjor tycker jag).
Jag har filar (inte motorsågs filar dock) som e efter min morfar
(dom har sin hedersplats vid svarven :grin: ). O dom e fortfarande bra.

Men de e väl som med allt annat. "de var bättre för" :lol:
Hur som, så har du nu fått mig att vilja ha Pferd filar o testa. :grin:
Om inte min handlare har såna hemma så kanske han kan fixa hem några stycken till mig.
Skall kolla nästa gång jag åker till "stan".
Husqvarna/jonseredfilar= kinesiskt rundjärn. Pferd (betyder häst på tyska OT, men kan vara bra att veta :grin: ) öhbergfilar var det bästa innan dom försvann. Traryd fanns en fil som hette vill jag minnas, rätt bra har jag för mig. Pferd är "filen för dagen" den håller rätt bra, men bett som en Öhberg har den/dom tyvärr inte. :cry:

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

vetinte  
#219749
anersimyra skrev:Husqvarna/jonseredfilar= kinesiskt rundjärn. Pferd (betyder häst på tyska OT, men kan vara bra att veta :grin: ) öhbergfilar var det bästa innan dom försvann. Traryd fanns en fil som hette vill jag minnas, rätt bra har jag för mig. Pferd är "filen för dagen" den håller rätt bra, men bett som en Öhberg har den/dom tyvärr inte. :cry:


:lol: F*N dendär hästen kommer in lite varstans :lol:

Nu hade man tydligen funnit sågspån i färsen mä, Dom tror de e gunghäst.

Ja jag ska prova att få tag i såna filar iaf.

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219756
vetinte skrev:Nu hamnar vi väldigt OT. Men då får Totte fixa de :wink: :grin:

Tror du att det tar bort grader som uppstår på själva filen ?
Alltså av filens egna material ?

Tror gör jag inte i detta fall. Det går o se i förstoring.
vetinte skrev:Men en fil ska ju vara hårdare än materialet den skall avverka. O då borde de ju inte bli "skador" på själva filen. O de som gör filen "slö" är rester från avverkat material.
(Så har jag fått lära mig iaf.)
Men om så e fallet då kvarstår ju frågan om varför man inte idag kan tillverka en fil som e lika bra som en för 30 år sen ?

Som sagt, det finns flera filar som är minst lika bra som de för 30 år sen. Har jämfört med ny filar från olika åldrar.
vetinte skrev:Slitage på filen e ju en konsekvens av att man filar i något som är för hårt isf.
Men en som e tillverkat för att fila kedjor med, borde ju oxå vara tillverkad för att klara de. (längre än 2 kedjor tycker jag).

Finns ingen fil mig veterligen som inte klarar tio- 15 filningar om den är ren. Jag har provat många!
vetinte skrev:Jag har filar (inte motorsågs filar dock) som e efter min morfar
(dom har sin hedersplats vid svarven :grin: ). O dom e fortfarande bra.

Men de e väl som med allt annat. "de var bättre för" :lol:
Hur som, så har du nu fått mig att vilja ha Pferd filar o testa. :grin:
Om inte min handlare har såna hemma så kanske han kan fixa hem några stycken till mig.
Skall kolla nästa gång jag åker till "stan".

Ålder har mindre betydelse än skötsel v en fil.
Öberg hade de bästa filarna länge.
Val av fil märke har med tandens egenskaper och material o göra.
Detta i kombination med hur de används och sköts ger det resultat du har.

Avatar Fallback

Re: HVA egen produktion av kedjor

Husqy346  
#220076 Ang filarna! jag har sett att när farsan filar sågkedjan så har han filen annliggandes mot tanden även på tillbaka vägen .
Är det något man gjorde förr ? för jag har fått lärt mig att filen bara ska va annliggandes mot tanden framåt sedan dra tillbaka den utan annlöpning på tillbaka vägen annars förstörs filen.

Avatar Fallback

Re: HVA egen produktion av kedjor

åberg  
#220079 Du har rätt. Hitta på nåt diplomatiskt sätt att säga det till far din.

Användarvisningsbild

Re: HVA egen produktion av kedjor

anersimyra  
#220080 Om farsan inte trycker filen (sågar) på tillbakavägen har det ingen praktisk betydelse, men "sågar" han med filen kan du visa honom hur den är huggen, d.v.s att den bara avverkar framåt.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: HVA egen produktion av kedjor

tallen100  
#220096 Låt honom göra som han alltid har gjort om han är nöjd själv :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).