Motorsåg och handhållet

Köpa GPS

52 inlägg 26665 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

vetinte  
#219112 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:59, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219227 Tackar ödmjukast!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#219318 Håller med dig vet inte, ovärdelig information många gånger här.

Men åter till frågan, är det bättre säkerhet på en tex Garmin handhållen gps än en pucken jag länkade till.
Eller vet någon någon puck som är bättre.
Jag vill gärna ha en till datorn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219343 Då jag inte är närmare bekant med den aktuella pucken, så är det givetvis svårt att uttala sig hur känslig den är i skogsmiljö.

Annars skulle jag nog satsa på på en GLONASS-kompatibel enhet, då du i genomsnitt får in nästan dubbelt så många satelliter jämfört med enbart NAVSTAR-GPS.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219372 Vad är max antal satelliter?
Jag har sett 18 på firmans gps.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219376 Jag har sett 19 på min nya R10.

Enligt Swepos hemsida under satellitprediktion, så är det 21 satelliter (12 GPS och 9 GLONASS) i Kiruna runt 05:15-05:30 (sommartid) i natt. Då sattes elevationsmasken till endast 10 grader.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#219393 Ok så det är bättre att köpa en sådan här?
Jag hittar inga puckar som har både glonass och navstar.

GARMIN ETREX 10 OUTDOOR GPS

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219538
sveakatten skrev:Ok så det är bättre att köpa en sådan här?
Jag hittar inga puckar som har både glonass och navstar.

GARMIN ETREX 10 OUTDOOR GPS


Gå hellre upp till Etrex 20 eller ännu helre Etrex 30, för då har du möjlighet till detaljkartor. Kolla också in den nya Oregon 600-serien när den dyker upp!

För enkla handhållna modeller finns det i princip två kategorier, de med detaljkarta och de utan karta (eller med enbart baskarta). Den förstnämnda är betydligt trevligare.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#219549 Sitter och testar pucken jag har, den visar 10 satteliter av 12 .
Niking, vet du om det går att koppla in dessa som du rekomenderade till datorn och utnyttja den större skärmen?

Tack för tipsen. :P

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

traktorz  
#219573 En GPS-puck kan användas till flera lämpliga program på olika datorplattformar.

Garmins handhållna GPS kan anslutas till datorn och kartan installerad på enheten kan även visas på en större datorskärm medelst programmet Garmin BaseCamp, tyvärr ett rörigt program, men det går.

P.S:
Varför är denna tråd i detta forum "Motorsåg och handhållet"?
Visserligen är en GPS handhållen, men knappast tillhör den kategorin "skogsmaskiner".

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#219631 Menar ni med detaljkartor? Villka har det ? har du oregon 6000 nu niklas? Nöjd?


Finner man kan göra spår i Astro 320 men går ej spara dom, kommer in i en karta där det visar "kazakstan"

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#219646 Var ut och testade pucken jag har idag. Fick tag i 8 av 12 satteliter, satt på spårningen och den visade nästan samma linje på både ut-vägen som in-vägen, Blev positivt överaskad av att den fungerade så pass

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219680
sveakatten skrev:Sitter och testar pucken jag har, den visar 10 satteliter av 12 .
Niking, vet du om det går att koppla in dessa som du rekomenderade till datorn och utnyttja den större skärmen?

Tack för tipsen. :P


Ja, en USB-sladd behövs dock!

Dessa bör kunna sända ut NMEA 0183-strängar och således funka med många olika kartprogram inklusive Google Earth.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219682
DrDamp skrev:Menar ni med detaljkartor? Villka har det ? har du oregon 6000 nu niklas? Nöjd?


Detaljkartor kostar extra. Fripro V3 och Friluftskartan Prime V2 till Garmin.

Nej, Jag har inte köpt någon Oregon 650t ännu.


DrDamp skrev:Finner man kan göra spår i Astro 320 men går ej spara dom, kommer in i en karta där det visar "kazakstan"


Går det verkligen inte att spara spår i Astro 320? Låter helt otroligt i så fall. Har du uppgraderat till senaste versionen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

svampbob  
#219776 Någon här som har provat Garmin Glo?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).