Motorsåg och handhållet

Köpa GPS

52 inlägg 26661 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218794
sveakatten skrev:Kapar tråden lite, är det någon som provat denna puck till datorn?
Navilock NL-442U GPS-mottagare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p34015
Det står att nogrannheten är 2.5meter, vad tror ni om detta?


Den onoggrannheten ska du ta med en stor nypa salt - särskilt när det gäller skogsanvändning! 10-30 meters onoggrannhet är nog mer realistisk i skog och i vissa fall ännu sämre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218795
DrDamp skrev:Tänkte jag skulle köpt mig en GPS funderar på en garmin men vet inte vilken moddel, såg det kommit en med inbyggd komradio nu oxå ( verkar ju prisvärd Garmin Rino 650). Jag vill ha min då jag är ute och jagar fågel, samt då jag åker en heldel skoter och fyrhjuling. Tips motages gärna, Garmin Oregon 450T, 600 ?


Specificera dina krav ordentligt, så blir det lättare att rekommendera dig "rätt" modell.

DrDamp skrev:VIlka kartor skall man ha? Friluftskarta, fastighetskarta ? Vill kunna göra egna spå i kartan ex då man ute och åker skoter.


De flesta friluftsmottagare kan idag spara färdspår för vidare uppladdning på kartprogrammet i PC:n. Däremot är det knöligare att uppdatera kartan i GPS-mottagaren med gamla färdspår, då det kräver lite hackande.

Annars tycker jag att fastighetskartorna är klart trevligare än friluftskartorna. Då ser du bl.a. vilken fastighet som du kör din skoter på :wink: viewtopic.php?f=109&t=16451

Dock är täckningsområdet betydligt större för friluftskartorna, hela landet i 4 delar (Garmin FriPro V3).


DrDamp skrev:Nya Astro 320 verker det inte gå lägga in spår i iaf, känner 3 st som har den hundpejlaren och går ej lägga in spå i kartan.


Har inte fingrat på den särskilt mycket, men nog ska det gå att spara färdspår på den för vidare överföring till datorns kartprogram.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

JD 2006  
#218896 Ja alltså jag är ju tydligen skicklig då för på min 320 funkar det då att se spåren sen på kartbilden.

Jag får skatta mig lycklig till ett bra exemplar av 320:in då 8) :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

opekka  
#218912 Fritids-gps som jag kör med är förvånansvärt ofta bra i positionsangivelserna men som Niking säger ska man inte tro på några siffror om 2,5 meter i noggrannhet

Snarare att man vet när man närmar sig en rågång och då behöver spana extra tydligt för att se om öppningarna finns. Eller inte.

Jag var själv ute i skärgården när dimma av tjockare slaget rullade in. "Lugnt" tänkte jag tills gps:en började varna om allt större osäkerhetsmarginal.

Som i all navigering, till sjöss eller i skogen, är gps:en ett av hjälpmedlen. Syftkompass av magnetiskt slag ska inte förglömmas då mången hektar skog har taxerats med sådan plus papperskarta.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

kungsis  
#218915
Niking skrev:
sveakatten skrev:Kapar tråden lite, är det någon som provat denna puck till datorn?
Navilock NL-442U GPS-mottagare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p34015
Det står att nogrannheten är 2.5meter, vad tror ni om detta?


Den onoggrannheten ska du ta med en stor nypa salt - särskilt när det gäller skogsanvändning! 10-30 meters onoggrannhet är nog mer realistisk i skog och i vissa fall ännu sämre.


Ska man komma ned till dom siffrorna så krävs det väl både cod och FAS mätning eller. Och det lär väl inte finnas i en sådan som länkades till.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218919
kungsis skrev:
Niking skrev:
sveakatten skrev:Kapar tråden lite, är det någon som provat denna puck till datorn?
Navilock NL-442U GPS-mottagare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p34015
Det står att nogrannheten är 2.5meter, vad tror ni om detta?


Den onoggrannheten ska du ta med en stor nypa salt - särskilt när det gäller skogsanvändning! 10-30 meters onoggrannhet är nog mer realistisk i skog och i vissa fall ännu sämre.


Ska man komma ned till dom siffrorna så krävs det väl både cod och FAS mätning eller. Och det lär väl inte finnas i en sådan som länkades till.

M.v.h
Kungsis


Kodmätning (C/A) lär den i alla fall ha.

Med fasmätning avses väl bärvågsmätning? I så fall lär den länkade apparaten knappast ha detta. Det fattas om inte annat två nollor på priset i så fall...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#218922 Ok tror ni den är sämre eller bättre än en vanlig handhållen Tex Garmin för 3-4 000?
Jag har en Garmin 10 puck nu och den verkar inte bra alls.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

vetinte  
#218937 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218943 Glöm inte Swepos, har man kontakt med en Telemast/Swepos-sändare då är man nere på centimeternivå
men det kräver ju rätt avancerad mottagare och abonnemang.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

vetinte  
#218960 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218974
vetinte skrev:Måste komma in med ett litet tillägg vaa gäller noggrannheten.
Nästan alla moderna GPS:er har möjlighet till mer eller mindre 0 m tolerans i positionsangivelse.


Det är stor skillnad på precision och noggrannhet. På mer avancerade enheter kan du ställa precisionen. Den faktiska noggrannheten är svårt att göra något åt.

vetinte skrev:Vist finns där bra o dåliga apparater men de e inte de som e den största avgörande faktorn när det gäller att ange de "exakta" positionen. Man märker ofta att även om man står still så förändras positionen.


Det visar bara att det är en betydande positionsosäkerhet.

vetinte skrev:GPS nätet ligger som ett rutmönster övar värden. O de rutmönstret har Amerikanerna satt i rörelse. (GPS är ett Amerikanskt system byggd för militärt ändamål från början) genom en "störning". O de e just den rörelsen/störningen som vi upplever som onoggrannhet. Under gulf kriget tex så stängde Amerikanerna av störningen för att deras robotar skulle vara mer träffsäkra. O då var positions säkerheten på havet = 0..


Du tänker förmodligen på SA-signalen, som stängdes av den 2 maj 2000 på order av dåvarande president Bill Clinton. http://sv.wikipedia.org/wiki/SA_%28GPS%29

vetinte skrev:Vi hade förr i tiden de som kallades Decka-system i Sverige som navigeringssystem på havet. De var uppbyggt på fasta fyrar. Där finns/fanns ett system som blandade Decasignalen och GPS signalerna o slutligen angav positionen. Det prövades bla i färjetrafiken i Stockholm. Finlandsfärjan kunde lägga till kaj BARA med hjälp av en skärm. Så där kan man snacka om säker het. Vad som hände med systemet vet jag inte.

Bara ett litet instick :wink:


Decca var ett system av radiofyrar, som stängdes ner i maj 2000, händelsevis sedan SA-signalen stängts ner http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218975
Slurfi skrev:Glöm inte Swepos, har man kontakt med en Telemast/Swepos-sändare då är man nere på centimeternivå
men det kräver ju rätt avancerad mottagare och abonnemang.


Japp, vi snackar mottagare runt 100-200 000 kr + moms, samt årsabonemang på 16000 kr + moms. Inget för vanliga skogspromenader med andra ord.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218977
vetinte skrev:Jodå där finns andra system. Men vi har "köpt" GPS-systemet som de mest använda.
Vet att då GPS-systemet kom till "allmänhetens" intresse så fanns även en sovjetisk motsvarighet oxå. Kommer inte ihåg va de hette. Men på den tiden var de ju "de stora sovjetiska hotet" som rådde. Så de kanske var en anledning till att vi valde GPS-systemet.
O i samma veva avfolkades ju även kusterna o därmed fyrarna som hade Deeckan. Så man såg väll en vis vinst i de kan jag tro.


Nja, GPS står bara för globalt positionsstystem. Det amerikanska systemet heter NAVSTAR-GPS och ägs av det amerikanska försvaret.

Det ryska/sovjetiska systemet heter GLONASS och var komplett runt 1995-96. Sedan förföll det snabbt, så att det under 2001 bara återstod 4-6 satelliter. Då bestämde Putin för att åter bygga upp och modernisera GLONASS och idag är det åter komplett. På mer avancerade mottagare är GPS/GLONASS *(s.k. GNSS) standard sedan flera år och nu börjar det även komma i konsument-klassen. Garmin Etrex 10-30 har redan GLONASS och nya oregon 600-serien får också support för GLONASS.

vetinte skrev:Lite OT.
Man kan ju tycka att med alla dom mobilmasterna som sätts upp så borde man kunna göra ett mycket exakt positionssystem via dom. 3G signalen e ju en av få signaler man inte behöver triangel söka för att få rätt position.(vad jag vet).
Så via mobilnätet kunde kanske vara en ide. I viss mån finns de ju redan i form av tex Googlemapps. Men där ligger GPS:en i botten.
O med dagens satellitbilder o fastighets kartor (som i SAM tex) skulle de inte vara så svårt att sammanföra dom på nått sätt.
HMMMM en tanke bara från en som "intevet" :lol:


Mja, positionering medelst mobilmaster kräver ju triangulering, vilket i praktiken funkar bra i storstäderna där masterna står tätt. På landsbygden är det bara km-noggrannhet p.g.a. dålig täthet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

kungsis  
#219033
Niking skrev:På mer avancerade mottagare är GPS/GLONASS *(s.k. GNSS) standard sedan flera år och nu börjar det även komma i konsument-klassen. Garmin Etrex 10-30 har redan GLONASS och nya oregon 600-serien får också support för GLONASS.



Vad ska man med det? Visst är väl Glonasslite bättre för oss i norr, men har man ingen kontakt med referensstationer så blir det väl inget bra ändå eller?

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219050
kungsis skrev:
Niking skrev:På mer avancerade mottagare är GPS/GLONASS *(s.k. GNSS) standard sedan flera år och nu börjar det även komma i konsument-klassen. Garmin Etrex 10-30 har redan GLONASS och nya oregon 600-serien får också support för GLONASS.



Vad ska man med det? Visst är väl Glonasslite bättre för oss i norr, men har man ingen kontakt med referensstationer så blir det väl inget bra ändå eller?

M.v.h
Kungsis


Bättre satellitgeometri i svåra mottagningsförhållanden är aldrig fel. I princip dubbla antalet satelliter gör en hel del för noggrannheten vid svåra mottagarförhållanden.

Sedan så kan ju inte enkla frilufts-mottagare nyttja korrektionssignaler (mer än WAAS/Egnos) så de har ingen nytta av SWEPOS, Omnistar, EPOS, Ciceron m.fl tjänster. För dessa mottagare räcker det att du kommer så nära att du ser bilen och så vidare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 29 mar 2013, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).