Motorsåg och handhållet

Kina eller orginal?

15 inlägg 6209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kina eller orginal?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217289 Vad tror ni? jag har kollat som tusan och kan inte avgöra vilket! :???: är det en orginal stihl i det skicket så är den med råge värd priset!....men är det en stihl?

Jag undrar jag....

http://www.tradera.com/motorsag-stihl-0 ... _177350458



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217290 Kina såg.

FÅR INTE ANVÄNDAS I ARBETE FÖR DEN SAKNAR KASTSKYDD!

Samlarsåg kan man ju ha den till, men hade nog hellre skaffat en som är rätt.
Om jag nu skulle ha en 40 år gammal såg skulle jag vilja den var orginal, med orginal tillbehör.
041 kom 1967... 1973-75 kom de med kedjebroms....

För 4100:- får du andra finare såg som är laglig...

Lurendrejeri!

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217291 Tack Mange!....som jag misstänkte!..nu struntar jag förvisso i om det är kedjebroms eller inte på sågen om det är en "äkta" stihl 041 i det skicket! :smile:

var det verkligen "kedjebroms" dom kom med -73 -75?...var inte det endast "handskydd"?...stoppade skyddet verkligen kedjan?....själv trodde jag att dessa skydd endast skulle hindra att handen kom åt kedjan!...ett "handskydd" !?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kina eller orginal?

f-se.se  
Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217298 De fanns innan. Tror det var 1967 kravet på handskydd kom, de har de allihop i 041 serien.
Det fanns på såg levererade 1975. Fanns som tillbehör lite innan dess.

Kedjebroms är inte mycket att hänga i granen, visst, bättre än inget, men inte så effektivt oftast.
"Tvärniten" Husqvarna använde var rätt bra, fast inte aktiv så det var inget kastskydd.

Stor skillnad i effektivitet på handskydd, kedjebroms och kastskydd.

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217301 Be o få serienummer och en bild på nåt gjutnummer. Det brukar vara svårt o hitta på Kineserna.
Serienummret går sen o kolla up i pruduktions listorna.

Olika seriers nummer, tillverknings ställe etc...

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

anersimyra  
#217309 Kinatillverkat, kolla säljarens övriga auktioner. Säljaren är ny på Tradera då inga bedömningar ännu finns, men alla produkter är uppenbarligen kinatillverkat skit. Kopior av äldre sågar av känt märke kommer garanterat dyka upp. Sågen i auktionen är nytillverkad och kostar högst ett par hundralappar att importera. Säljaren är inget annat än en bedragare.

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

stegmaster  
#217317 Huva, har Kineserna börja med kopier på 40 år gamle såger numera?? :shock:

Bordet vel vara et ganska så begränsat mengd med orginale oanvändet 40 år gamle såger, om någon als?? :???:

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

anersimyra  
#217321 Jodå, visst kopierar dom gamla sågar. Jag såg för lite sedan en " ny HVA " såg, jag kände inte igen modellen då det var en såg som i Sverige tillverkades före 1974 då jag började på skogsskola. Kineserna använde en riktigt gammal HVA logga som man kan se på gamla järnspisar, :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217345 Det har gjorts länge. De har kopierat flera modeller i olika märken.

De går inte som orginalen.

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Baksätet  
#217395 Jag ställde lite frågor till den här säljaren,
Meddelande:
Hej, Vad har sågen för Serie nummer?? Skicka gärna en bild på det med. Vad har sågen för historia?? Vilken årsmodell tror du det är?? Mvh Kenny.


Och Idag fick jag svar : Jag fixar bild under dag. Sågen är köpt på konkurs auktion. Den är väldigt lite använd just pga.konkurs. mvh

Tror inte jag kommer få nogon bild :)

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217405 Det ligger en bild med serienummer på auktionen nu, missade jag det innan?
Jag har en Stihl Electronic AV med kedjebroms och serienummer 2604546


Det luktar fisk om detta och ett rejält över pris på en sån såg även om den skulle varit Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

anersimyra  
#217420 Visst, kineserna förfalskar ju även serienummer.

Användarvisningsbild

Re: Kina eller orginal?

anersimyra  
#217426 Dom använder äldre originalritningar. I Japan tillverkades t.e.x Abu Cardinal 33 och 44 på nittiotalet efter Abus gamla ritningar. Exakta kopior med serienummer och allt. Kineserna gör ju mycket skit som ska likna äkta varor. STEEL sågen och deras CE märkning är ju goda exempel. Kinesernas "ce märkning" betyder Chinese Export, märkningen är inte helt identisk med den riktiga, men väl lik för att vara tänkt att luras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).