Motorsåg och handhållet

Ska jag köpa 550:an?

28 inlägg 13873 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

skogssvinet  
#217111 Med tanke på att det alla fall har varit en del problem med 550 och 560 så hade jag nog inte vågat köpa en sådan utan garantier. Om jag nu skulle köpa i usa så hade jag valt en enklare uppbygd proffssåg. Med tanke på tallarnas storlek hade jag nog valt 18 tum svärd. Men jag hade inte viftat med det i skyliften där hade jag tagit ett kortare svärd. Tänk på att ju längre svärd du har desto större olycksrisk.

Lycka till

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

dacolonel  
#217515 Ok,

då kanske ett 18" och ett extra 13" (eller 15"?) kunde vara lämpligt att börja med om jag ska ha två svärd? :?: /U

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

Botvig  
#217529 Varför inte "sälja" dessa på rot till någon som har utrustning och kunnande för sådana jobb.
När det gäller så pass mycket som 20 träd med den dimentionen bör det bli ganska mycket fin stock.
Virket bör betala en stor del av kostnaden om det inte är väldigt besvärliga förhållande, är det det så skall du nog inte göra det själv i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Ska jag köpa 550:an?

Peteflamingstar  
#217544 Vi gör en del sådana här typer av jobb och jag kan nästan lova att det är rätt svårt att bli av med det där virket, utom möjligen till ved. Ringa en virkesköpare är inte att tänka på (för liten volym och krångligt på alla tänkbara sätt) och småsågare brukar inte gilla träd nära hus och tomter (stor risk för spik o annat skräp). Dessutom är inte kustnära områden som Roslagen osv kända för sina klass 1-tallar precis...

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

skogssvinet  
#217546
dacolonel skrev:Ok,

då kanske ett 18" och ett extra 13" (eller 15"?) kunde vara lämpligt att börja med om jag ska ha två svärd? :?: /U

Jag hade nog tagit ett 18 och ett 13. Det tycker jag är en bra kombination.

Användarvisningsbild

Re: Ska jag köpa 550:an?

Peteflamingstar  
#217548 Jag tycker att ett 15" är mest optimalt i nio fall av tio när det gäller huggning av dylika träd. En famn i omkrets om jag tolkat det hela rätt borde väl innebära nånstans 40 cm i brh, då räcker 15 bra. 18" verkar onödigt långt om man dessutom inte är van att såga. Blir ganska svårt att veta var svärdstippen är nånstans under fällningen, rätt lätt att råka såga för mycket i brytmånen. Eller sig själv i benen under kvistning.

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

skogssvinet  
#217552 Som jag skrev förut så skall man ju inte vifta med ett för långt svärd i onödan. Så miit råd är: 18 för fällning på såpass stora träd och även kapning av dom grova bitarna när trädet är fällt ( gött att slippa ta omtag). 13 när du skall kvista. Tycker personligen att det räcker med 13 när man kvistar och kapar smått. Du kan ju faktiskt kapa och fälla dryga 30 cm med ett 13.

Användarvisningsbild

Re: Ska jag köpa 550:an?

Peteflamingstar  
#217563 Ska han då byta svärd mellan fällning och kvistning varje gång, eller fälla alla i en stor bröt och sen klättra runt o kvista...? Nä kör med ETT svärd åt gången om du nu ska utföra jobbet själv, förslagsvis ett 15" då du inte är van med långa svärd.

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

skogssvinet  
#217572 Ja så jobbar jag i alla fall. Men ett tips är att du skälvklart inte lägger alla huller om buller utan försöker fälla dom utspritt. Sen är det bara att kvista med det kortare svärdet. Men det är klart jag har två sågar en med 13 och en med 20 tum. Så jag slipper byta Svärd. Så det är klart där kanske jag tjänar 5-10 min. Sen om du köper två svärd skall du självklart köpa ett långt och ett kort. Blir ju ungefär samma sak om du köper två sågar. Du hade inte köpt två 550 utan det hade antagligen blivit en 550 och en 560 just för att vara mer flexibel.
Sen kan jag väl hålla med om att skall du bara ha ett alroundsvärd hade jag nog också satsat på 15. Precis som att din 550 är en bra alround såg.
En bra grej till om du köper 2 svärd är precis samma fördel som att ha 2 sågar. Du kan såga dig loss om du sätter sågen villket även den bäste har gjort någon gång. Då får du lossa ditt svärd från sågen och ta ditt andra svärd och såga.
Så mitt råd är 15 om du köper ett. 13 och 18 om du köper två.
Men jag tycker självklart att du skall köpa två med tanke på fördelarna jag nämt.
Men det är klart nu när du får sågen så billigt kan du ju köpa en 550 och en 560. Du får fjäska lite med tanten bara. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

dacolonel  
#217666 ok.

kanske blir ett 15" när jag köper sågen, så får jag se om jag behöver komplettera därefter.

Det där med att sälja (ge bort) på rot, var kan man annonsera om det lämpligen? Blocket? Här? Går det att hitta annonser där folk vill köpa (hämta)?

I ärlighetens namn måste jag ta mig en titt igen nu i påsk så att jag inte har sagt för mycket om tallarnas storlek, men jag vet i vart fall att många av dem är j*vligt stora. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

Skogstinsen  
#217681 Varför va snål? Lej bort till någon som kan och vet vad han håller på med!! Ge bort tallarna och betala en slant. Istället för att Krångla till det. Vad det verkar så har du lite erfarenhet av fällning och då kan det hända saker jävligt fort, speciellt med stora tallar! Det är många ton som drar sig i backen.

Titta på youtube, finns många filmer med tallar som hälsar på i köket. Även i 2 våningshus!!

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

tallen100  
#217693 Ja stora träd och kring byggnader är bara dumt att ge sej på om du inte har någon vidare vana av fällning. det är mycket som kan gå fel om du har otur.

Avatar Fallback

Re: Ska jag köpa 550:an?

Phantom  
#217703 Tallarna kan ju se lätta ut att fälla, men det alla inte tänker på är att kronan sitter högt upp och har grövre grenverk åt ena hållet. Så en tall man tänkt fälla i en viss riktning kan utan anledning gå åt ett helt annat håll, nämligen det håll där kronan växt åt.
Är det riktigt stora tallar i bebyggelse, så brukar jag vara extra försiktig och kontrollera detta flera gånger och säkra upp trädet med allt vad som krävs. En liten vindpust på marken kanske inte verkar så farligt, men tänk dig en hävarm på 30m som har en stor krona som vinden fångar. Då krävs det att man vet vad man gör.
Be någon kunnig fälla tallarna och köper du en såg kan du alltid kapa upp bitarna om du vill göra ved. Annars tar du dom pengar sågen kostar och betalar fällaren med. Är ni flera som vill ha bort träden så delar ni ju på kostnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).