Motorsåg och handhållet

Svårstartad 346:a

10 inlägg 6124 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad 346:a

Sågaren  
#216878 Är det ingen här som har/haft problem med att starta sin 346:a?
Min kan vara så j.....t svår att få igång ibland Det går inte heller att peka ut något visst tillfälle som kall eller varm, kan ske helt oväntat. Har provat med att lätta på soppalocket om det skulle vara fel på avluftningen och tryckt på primern men inget tycks hjälpa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 346:a

T Landström  
#216880 Tändstiftet?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

åberg  
#216913 Använder du startgasläget?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

Sågaren  
#216926 Nytt tändstift och startgasläget används vid varm motor.
Gamla sågen (17år) hade aldrig sådana här fasoner för sej.

   TS
Användarvisningsbild

Oftast är problemets lösning enkelt

traktorz  
#216951 Svårt att ge en diagnos med utelämnande av sågens historik.

Eftersom sågen har en primer, så bör du få fram bränsle.
Användes med måtta förstås, annars blir tändstiftet blött och problemet blir tändrelaterat.

Har du rätt tändstift, hur ser gnistan ut?

Hur går sågen, när du får igång den?

Är kompet bra? Eller har sågen sliten kannring eller t.o.m. repig dito och cylinder?

Oftast är problemets lösning enkelt.
- När bytte du bränsleslangar senast? En slangspricka uppkommer ofta redan efter bara ett par års förvaring...

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216958 Har du använt ett vanligt tändstift utan resistor då har du bränt tändspolen och där för så blir den svår startad.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

Sågaren  
#217024 Tack för allt intresse, roligt.
Först tändstiftet, eftersom den här sågen kommer från en seriös firma och nyss delrenoverad så
förutsätter jag att det är rätt stift. sågen är bra två år samt gått sparsamt med timmar.
Den går som en raket då den går, svarar rappt på gasen och massor av styrka. Tomgången är suverän. Sist jag körde gick den att starta bara fint fram till efter lunchen. Men första startförsöket
därefter var det helt kör i vägg, inte ett liv. Slängde ifrån mej sågen och svor en stund så fåglarna tystnade. Tog upp den för ett försök till och då, på första rycket så gick den igång utan tvekan.
Kompet är bra, plockade bort tändstift och ljuddämpare för en delinspektion av lopp och kolv.
Och det såg bara bra ut.
Bränsleslang är kvar att kolla, men visar det sej då bara ibland? Kan ju blivit väldigt mycket sämre kvalitet på slangar också, jag tänker på att gammelsågen inte fått några nya slangar på 17år och ändå inte klagat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

Phantom  
#217026 Är den så pass ny så bör det inte vara fel på slangarna.
Men det som kan vara värt att testa är att byta tändstiftet även om det är nytt. Även nya stift kan vara defekta, och det kostar inte många tior att köpa nytt. Det ska vara ett NGK BPMR7A, Champion RCJ7Y eller likvärdigt.
Om tankavluftningen är ok så kan det vara en justering som krävs. Justering görs bäst på varm såg och görs helst i samband vid sågning så man kan testa den i stock.

Är det kallt när du kör sågen? Har du öppnat vinterspjället?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 346:a

Sågaren  
#217029 Tempen variera från noll till som kallast i vintras minus 18grader. Spjället är öppet.
Ska byta stift så det går att utesluta det.
Har kollat lite på tuben nu och sett att det går att trimma en hel del. Undrar hur många kusar
dom får ut då och om vridet försämras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 346:a

anersimyra  
#217042 Min var djävligt grinig när den var ny, den surade igen av någon anledning, men det löser sig ju med fullgasstart. Numera går den fint, men halvgasläget är ett måste även när den är varm. Trots, eller kanske tack vare den där idiotiska primerpumpen kan man behöva pumpa en del med gasen innan den kommer igång, det har jag bara upplevt med sågar med denna "uppfinning" Syns gnistan i dagsljus (stor gul) byt stift, på en modern såg ska man svårligen se gnistan i dagsljus.
Mvh Anders.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).