Motorsåg och handhållet

Vad hände? Stihl 220c

7 inlägg 4070 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad hände? Stihl 220c

karlastrid007  
#216478 Jag gick in på ngn konkurs-auktion och budade på en stihl 220c utan att riktigt veta vad det är för ngt. Den kostar ca 5000 hos återförsäljaren men jag fick den för 3400. Är det något att ha, jag tänkte använda den till att kapa ved istället för min rätt tunga jonsered? Duger den till det?
Är det viktigare att hålla kedjan slipad när det är en elmotor?

Sen budade jag även på 5 st sprillans nya husqvarna svärd 14 tum. Fick dom för 400kr Tyckte det var super, men när jag kollade på dom andra budgivningarna så stack dom andra längderna, dvs 13,15 och 20 upp till typ 400 kr styck. Är 14tum någon mobbad släkting i sammanhanget?
jag tänkte använda ett av svärdet till min husqvarna 353 och kanske även jonsered 2156. Finns det kedjor som vanligt till 14 tum?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad hände? Stihl 220c

Phantom  
#216500 14" är inte så vanligt förekommande på husqvarna bensinsågar. Men kedjor finns att få tag på utan problem :-)
Stihlen borde funka bra för vedkapning. Ha vass kedja, som alltid, och pressa inte för hårt. Låt sågen göra jobbet så går det bra.

Avatar Fallback

Re: Vad hände? Stihl 220c

karlastrid007  
#216508 Ok. Så du menar att det är 14 tum när man köper sågen? Men det är väl inga problem att hänga på ett 14tum svärd på en 50-60 kubikare? Eller funkar inte fästena?

Har själv bara använt 13 och 15 svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad hände? Stihl 220c

bmbamse  
#216571 14" svärd brukar vara vanligt på sågar med 3/8" delning och "hobby"-kedja, eller vad man nu ska kalla dem. Så jämför kedjedelningen på dina nuvarande sågar med tanddelningen på noshjulet först. Eller kolla beteckningarna på svärdet så att det verkligen är till .325" delning.

Avatar Fallback

Re: Vad hände? Stihl 220c

Phantom  
#216586 Som bmbamse säger, kolla vad som står på svärdet så det är .325 delning. 14" är som sagts vanligt på elsågar och hobbysågar med 3/8" lågprofilkedja.
Är det .325 och samma fäste som du har så är det inga problem.

Avatar Fallback

Re: Vad hände? Stihl 220c

karlastrid007  
#216754 ja då var det väl 500 sek åt skogen. Har iof inte kollat på dom än, men priset vittnar om det värsta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad hände? Stihl 220c

nixs  
#217328 Kolla vad det står på svärden, kör med 14" på Stihl MS241C och på en Stihl elkedjesåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).