Motorsåg och handhållet

Motorsåg som rycker vid sågning!?

22 inlägg 10021 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg som rycker vid sågning!?

Tobbe.G  
#215463 Hej,. Har en Jonsered 2153 som har börjat rycka/hugga när man sågar lite grövre. Ganska mjuka ryckningar men ack så irriterande. Vid kvistning märks inget.
Jag har provat att byta drev, svärd och kedja utan resultat. Funderar på om felet kan sitta i centrifugalkopplingen.
Har någon på forumet haft liknande problem?
Känns lite konstigt om kopplingen skulle vara sliten redan efter två års vedhuggning.

MVH Tobias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

anersimyra  
#215493 Kan kanske bero på att virket nu på våren är fruset bara delvis, Alltså, det är ojämnt fruset så det hugger när du sågar i delvis tinade partier ?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Tobbe.G  
#215519 Kanske, Fast det har varit såhär sen december. Jag har inte märkt något med någon annan såg. Jag får göra ett nytt test till helgen. Blir det likadant resultat får jag investera i en ny koppling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

anersimyra  
#215521 Var det alltså lika när det var riktigt kallt en längre tid och virket genomfruset ?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Botvig  
#215524 Verkar vara problem med kopplingen, har du otur är det kilen som låser kopplingen mot axeln.
Har låsmuttern lossnat så klipps kilen av och kopplingen skär på axeln.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215526 Ser allt rätt ut med koppling drev och trumman? Skitigt? Inga kassa fjädrar?
Ligger kedjan rätt och är rätt filad? Vilken kedja?


Botvig skrev:Verkar vara problem med kopplingen, har du otur är det kilen som låser kopplingen mot axeln.
Har låsmuttern lossnat så klipps kilen av och kopplingen skär på axeln.

Tror denna sitter avit gängad på vevaxel utan krysskil eller contra mutter.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

rokon  
#215530 Ryttarna är nedslipade för mycket för att gå bra i fruset virke som anersimyra var inne på

Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Tobbe.G  
#215551 Kan det verkligen vara så att ryttarna är för mycket nedfilade för kall väderlek på en ny kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215552 X kedjorna vibrerar lite mer än de som varit före.
Kan inte säga att de rycker direkt, men vibrerar.

Fila med filen parallell/plan mot topp plattan på tanden så vibrerar de lite mindre i hårda träslag.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

palbin  
#216189 Jag hade ett böjt svärd - då ryckte det - när det blev ersatt
av ett rakt slutade ryckandet ... .

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

herjman  
#216206 Lägger också en slant på för hårt nedfilade ryttare.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Tobbe.G  
#216311 Tack för alla svar, återkommer med hur det löste sig (om det gör det) så snart jag kan. Har varit sjuk och nu ska jag på skidresa en vecka.

MVH

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

Tobbe.G  
#220951 Hej igen. Nu har det blivit bättre när träden börjar tina upp i vedhögen. Så teorin om att fruset virke var problemet stämmer.

MVH Tobias

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

karlastrid007  
#221176 Teorin stämmer alltid. När inte verkligheten stämmer med teorin så måste verkligheten ändras.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg som rycker vid sågning!?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221202 Verkligheten ändras alltid, så teorin kan nog förbli konstant :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).