Motorsåg och handhållet

Ta bort barkstöd - ingen garanti?

25 inlägg 14496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ta bort barkstöd - ingen garanti?

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215178 Var på studiebesök med motorsågskursen hos Husqvarna handlaren.
Frågade hur många som har barkstödet kvar - ingen , alla tog bort det.
Då sa säljaren att garantin på sågen inte gäller. :?:
Anledningen var att sågen kommer närmre stammen vid kvistnig och skräp tränger in i skarven på oljetanken så packningen går sönder med oljeläckage som följd.
Det finns en skyddsplåt som ska monteras i stället för barkstödet.

Är det verkligen sant?? :surp:

Nästa påstående var att Jonsered bara säljs i Sverige och Danmark?
Samt att det försvinner som varumärke inom 1 - 2 år



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

rikard_e  
#215198 Låter riktigt konstigt. Står inget om det i manualen iaf.

Jag har sett att dom sålde nya Jonsered i Thunder bay Kanada.
Undrar varför Jonsered följer med i nya serien 2253 och 2260 (550 och 560 som husqvarnamodellerna heter) om dom snart ska klappa igen då?

Som förra veckan när jag frågade om jag kunde göra ett inbyte med mitt 560xpg mot en 550xpg triobrake.

Detta var inte hos den återförsäljaren jag går till vanligtvis, men fick till svar att jag kunde sälja min 560xpg på blocket eller nått. Sen säga till försäkringsbolaget att det blivit överkört av traktorn.
För att få ut maximalt med pengar för det, sen skulle jag komma dit och köpa 550såget.

Ta vissa försäljare med en nypa salt.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

rokon  
#215201 En sådan säljare skulle jag aldrig vilja göra affärer med!

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215202 Nog säljer de Jonsered lite över allt. Finland, Norge o Tyskland har dem.
Om de sen är sista serien proffs såg är det lite synd. Då tappar HVA/Elux ännu mer marknad.

Det där med barkstöd är lite kontroversiellt just på denna såg.
Större såg med mycket kraft behöver stöd för att inte slå sönder sig då det hugger o vibrerar.
Finns släta barkstöd med.

Har sett detta på lite olika såg, 357/372/262/254
Senast redigerad av Mange sön 03 mar 2013, 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Storken  
#215204 För rätt många år tänkte Husqvarna lägga ner Jonsered som varumärke, men tydligen blev det en jäkla opposition i bl a Kanada. Det var nog en så viktig marknad att dom inte vågade ta det steget då, men det är säkert bara en tidsfråga kan jag tänka mig... :roll:

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Ile62  
#215266 Jag läser ofta tyska motorsågsidor. Det ser ut, att Jonsered inte säljs i Tyskland. Några Jonsered kommer till Tyskland genom privatköp över gränsen från Danmark eller från Österrike. Men Husqvarna säljs i stället i Tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215299 Det är möjligt, men den finns o få för de som så önskar.
http://www.jonsered.com/ch/de/dealer-locator/

Här säljs HVA men likväl importeras en hel del...
Likaså i Tyskland i flera märken.

http://www.jonsered.com/int/change-language/

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

JörgenO  
#215312 Åter till ämnet snälla... :grin:
Den där taggiga metallbiten plockade min lärare av direkt när jag kom till A-kursen.
Han sa att den bara är i vägen.
Kan det vara klokt att skruva tillbaks den för att inte skada sågen eller är barkstödet motorsågens svar på blindtarmen, dvs nåt man monteras med från början men klarar sig lika bra utan?

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Tosca  
#215319 Du bör nog skruva tillbaka den, inte bara pga garantin utan för att skydda sågens framsida.
Störs du av taggarna har du kanske för kort svärd...
Enklaste åtgärden om du inte kan med dem är ju att ta vinkelslipen och kapa ned dem, jag vet inte hur mycket det släta barkstödet sticker ut, men har du tur har Mange koll på ungefärliga mått.
Som minst jäms med den del som sticker ut mest bör väl vara ett riktmärke.

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215348
Tosca skrev:Du bör nog skruva tillbaka den, inte bara pga garantin utan för att skydda sågens framsida.
Störs du av taggarna har du kanske för kort svärd...
Enklaste åtgärden om du inte kan med dem är ju att ta vinkelslipen och kapa ned dem, jag vet inte hur mycket det släta barkstödet sticker ut, men har du tur har Mange koll på ungefärliga mått.
Som minst jäms med den del som sticker ut mest bör väl vara ett riktmärke.

Kör man med bark stöd då kan man lika bra lägga av i skogen det går förfan inte att kvista med en såg som har barkstöd.

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Amatörhuggare 62  
#215356 Skulle man sätta fast sågen vid en fällning, och brytmån går av ( vilket inte får hända ) så följer sågen med in under trädet. Så ny såg får inhandlas. Jag har slipat av alla taggarna och återmonterat resten
som skydd för oljetankens framkant.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215357 Har du provat de släta med Knaggen?
Tror inte de som huvudsakligen kvistar smått behöver en så stor såg.
För de som fäller finns ju barkstöd till både in och utsida om så önskas.
Det här med barkstöd med eller utan spikar har varit diskuterat från o till sedan sent 60-tal.

Tror största problemet är när de slår mot stammen vid kapning och fel filat.

Avatar Fallback

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Brumsten  
#215368 Hej, barkstödet är en kvarleva från den tiden då det bara fanns rivtandade
sågkedjor Dom första sågkedjorna var inte självmatande, man fick trycka
kedjan genom veden, därav barkstödet för bättre hävarmseffekt.
Som sagts tidigare i tråden är bakstödet en riskkälla vid kvistning.
Montera den släta stödplåten istället, finns som tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215369 Barkstödet är mer än så och har använts av smarta typer genom hela Husqvarnas utveckling, alltså en tid efter rivtandens bortfall.

Barkstödet är inte till för att få bättre kraft o bryta eller trycka. Det har det aldrig haft förutom när de använts felaktigt av de som inte har vasst.

Barkstöd (slätt eller med piggar) ger fördelar. Särskilt i fällning är det ett underbart hjälpmedel.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort barkstöd - ingen garanti?

totte  
#215382 Nej, barkstödet är ingen kvarleva, det var troligtvis helt omistligt med äldre kedjor, men det har inte blivit överflödigt, det är fortfarande ett utmärkt hjälpmedel för att fördela kraften över svärdsländen med mindre ansträngning.

Barkstödet är framför allt viktigt när man sågar grovt med långa svärd och tunga starka sågar. Med hjälp av det så kan man mycket lättare kontrollera kraften i svärdets framända. Och, som Mange säger, vid fällning, där man inte kan utnyttja sågens tyngd är det än viktigare.

Även vid måttliga grovlekar och svärdslängder underlättar barkstödet, även vid t ex vid vedkapning där man behöver använda mindre kraft i handtagen.

En såg som man skall kvista med skall ha slätt eller inget barkstöd enligt min mening. Om det krävs enligt tillverkaren sätter man dit ett utan piggar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar