Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159019 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Storken  
#225151 På min MS 201 så räcker tanken ca 30 min, dvs den drar ungefär 0,6 liter/ timme.
Det är ju det som är bra med småsågar, att man får paus lite oftare... :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#225184 Jo, visst är det så, småsågarnas charm. Det går också hyfsat bekymmersfritt att tanka Stihl-sågarna med deras bajonettförsedda lock.

Jag har hämtat volymuppgifterna från de nerladdningsbara instruktionsböckerna till några för oss intressanta sågar. Tyvärr har jag ingen uppgift för MS 241, så jag vore tacksam om någon ägare av denna såg kunde upplysa mig om de saknade volymerna.

Jag antar vidare att bränsletanksvolymen är avpassad till oljeförbrukningen hos resektive såg. Ser här att MS 192 & MS 201 har lika stora tankar för oljan, samt att MS 261 naturligt nog drar mer bränsle pga dess större motor. Misstänker att tiden mellan tankningarna är i samma härad för MS 201 & MS 192, fast med den så mycket mer effektiva kedjan PS3 vs. PMM3, så får man mer gjort med den förstnämnda förstås.


MS 192
Fuel tank capacity: 0.27l
Oil tank capacity: 0.22l

MS 201
Fuel tank capacity: 0.31l
Oil tank capacity: 0.22l

MS 241
Fuel tank capacity: 0.39 l
Oil tank capacity: 0.25 l

MS 261
Fuel tank capacity: 0.50l
Oil tank capacity: 0.27l

Ref:
http://www.stihlusa.com/manuals/instruction-manuals/

Edit: komplettering av volymuppgifter.
Senast redigerad av traktorz tis 14 maj 2013, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225389 MS 241
Fuel tank capacity: 0.39 l
Oil tank capacity: 0.25 l

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#225451
Rank skrev:MS 241
...


Tack för volymuppgifterna!
Jag lägger även till de i mitt inlägg strax här ovan.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

salar  
#233304 Är det någon som kan tala om vilket artikelnummer orginalkjedjan till MS 241 har.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Nonkan  
#233308
salar skrev:Är det någon som kan tala om vilket artikelnummer orginalkjedjan till MS 241 har.


3616 000 0050 om du köpt den med 14" svärd. I Sverige levereras sågen normalt med fullchisel Picco Super (PS3) som standard iaf, men vissa föredrar Picco Micro semi-chiselkedja och då har den artikelnummer 3636 000 0050.

Är det 12" så är de sista två siffrorna 44 istället.

Första 4 siffrorna är typ av kedja och sista tre är antal drivlänkar.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

salar  
#233311 Vad är skillnaden mellan fullchisel och semichisel.Ni som anväder den ena eller andra kedjan får gärna tala om hur ni upplever skillnaden vid praktiskt användande.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Nonkan  
#233326 Bifogar en bild som visar skillnaden på kedjetyperna..

Semichisel=halvmejsel och fullchisel=helmejsel

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233368
Ni som anväder den ena eller andra kedjan får gärna tala om hur ni upplever skillnaden vid praktiskt användande.


Anvender begge, fullchisel meste. Den skjærer best og raskest (min opplevelse har ikke tatt tiden). Fullchisel tar imidlertid lett stryk om det inte er ren ved eller mye sand i barken. Da benytter jeg semi-chiselkedja da skadene på kjeden ikke blir så store og det er lettere å file til disse. På fullchisel tar det for lang tid å file om det blir mye skade/slitasje. Det skarpe hjørnet blir som regel skadet og da skal det mye filing til for å få det tilbake.
I og med at man ikke hugger på akkord hadde det sikkert vært godt nok med semi-chiselkedja hele tiden da den totale tidsbesparelsen er minimal.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

salar  
#236848 Har nu kört ca 10 tankar och kan bara vara helnöjd med hur sågen har uppfört sig.Rapp på gasen. lättstartad,välbalanserad.Suverän kedja.Men trots att kedjan är super så klarar den inte stensågning.Det borde den väl göra...... eller.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236927 Skal du sage sten bør du kjøpe en GS461 med diamant kjede. :lol:
Mener kjede koster rundt 5.000,-

http://stihl.no/STIHL-Produkter/Kappemaskiner-og-betongsager/Betongsag/22615-1577/GS-461.aspx

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#243332 Jag kör ju längre på en tank med 241an än med hqv346,,sen har väll 346an en starkare motor och en mer råare gång,,,men 241an har släppt mer i motorn och varvar mer nu men det där med att han surar ner sig när den går på tomgång en stund det försvinner inte,,,,annars en trevlig såg

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243346 Det är nog inte att han surar ner sig. Det är att elektroniken ställer om sig. 😡 Retfullt! Man ska köra hårt och sen slå av direkt.

Användarvisningsbild

Stihl MS 241 C-M till kampanjpris

traktorz  
#264999 Ser att Stihl nu har en kampanj på sin lätta gallrings- och kvistningssåg MS241C-M, men enbart för basmodellen. Prissänkt till sista mars med en tusenlapp från 6990 kr till 5990 kr.

Antingen så säljer instegsmodellen klent, eftersom de flesta vill ha modellvarianten med värme MS241 C-M VW, vilken fortfarande kostar 7990 SEK - då Stihl tar ett bra premium för proffsmodeller med handtagsvärme. Kan ju även vara så att Stihl vill priskriga mot Husqvarnas nya 543 XP(G)?

Hur som helst, en intressant klass av sågar, för de som har behov av en lättare såg med värme. Hade visserligen lagt tanken åt sidan i dessa rotkapningstider, med behov av kraftigare kedjor, men kampanjer är ju alltid intressanta väckarklockor.

Stihl_140331.jpg

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Homo abies  
#265014 PS3 (fullchiesel) kedjan skär c:a 17% bättre än (semi-) PMC .. dessutom går PS3 kedjan "rakare" vid kvistning, den svänger inte ut vid grenbasen (ffa grovt löv) som andra kedjor...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).