Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 160148 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Sundvik  
#221738 Det kan ju ha varit detta som fick igång min såg också, som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg så bytte jag till alkylatbränsle bara av en händelse för att det var tillhands innan jag kalibrerade, det skulle ju förklara en del. Jag hade då kört en tid på helt vanlig självblandad 98 bensin och inte så jättefärsk heller.
Kul att ni andra fått igång sågarna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

DrDamp  
#221741
Micael skrev:Nu fungerar även min Stihl 241 som en såg ska fungera, ja vi ska inte ta ut segern i förskott men det lilla jag testade sågen utanför Hq åf så vart det en helt ny såg. Så ni som säger att ni fått en helt ny såg efter kalibreringar mm, nu vet jag vad ni menar :grin:

Så vad var då felet tro?
Jo, bränslet ja ni läste rätt. Jag har alltid kört på egenblandat, och som jag skrev tidigare så frågade jag innan köp om det gick att köra på egenblandat bränsle, och det skulle inte vara några problem alls, förgasaren skulle självjustera sig efter bränslet som användes.
Nu mer är det aspen i sågen och nu går ho gött :smile:

Jag kommer givetvis hårdtesta sågen innan man kan va helt säker på att det var bränslet, nu har vi bara stått och torrgasat.

Och varför åker man till en Hq åf när man har en Stihl såg, jo jag ville jämföra med husqvarnas auto tune och även få någon opartisk som reparerar sågar att känna på min såg och säga sin åsikt om det var normalt beteende på min såg, svaret blev Nej utan tvivel. INGEN såg med M-Tronic eller Auto-Tune ska tvivla på gasen bara för att den stått på tomgång en stund, alla sågar ska svara till 100% i alla lägen annars är något fel.

Nu var denna åf så snäll och började forska lite åt mig om problemet genom att ringa sina kontakter på Stihl, det pratades hit och dit om att köra olika kaliberingar vilket gjordes utan någon som helst förbättring, efter detta sa tillverkaren att byta bränsle till aspen.
Detta gjordes, och efter detta gjordes både tomgångskalibreringen och kalibreringen på fullgas genom att såga i en stock som vi pratat om tidigare i tråden.

Efter detta blev det en helt annan karaktär på sågen, man kan numera låta den gå på tomgång minut efter minut och när man ger full gas så svarar den omedelbart.

Så med detta vill jag UPPMANA alla som äger en M-Tronic såg att är ni inte helt nöjda med sågen eller det minsta fundersamma på om den verkligen går normalt, in med den till åf om ni har garanti och låt dem byta bränsle och kaliberar om dem.
(Om ni nu kör på egenblandat vill säga)
Detta gör man givetvis enkelt själv om man vill, men har man garanti på sågen så har ni full rätt att lämna in den och få detta fixat.

För er som kör Husqvarnas Auto Tune kan jag bara tipsa er om att lämna in den till åf för en felkodssökning, det är nämligen problem med dem också, dock är det inte alltid det märks lika väl som på Stihl, dock kan det ligga en felkod i ändå som gör att den faktiskt inte går till 100%.
Åf hade en Hq 550xp med auto tune som hade denna sjukdom, de skulle byta kolv, cylinder, packningar och förgasare på denna.
Detta har de gjort på flera Hq sågar med Auto tune, och efter detta byte har sågen upplevts mycket rappare med en bättre gasrespons.


Så stå på er, och hoppas det hjälper någon, era sågar ska gå 100% bra, inget annat :smile:
Jag kommer ihåg att någon tidigt i denna tråd nämnde att byt till miljöbränsle, och jag var nära att göra det just då men fick så många motargument att det aldrig blev av, tyvärr.
Dock har detta långvariga och omfattande informationsletande och ringande med diverse olika personer gjort att jag lärt mig mycket, det ser jag som positivt och kul, så inget ont som har något gott med sig.
Själv återkommer jag när jag hårdtestat min såg




Roligt att den verkar funka nu =)


Sj kör jag med 95 okt och blandar sj och det funkar..

Sen sa dom börja jag köra så så fick jag ej byta tll Aspen sen pga att den renade ur sågen sotpartiklar ådyl, kanske är efter man körd en si så där 100 tankar dom menar..


Men som sagt det blev ny såg sen dom fiade stiftet och tomgångs kalibrerade den..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#221744
th skrev:
Micael skrev:Så med detta vill jag UPPMANA alla som äger en M-Tronic såg att är ni inte helt nöjda med sågen eller det minsta fundersamma på om den verkligen går normalt, in med den till åf om ni har garanti och låt dem byta bränsle och kaliberar om dem.
(Om ni nu kör på egenblandat vill säga)

Menar du med egenblandat att du blandar vanlig mackbensin med 2T-olja? Man kan ju t.ex. köpa OK 4T-alkylat på tapp och blanda själv och då blir det ju "egenblandat" som liknar Aspen väldigt bmycket.

Det jag menar med egenblandat är mackbensin blyfri 95/98 :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#221746
DrDamp skrev:


Roligt att den verkar funka nu =)


Sj kör jag med 95 okt och blandar sj och det funkar..

Sen sa dom börja jag köra så så fick jag ej byta tll Aspen sen pga att den renade ur sågen sotpartiklar ådyl, kanske är efter man körd en si så där 100 tankar dom menar..


Men som sagt det blev ny såg sen dom fiade stiftet och tomgångs kalibrerade den..


Ja detta är lite märkligt att det skiljer mellan såg och såg, vilket borde tyda på att det är något som skiljer sågarna rent tekniskt, för det är ju ändå inte alla sågar som har problem även om de kör på blyfri 95/98 eller miljöbränsle.

Men att man inte skulle få byta mellan bränsle var något nytt för mig.
Detta är en djungel utan dess like, det tragiska är att kunnandet varierar så enormt mellan åf och åf och till och med mellan Stihls olika kontaktpersoner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Sundvik  
#221747 Är det alltså ingen skillnad om man köper 4-T alkylat och lägger i en bra 2-t olja jämfört med att köpa färdigblandat ?
Tror i och för sig inte att det lönar sig eftersom jag inte sett någon mack sälja alkylat från pump utan det skall köpas på dunk, har dock inte letat efter någon sådan mack heller, kanske det finns i närheten fast man inte vet om det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#221750
Sundvik skrev:Är det alltså ingen skillnad om man köper 4-T alkylat och lägger i en bra 2-t olja jämfört med att köpa färdigblandat ?
Tror i och för sig inte att det lönar sig eftersom jag inte sett någon mack sälja alkylat från pump utan det skall köpas på dunk, har dock inte letat efter någon sådan mack heller, kanske det finns i närheten fast man inte vet om det.


Nej, det är ingen skillnad tekniskt sett. Somliga gör så för de inte gillar lukten av Aspens 2T-olja, andra vill veta vilken olja dom kör på, t ex jag. Men alkylatbränslet är det samma vare sig du köper 2T eller 4T och blandar.

Sånt här som denna tråden handlar om får mig att tro att tillverkarna har en hel del kvar att göra innan de elektroniska förgasarstyrningarna blir pålitliga. Folk som jobbar får som vanligt agera testare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

vetinte  
#221754
totte skrev:Sånt här som denna tråden handlar om får mig att tro att tillverkarna har en hel del kvar att göra innan de elektroniska förgasarstyrningarna blir pålitliga. Folk som jobbar får som vanligt agera testare.

Ja och att "vanligt folk" får agera testare är ju en billig lösning för tillverkare och företag.
För i tiden fanns testanläggningar och vissa som fick grejar för att testa.
Men lägg märket till ordet fick.
Och "köper" vanligt folk den situationen och samtidigt inte höjer sin röst så kommer där inte att bli nån förändring. Och "att tillverkarna har en hel del kvar att göra innan de elektroniska förgasarstyrningarna blir pålitliga" kommer ju då att ta än längre tid.
Och för tillverkarna kostar det ju inget. Ren förtjänst ju.
Så varför skall tillverkarna bry sig :?:
Dom får ju sålt ändå..........
Och vanligt folk rycker på axlarna och säger "de e så de e". :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Granskata  
#225005 Övergående missnöje med Stihl MS 241 m-tronic. Var mycket missnöjd med sågen till en början. Den fyrtaktade, drog mycket bränsle och var ovillig att varav ut. Efter instruktion från åf körde jag sågen hårt efter att låtit den gå på tomgång någon minut efter första start på dagen. resultat; en helt annan såg och mycket effektiv. Efter att ersatt originalkedja o d;o svärd med 1,1 mm piccokedja o motsvarande svärd är detta den optimala sågen för användning vid andragallring och uppåt. Helt suverän skärförmåga.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225017
Efter att ersatt originalkedja o d;o svärd med 1,1 mm piccokedja o motsvarande svärd är detta den optimala sågen för användning vid andragallring och uppåt. Helt suverän skärförmåga.
:surp:

1.1 mm pico holder ikke for kraften i en 241, det kommer du snart til å merke. Den er for småsager som 170 og 192.Inget å kviste med heller, sløves for fort. Orginalkjeden PS3 er det optimale for 241 i ren ved.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Granskata  
#225045 Det återstår att se! Ännu så länge har den hållit. Har gjort samma abrovinkel på två MS 260 och kört flera år med flera svärdsbyten och d;o kedjor naturligtvis utan några kedjebrott. Givetvis måste kedjesmörjnigen kontrolleras.

Jag är pensionär och har inte samma ackordshets som kanske proffsen har, vilket kanske är en del av förklaringen. Kan tillägga att jag fick samma varning från Stihl Sverige då.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Solo  
#225070 Det var med viss bävan jag tog min "nya" såg till skogs idag. Sålde min MS 260 före jul för att den kom jag aldrig överens med och köpte en 241:a!
Har sedan följt debatten på forumet och blivit mer och mer orolig.
Idag var det "test". Körde fem tankar och är jättenöjd! Vilken såg, lagom hela vägen!
Nu är jag nöjd,en MS200 och en lite större 241:a, perfekt kombo!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225113
Jag är pensionär och har inte samma ackordshets som kanske proffsen har, vilket kanske är en del av förklaringen. Kan tillägga att jag fick samma varning från Stihl Sverige då.


Om du vil ha 1.1 kjede, hvorfor dra på så tung sag? Du får ingen nytte av effekten.
Den skjærer sikket bra men ikke så bra som f.eks PS3 da tannen er for liten.
En MS192 burde være perfekt for deg. Den har 1.1 som standard og veier lite.
Om jeg husker riktig er effekt grensen for 1.1 kjede 1.5 kW MS 241 er 2.2 kW.
Om du har samme sverd lengde er vekt besparelsen på å kjøre 1.1 ca 100 gram.
Ser ingen gevinst med en slik kombinasjon. Jeg er ingen proffs! :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Granskata  
#225128 Tack för kommentaren! Jag ska byta tillbaka till originalkedjan och sen jämföra mina intryck. Innan mitt byte av kedja i samband med instruktionen för kalibreringen var som sagt sågen långt ifrån mina förväntningar. Efter det blev den en helt annan och effektiv såg. Så jämförelsen kanske inte är helt realistisk. Jag är ingen proffs, men leker sådan!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#225140 Jag har känt på både MS201 & MS241, bägge är tänkbara kandidater till vår nästa såg.
Imponerad var jag av kedjan som satt på, en PS3 kedja med helmejseltänder.

Ett annat kedjealternativ kan ju vara typ H30 pixelkedja, som kanske inte behöver filas lika ofta som en PS3 kedja. Dessutom har vi sådana kedjor idag till vår Jonsered CS2152, som vi skulle kunna använda på en kommande MS241, fast då behöver jag ju ett nytt 13" svärd från t.ex. Oregon.


Ref:
viewtopic.php?f=12&t=10285
Senast redigerad av traktorz sön 12 maj 2013, 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Skillnad i bränsleförbrukning MS201/241?

traktorz  
#225142
Solo skrev:...Idag var det "test". Körde fem tankar och är jättenöjd! Vilken såg, lagom hela vägen! Nu är jag nöjd,en MS200 och en lite större 241:a, perfekt kombo!


Är det någon skillnad i tid mellan tankningar för MS200 & MS241?

Varför jag frågar är att på min MS192 så får jag tanka dubbelt så ofta som brorsan med sin CS2152, när vi är ute på lika jobb med hyggesrensningen. Så det tristaste med MS192 är just den minimala bränsletanken. Sen så måste jag fila min PMM3-kedjan betydligt frekventare än den S30-kedja som brorsan använder. Den behöver vara vass för att bita på torrgran!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).