Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159010 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Nonkan  
#215949
BM 35 skrev:Har åxå en 241a som är lika seg från tomgång,,verkar som den surar ner sig på tomgång
Jag har kalibrerat den ett antal gånger sen i höstats när jag köpte den,,,,
Trevlig såg att jobba med kan ju gå riktigt bra i bland men så ändrar den karaktär och går sämre rätt var det är,,,Skulle köpt Hqv 543 i stället den kan man skruva på,,,,


Vad säger din ÅF om problemen då? Vi hade nog testat att byta förgasare/tändmodul/nånting efter samråd med Stihl, men det är ju inte så lätt om man inte får in produkten.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#215996
Rank skrev:
Får vänta till söndag innan jag kan säga något mer.


Har du fått sagen til å gå?

Hej,
Körde 4 tankar till med den i söndags, med en betydligt aggressivare körning (helt i onödan). Kapade till en stock med dia 25-30cm för att kunna köra denna kalibrering som åf pratade om. Kapade 5 skivor utan att släppa gasen, lät sågen gå 10sec på tomgång, gasade till och sågen svarade (nästan) direkt.

Gick bort till min gallring och fällde ett träd, när trädet låg ner tog jag fram måttbandet och krokade i det (sågen puttrade oberört på tomgång) gasade till för att börja kvista, samma sak igen.
Sågen svarar inte alls de första 2-3 sekunderna, förbaskat störande är det. Och jäkligt tråkigt på en annars mycket fin såg.

Har inte lämnat in den till åf ännu, men efter helgens avverkning åker den in. Vill ju ändå ge den en chans att den blir bättre men jag tvivlar på det nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#215997
BM 35 skrev:Har åxå en 241a som är lika seg från tomgång,,verkar som den surar ner sig på tomgång
Jag har kalibrerat den ett antal gånger sen i höstats när jag köpte den,,,,
Trevlig såg att jobba med kan ju gå riktigt bra i bland men så ändrar den karaktär och går sämre rätt var det är,,,Skulle köpt Hqv 543 i stället den kan man skruva på,,,,


Intressant att fler har samma problem, och har du haft den sen i höstas och den inte blivit bättre så lär inte min gå bättre heller mao.
Har du varit i kontakt med din åf? Vad har de sagt isf?

Jag tänker inte acceptera att sågen ska bete sig såhär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#216028 Nej det har jag inte,,har väll trott att den skulle släppa och gå bättre,,kapa lite ved i helgen den går ju skapligt om jag små gasar med den hela tiden men så ska det inte va,,,men nu när jag hör att det är fler som har samma bekymmer så får jag nog höra med dom

För det är en trevlig såg att arbeta med lätt och små vibrationer

Hur funkar Hqv sågar med samma typ av förgasare

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

traktorz  
#216059 Stihl har vad jag vet bara två modeller med elektronisk motorstyrning, varav en liten på 42cc. Husqvarna däremot har dylik motorstyrning bara på de större cylindervolymerna, från 50cc och uppåt. Dessutom finns Jonsered med CARBCONTROL som direkt motsvarighet till Husqvarna AutoTune™, så sett till antalet modeller, så är tekniken mycket mer utbredd hos de svenska sågarna.

Kanske har därför de svenske haft fler möjligheter till att optimera mjukvaran i sina sågar än tysken. Men mjukvara kan ju enkelt uppdateras, så det torde gå att få ordning på Stihl också, om nu inte det blir marigare, ju mindre cylindervolym sågen har?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#216164 Stihl har ju två röjsågar åxå med samma typ fs 460 och 490,,490 körde jag i somras och den gick ju bra allafall ett tag :shock: Stihl har kanske bara gjort en bra såg fs480 bästa röjsåg som gjorts till att vara slitstark och pålitlig,,Men nu kom jag på sidan av ämnet lite ber om ursäkt för det :smile:
Senast redigerad av BM 35 tis 26 mar 2013, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#216187
BM 35 skrev:Nej det har jag inte,,har väll trott att den skulle släppa och gå bättre,,kapa lite ved i helgen den går ju skapligt om jag små gasar med den hela tiden men så ska det inte va,,,men nu när jag hör att det är fler som har samma bekymmer så får jag nog höra med dom

För det är en trevlig såg att arbeta med lätt och små vibrationer

Hur funkar Hqv sågar med samma typ av förgasare

Okej, ja precis, smågasar man så svarar den omedelbart men lämnar man den på tomgång en liten stund så vill den inte va med sen.

Försökte mig på att filma sågen lite idag, dock är det svårt själv. Problemen är ju som mest när man använder sågen, håller den i lite olika vinklar som det normal blir när man kvistar och apterar.
Men ni hör ivf att den inte svarar som den bör, när det är som värst så dör nästan sågen.
(Nej jag kör inte med så slak kedja :wink: )
https://www.youtube.com/watch?v=G9BQ8tOY8a4

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216201 Kjører du på egen blandet eller Aspen?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#216203
Rank skrev:Kjører du på egen blandet eller Aspen?

Jag kör på 2% egen blandat

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216407 Prøv aspen da å se om det blir bedre

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

palbin  
#216408 Det kan ju inte vara så att det bara är att byta till Aspen så
funkar det? Jag har fått detta föreslag från detta forum tidi-
gare vid andra problem - men hade det varit så att sågen
fungerade bäst (eller enbart) med Aspen hade uppenbart
tillverkaren angett detta i användningsinstruktioner etc ... .

Själv använder jag enbart 98 oktan (oljeblandad :) ) bensin
i hopp om att därmed påskynda värdens övergång till för-
nybara bränslen och transportmetoder (som tex cykel :) !)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#216417
Rank skrev:Prøv aspen da å se om det blir bedre

Det får de göra hos ÅF om dom vill, jag frågade innan köp vilket bränsle man skulle använda, och det spelade ingen roll alls om man körde på egen blandat eller Aspen, sågen anpassade sig till det som användes fick jag till svar.

Om någon mer lämnar in sin Stihl såg för felsökning av liknande fel, fyll gärna på med info vad som gjorts och sagts :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Micael  
#216444 Nu är sågen inlämnad ivf, jag uppmanar er som har samma problem att lämna in sågen, ju fler desto bättre för att kunna få fram en lösning på problemet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#216484 Jag kan inte köra på aspen får ont i huvudet

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

volvo_buster  
#216498
BM 35 skrev:Jag kan inte köra på aspen får ont i huvudet



Dito!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).