Motorsåg och handhållet

Stihl MS 241 M-tronic

299 inlägg 159896 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Astrix1  
#273584 Hej undrar nu när ms241 varit ute på marknaden ett tag och ni använt sågarna, fungerar dom bra nu.
Tänkte mest på m-tronic det systemet finns ju på fler

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273603 Svar nej! Återförsäljaren har sänt min tillbaka till importören efter att jag har klagat i ett helt år. 😡

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Astrix1  
#273681 Tack för svar verkar lika hos hva, men nån verkar nöjd. Mvh Astrix1

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 C-M till kampanjpris

traktorz  
#273798
traktorz skrev:Ser att Stihl nu har en kampanj på sin lätta gallrings- och kvistningssåg MS241C-M, men enbart för basmodellen. Prissänkt till sista mars med en tusenlapp från 6990 kr till 5990 kr.

Antingen så säljer instegsmodellen klent, eftersom de flesta vill ha modellvarianten med värme MS241 C-M VW, vilken fortfarande kostar 7990 SEK - då Stihl tar ett bra premium för proffsmodeller med handtagsvärme. Kan ju även vara så att Stihl vill priskriga mot Husqvarnas nya 543 XP(G)?

Hur som helst, en intressant klass av sågar, för de som har behov av en lättare såg med värme. Hade visserligen lagt tanken åt sidan i dessa rotkapningstider, med behov av kraftigare kedjor, men kampanjer är ju alltid intressanta väckarklockor.

Stihl_140331.jpg


- Bara några dagar kvar på kampanjen!

- Visst lockar det med kampanjpris, men samtidigt så skulle jag vilja ha en såg med handtagsvärme, och kanske även med .325" kedja i stället för 3/8" PICCO. Ringkedjedrev, är ett annat krav.

- Får visst ta en funderare till ...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Astrix1  
#273834 Var och kände på en idag, frågade om problem med m-tronic. Han svarade att sågen ska stå på tomgång en minut innan användning varje gång så elektoniken ställer in sig varje dag. Tror ej jag läst det i tråden förut bara kalibreringen.
Men verkade vara en fin såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

tallen100  
#273838
Astrix1 skrev:Var och kände på en idag, frågade om problem med m-tronic. Han svarade att sågen ska stå på tomgång en minut innan användning varje gång så elektoniken ställer in sig varje dag. Tror ej jag läst det i tråden förut bara kalibreringen.
Men verkade vara en fin såg.

"Tomgångskörning max en minut" :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Jeep  
#273858 Det står i alla fall inget om någon tomgångskörning i instruktionsboken...
Jag gör inte så och den funkar utmärkt ändå.
Är mycket nöjd med denna såg :-)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Brumsten  
#273869 Hej, har en del synpunkter på ovanstående diskussion, men vet inte om jag ska torgföra dom
eftersom det finns en del som inte gillar mina inlägg.
Men jag är villig att ta risken så här inför helgen, alltid retar det någon, hur lägger man in smiies?.
Skämt åsido.
Kampanjpris=det pris som sågen egentligen borde ha kostat från början.
Varför?, det finns fler sågar på marknaden än den behöver.
Sågar med eller utan värme, en fråga som regleras av användares behov, kostar lite mer men kan stängas av när den inte
behövs, kostar förvisso mer vid inköp men är bra om det blir riktigt kallt.
Vad är en riktigt bra såg för skogsarbete?, enlingt min erfarenhet är det en såg med Trio-brake och handtagsvärme som gäller i det
flesta fall av skogsarbete.
Jag är medveten om att det finns andra uppfattningar när det galler arbete med grov lövskog och rotkapning osv.
Tyvärr har tillverkarna fått krav på sig när det gäller miljöpåverkan från maskinerna som dom fnv. har vissa svårigheter att komma
tillrätta med.
Jag vet att många av er inte delar min uppfattning, men luften är ju fri.
Den ständiga diskussionen om Hva.543 är något som min goda uppfostran
förhindrar mig att kommentera, men ni vet vad jag menar.
Trevlig helg!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#273880 Ytterst diplomatiskt! Och förresten är vi nog många fler som gillar dina inlägg än dom som inte gör det :grin: .

Smilies, jo om du antingen klickat Besvara, eller, när du skrivit direkt i rutan nedanför inlägget klickar på Förhandsgranska så ser du dom små gubbarna till höger om skrivrutan, bara att klicka på lämplig gubbe så sätts den in där markören är i texten.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Brumsten  
#273890 Tack Totte för dom värmande orden, ska testa vid nästa inlägg, får se hur det går.
Man då krävs det att jag har något som kräver en smiley :wink: ,så får jag se hur det går.
Nu står det :wink: på raden, fan vet om det är rätt?
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273893 Ser klart bättre ut, Brumsten. :-bd Fortsätt så.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

Astrix1  
#273912 Nått om att m-tronic är sågtillverkarnas botemedel mot snålstälda sågar, att dom skär.
Eller största delen miljö krav

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 M-tronic

BM 35  
#273915 Det är väll Miljökrav!
Att dom skär kan väll inte va någon nackdel för tillverkarna då får dom ju sälja fler
Senast redigerad av BM 35 lör 29 mar 2014, 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 241 C-M kedjerekommendationer

BM 35  
#273917
mghg skrev:
traktorz skrev:[...] Här är en skärmdump från Stihls tyska online-katalog [...]

Den tyska online-katalogen skiljer sig på några punkter från den svenska tryckta katalogen för 2014, t.ex. markerar den tryckta svenska katalogen vilken kedja som kommer med vid köp av en såg.

Enligt den svenska tryckta katalogen för 2014 levereras MS 201 och MS 241 med kedjan 63 PS3 (lågprofil helmejsel, delning 3/8" Picco, drivlänksbredd 1,3 mm, rundfilsdiameter 4,0 mm), artikelnummer 3616 000 0044 för skärlängd 30 cm, artikelnummer 3616 000 0050 för skärlängd 35 cm.

Niking skrev:Men varför skulle stihl rekommendera 3/8 till en 241, när Husqvarna rekommenderar 0.325 till sin gamla 242 (ungefär samma effekt och storlek på såg)?
/Niklas

Bra fråga. Det finns väldigt många kedjevarianter, och ibland verkar det som att det fokuseras mer på vilken kedja man har än på hur man sköter sågen. Det viktigaste är ändå att fila kedjan ofta och hålla den vass. (Notera dock att PS3 en lågprofilkedja som bara finns med delningen 3/8" Picco och drivlänksbredd 1,3 mm, det är alltså en liten kedja till en liten såg.)

Efekt på papperet kanske Hsq 242 och Stihl 241 är lika men det är en jädra skillnad på karaktärer motormässigt till 242 fördel så att gämföra det som står på papperet blir lite fel

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 241 M-tronic

totte  
#273926
Brumsten skrev:Tack Totte för dom värmande orden, ska testa vid nästa inlägg, får se hur det går.
Man då krävs det att jag har något som kräver en smiley :wink: ,så får jag se hur det går.
Nu står det :wink: på raden, fan vet om det är rätt?
Ha de.


Gick ju fint det! Fortsätt berika oss med allt du vet om sågar och deras fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).