Till att börja med var jag ute efter en ny såg i allround segmentet, mer om hur det blev just en Stihl kan ni läsa om här ---> https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=15926
Har bara kört fyra tankar med sågen ännu, och det är en underbar såg att arbeta med.
Lätt, smidig och enkel och rapp för att vara på lite dryga 40cc.
Sågen är mycket lättstartat i alla lägen, man kan lägga sågen upp och ner, på sidan ja hur du vill den bara forsätter puttra på tomgång.
Men i helgen när jag gallrade började sågen svara väldigt dåligt på gasen när den var varm, gasade jag från tomgång så bluddrade sågen de första 2-3 sekunderna innan den kom igång, väl uppe på högvarv så var det aldrig några problem.
När jag släppte gasen igen för att mäta en stock och sen skulle börja kvista igen så blev det samma sak.
Jag körde ivf vidare lite smått fundersam, lite senare stoppade sågen när jag gasade och gick inte att starta igen.
Skruvade ur tändstiftet, och här var det blött kan jag lova, den gick riktigt fett.
Torkade av stiftet och sen var det bara att dra igång den igen, men den betedde sig på samma sätt.
Pratade med åf idag, och efter lite funderade och telefonsamtal så trodde dem att jag körde för försiktigt med sågen. Den självjusterande förgasaren anpassar sig tydligen till klimatet runt om dig men bara när du kör den hårt så den får arbeta.
Det går även att göra denna "kalebrering" så den anpassar sig genom att såga 4-5 stockar på fullvarv.
Så till helgen blir det aggresiv körning för att se om det verkligen blir skillnad till det bättre
Får se om det blir någon skillnade i bränsleförbrukning också, för den tycker jag är hög just nu.
MF 35
Rottne 2004