Sida 3 av 4

Re: trimma sågen

Postat: mån 25 feb 2013, 12:14
av jonper
fick testat sågen nu i helgen...ja den lät mer och gick något vassare... men träd över 30cm i diameter va den fortfarande trött men som röjare till minder träd och kvist såg blev det en betydlig skillnad

Re: trimma sågen

Postat: mån 25 feb 2013, 13:49
av totte
Den är så liten så den skall bli trött för så grova grejor, helt enkelt för lite kubik. Och om du skulle vässa den mer med att fila i portarna så vinner du en del varv troligen, men du får inte mycket bottendrag och det är det som krävs. Rätt prylar till rätt jobb, den är en utmärkt sak för småjobb.

Re: trimma sågen

Postat: sön 10 mar 2013, 15:40
av lars11
Om att trimma genom ljuddämpar-moddning: Mer exakt hur ska man göra och vad ska man tänka på? Att ta ur ett eller två hål och hårdlöda fast rör kan man väl fixa men vad ska man tänka mer på?
- Hur ska det se ut inne i dämparen?
- Ska rören vinklas på nåt sätt?
- Ska rören sticka in i dämparen, ska dom ha nån viss längd?
- Ska det finnas några andra detaljer där inne?

Har hittills bara gjort en ändring i 254an och det är att ta ur förträngningen i luftrenarhuset som var på flera millimeter.

Man vill ju gärna göra rätt så att det inte bara blir högre ljud, jag har iaf ingen dynamometer att mäta sågen i.. ;)

Re: trimma sågen

Postat: sön 10 mar 2013, 22:06
av knaggen
lars11 skrev:Om att trimma genom ljuddämpar-moddning: Mer exakt hur ska man göra och vad ska man tänka på? Att ta ur ett eller två hål och hårdlöda fast rör kan man väl fixa men vad ska man tänka mer på?
- Hur ska det se ut inne i dämparen?
- Ska rören vinklas på nåt sätt?
- Ska rören sticka in i dämparen, ska dom ha nån viss längd?
- Ska det finnas några andra detaljer där inne?

Har hittills bara gjort en ändring i 254an och det är att ta ur förträngningen i luftrenarhuset som var på flera millimeter.

Man vill ju gärna göra rätt så att det inte bara blir högre ljud, jag har iaf ingen dynamometer att mäta sågen i.. ;)

Dämparen skall vara helt ren inuti.
Röret låter jag sticka in ca 4cm och i den delen så är det perfomerat och det sticker ut ca 1cm och röret skall ej vinklas inuti dämparen.

Re: trimma sågen

Postat: mån 11 mar 2013, 00:28
av palbin
Tvåtaktare behöver väl "avstämda" expansionskammare enl vad jag
förstått - det är klart att man kan inte kuta runt i skogen med ett 1
meter långt avgasrör - men det borde gå lära från professionellt
folk vad man kan ha användning för härvid - själv avser jag ta in
dylika råd för några sågar när "säsongen" slutat - detta ger fö inte
nödvändigtvis dramatiskt ökad bränsleåtgång - tex finns det firmor
som dubblar hk på Kawa 750 tvåtaktare från tidigt 70-tal men ändå
minskar bränsleåtgång - iofs är det nog svårt köra så långa sträckor
på sådan hoj att bränslekostnaden är en viktig parameter ... :) .

Edit: jag håller iofs med om det skrivna om ljuddämpare - en helt tom
är betydligt bättre än orginalet (förutom ...) - men den är ändå bara
ett litet steg på väg mot en "helt annan värld" faktiskt - i fråga om
"performance" - enl mitt ringa försånd - bara vad jag typ konkluderat
från olika "externa källor" :) ... .

Re: trimma sågen

Postat: sön 17 mar 2013, 12:22
av stefan elvis
Har provat att få lite bättre snurr på tre av mina sågar genom att öppna upp dämparen. En Hva 353, Hva 346 med den mindre cyl, och en Dolmar 4605. Största skillnaden blev utan tvekan 353an,tagit bort cylfotspackningen på den också och gjort en ny av bakplåtspapper får se om det håller tätt. minst skillnad blev det på dolmarsågen så det verkar som om sågarna reagerar lite olika på sådana här trevliga garagepyssel. :grin: l

Re: trimma sågen

Postat: sön 17 mar 2013, 17:37
av Mange
Har du tom kört eller tagit tid i stock före o efter?

Tror inte du märker mycket utan belastning på dem.

Re: trimma sågen

Postat: sön 17 mar 2013, 20:30
av stefan elvis
Har bara hunnit prova lite som hastigast här hemma i en stockklump som blivit liggandes och tyckte att 353an gav mest effektökning av att öppna ljuddämparen. Man får ta med dom långt ut i skogen och prova lite mer för gransämjans skull. :grin: Lite mer vetenskapligt vore det förstås om man kapade trissor på tid med orginaldämpare resp moddade dämpare. men det kommer nog att bli så så småningom för det har ju öppnats en ny värld för en när man börjat läsa om allt man kan göra med sin motorsåg i detta forum samt div googlande. :grin:

Re: trimma sågen

Postat: sön 17 mar 2013, 23:04
av Mange
Har du justerat dem efter öppnande?

Re: trimma sågen

Postat: sön 17 mar 2013, 23:22
av stefan elvis
Jag har fått tagit bort begr på H och L skruvarna på dessa sågar så dom får förhoppningsvis den bränsle dom behöver.

Re: trimma sågen

Postat: tis 16 apr 2013, 17:13
av anersimyra
machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.
Helt rätt, det enda som behöver "trimmas" är kedjan, en "svag" såg med perfekt kedja, avverkar betydligt bättre än en motorstark dito med halvbra kedja. Jag provade en proffstrimmad såg (HVA 346), visst, både varv och ljud var högt, jag blev sugen tills jag provade min egen original 346:a, jag ska ärligt säga att jag tyckte min avverkade bättre vid kapning, trots att kedjornas skärpa var bra på bägge sågarna. :surp:

Re: trimma sågen

Postat: tis 16 apr 2013, 18:28
av vetinte
anersimyra skrev:
machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.
Helt rätt, det enda som behöver "trimmas" är kedjan, en "svag" såg med perfekt kedja, avverkar betydligt bättre än en motorstark dito med halvbra kedja. Jag provade en proffstrimmad såg (HVA 346), visst, både varv och ljud var högt, jag blev sugen tills jag provade min egen original 346:a, jag ska ärligt säga att jag tyckte min avverkade bättre vid kapning, trots att kedjornas skärpa var bra på bägge sågarna. :surp:

:lol: Som när man trimmar bilar etc. Kul med mer motor men får man inte ner de i backen så kan de ju kvitta :lol:
Så motorn är inte allt :wink:

Re: trimma sågen

Postat: tis 16 apr 2013, 19:16
av tallen100
Nej precis.... i motorsågens fall är en vass kedja bästa trimmningen.

Re: trimma sågen

Postat: ons 17 apr 2013, 05:37
av knaggen
anersimyra skrev:
machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.
Helt rätt, det enda som behöver "trimmas" är kedjan, en "svag" såg med perfekt kedja, avverkar betydligt bättre än en motorstark dito med halvbra kedja. Jag provade en proffstrimmad såg (HVA 346), visst, både varv och ljud var högt, jag blev sugen tills jag provade min egen original 346:a, jag ska ärligt säga att jag tyckte min avverkade bättre vid kapning, trots att kedjornas skärpa var bra på bägge sågarna. :surp:

Jag kan överbevisa dig om att du har fel .

Re: trimma sågen

Postat: ons 17 apr 2013, 08:25
av Peteflamingstar
Flera gubbar på firman har trimmade 346:or (från den där smålänningen...), och jag tycker mest de för ett jävla liv. Ska man hugga en hel dag räcker inte vanliga hjälmkåpor, du lär ha öronproppar också för att inte få väldigt ont i öronen/huvudet. Sen tycker nog också jag (som jämfört) att en otrimmad såg med vass kedja inte är långt efter en trimsåg i effektivitet. Plus att man slipper det förbannade oljudet...