Motorsåg och handhållet

CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

24 inlägg 15264 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Brumsten  
#256999 Troligen har någon av oss rätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257027 Jag finner av vad ni båda skrivit att ni inte är helt oense.
Efter vad jag förstår så är det motstånd i dem vilket vi är rörande överens om.

Jag har fått förklarat för mig att det ger en backventils effekt, hur o vad begriper jag inte.

Av det jag lärt mig om tändstift och gnistor genom åren kan jag bara sammanfatta det med ett enkelt ord. Komplicerat.
Det är inte bara o kortsluta en kabel, det ska fram rätt spänning och ström, ledas på ett sätt som möjliggör denna fina blåvita sak. Hur varm den ska vara, hur tät den är och hur långt den slår rätt är en vetenskap. Att det är komplicerad elektronik i dagens spolar är helt klart. De har inte längre en fast tandkurva utan flera och flytande vilket den sedan minns dessutom.

Inte lätt det här och ni har inte helt fel någon av er säkert.

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#257036 I vilket fall så vet jag att Brumsten har väldigt mycket kunskap om sågar, och det är väl det viktiga i det här sammahanget. Teoretiska resonemang om radiovågor från gnistor må jag veta mer om, men det är ganska oviktigt egentligen.

En sak är vi väl helt överens om: Använd rätt stift enligt rekommendationerna, oavsett varför.

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

anersimyra  
#257048
totte skrev:Det är ett motstånd i ett avstört stift, det begränsar strömmen till gnistan, och framför allt hindrar det en del högfrekventa spänningar som uppstår av själva gnistan att ledas tillbaka i tändledningen. Skulle gissa att denna högfrekvens är skadlig för nån komponent i elektroniken. Är alltså min spekulation. Hur som helst så har det framförts från tillverkare att flertalet nyare sågar skall ha avstört stift, annars kan tändningen skadas. Tycker det är skäl nog att vara noga med den saken, i synnerhet som de går lika bra (utom Anders 339:a 8) ).
Det är visst en 338 jag har, nåja, nästan rätt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257144
Brumsten skrev:Troligen har någon av oss rätt.

Det är nog Totte som har rätt. En signal som ändrar tillstånd ger alltid upphov till övertoner och frekvensen och styrkan på dessa övertoner blir högre ju snabbare signalen ändrar sig. Att ha ett motstånd i tändstiftet gör att signalen ändrar sig långsammare och att det därmed inte blir några starka övertoner som kan störa radio- eller TV-apparater.

På Wikipedia finns det några bra bilder på hur övertoner ser ut för några typiska signaler:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fourieranalys

Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#257148 En bättre förklaring än min.

Hursom, det viktiga när det gäller sågar är fortfarande att använda rätt stift.

Användarvisningsbild

OT om radioavstörda tändstift

traktorz  
#257219 Utan att behöva blanda in signalteori från högskolan, så kan i alla fall nämnas att det råder en dualitet mellan tid och frekvens.

T.ex. att ju kortare tid en urladdning sker hos tändstiftet, desto större utbredning i frekvens hos resulterande tändstörningar. Vi äldre minns säkert störningar i TV-bilden från förbipasserande snöskotrar och mopeder. TV-ljudet och FM-Radion däremot med sin frekvensmodulering var mindre störningskänslig. Nu med digital modulation av TV-signalen, så är det störningsproblemet i stort sett eliminerat.

Beträffande tändstift, så behövs en gnista skapas, vilken alltså sker med högspänning från en tändspole. Från skolan erinrar vi oss att den elektriska spänningshållfastheten i torr luft är 3kV/mm.

Bränsleluftblandningen (till skillnad mot luft) påverkar hållfastheten, det ökade trycket i förbränningsutrymmet likaså. För att få en säker urladdningsgnista, så levererar tändspolen normalt en spänningspuls på säkert dryga 20kV, dessutom varvtalsberoende så något att beakta att säker gnista även sker vid start med repullen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) - Varmare tändstift

traktorz  
#257221 Att titta på tändstiftet emellanåt är en enkel diagnosmetod, för att hålla koll
på att man har rätta inställningar till det körsätt och den omgivning som råder.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden, att "sågen går bättre än någonsin", så var det inte heller konstigt att sågens tändstift visade på detta.

Variationer i oljeinblandingsprocenten, variationer i omgivningstemperatur sommar/vinter/sträng kyla, låg belastning vid kvistning alternativt hög belastning vid stormkap och max matning på kedjan, ställer förmodligen olika krav på tändstiftets hårdhet eller värmetal.

Ju hårdare man kör sågen, desto kallare tändstift rekommenderas, vilket leder bort värmen effektivare från elektroden. Om man däremot har mycket tomgångskörning, som gör tändstiftet oljigt och sotigt, kanske man borde överväga byte till ett varmare tändstift.

Glad blev jag därför häromsistens, då vår CS2152 med Bosch WS5F tändstiftet visade sig perfekt i färgen.
Betänksam förstås med hänsyn till att stiftet inte är radioavstört som rekommenderas, vilket hävdas skadligt för sågens elektroniska tändmodul.

Jag ska prova med alternativa radioavstörda tändstift, för att se om även dessa ger den eftersträvansvärda färgen på tändstiftet, som indikerar perfekt inställd såg vid rådande förhållanden.

Vet om att jag har en något hög oljeinblandningsprocent ~ 2.5% - 3%, samt att jag skulle kunna optimera högfartsmunstycket mot lite magrare (sågen fyrtaktar om jag inte matar på sågen fullt vid rotkap - dvs inte trycker på kedjan i virket tillräckligt), samt att den ryker något vid max belastning. Det är så det svider i ögonen ibland från avgasröken, när man står bakom en rotvälta och gasar på. Har inte vågat snålställa sågen mer, vill ha lite marginal, speciellt vid de tunga rotkapen som vi håller på med för närvarande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

totte  
#257306 Låter som du skulle trimma om den lite grann ja. Den bör sluta fyrtakta när den når normalbelastning i trä, det skall inte behövas toppbelastning. Men hellre lite för mycket än för snålställd.

Och inte över 2,5 % olja, förutsatt att du använder bra kvalitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).