Motorsåg och handhållet

Olika kedjeoljor

57 inlägg 16920 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika kedjeoljor

stefan61  
#210604 Vilken kedjeolja använder ni ? Efter som jag har reparerat sågar i många år så har jag sett vad en bioolja kan göra med en såg när den har stått still ett tag, allt sitter fast, oljepump, kedja, noshjul, broms, kastskydd, tom startapparat, men nu har jag kört privat i ca 3 år med Oregons bio som man blandar med vatten, den funkar kanon kyler och smörjer otroligt bra nästan ingen värmeutveckling alls och sågen håller sig väldigt ren och fin. Oregon Arborol heter den, blandar en liter olja på fyra liter vatten, vintertid två L. vatten och två L. glycol.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

Tosca  
#210605
stefan61 skrev:två L. glycol.

Etylenglykol?

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

axwell  
#210617
stefan61 skrev:Vilken kedjeolja använder ni ? Efter som jag har reparerat sågar i många år så har jag sett vad en bioolja kan göra med en såg när den har stått still ett tag, allt sitter fast, oljepump, kedja, noshjul, broms, kastskydd, tom startapparat,


Känner inte alls igen det problemet, använder ren rapsolja direkt från livsmedelsbutiken.
Fabrikanternas(Husqv. tex) tillsatser med bindemedel med fantasifulla namn i sina rapsoljor (ca 95 %) borde vara skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

brum brum  
#210619 samma här började i fjol med rapsolja från mataffären 25 kr för 2 liter och tycker att det fungerar mkt bra sommar som vinter, har ej sett någon tendens till att oljan geggar ihop sig.

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

vetinte  
#210622 Fick med 5l bio olja till 339:an när jag köpte den.
Men va fan de gick ju inte om de legat under kafferasten.
Var tvungen att plocka isär den inna man skulle köra.
Så Nix inge bio för mig inte.
Men dedär med rapsolja från affären var intresant.
Ska testa de.

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210627 Det blandas begrepp nu.

Bio olja och raps olja från affären är inte samma produkt.

Biologiskt visserligen, men det är ju mineral oljan med till viss del.

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

totte  
#210645 Begreppet "bio-olja" är väldigt oprecist.

Det finns:
Mineralolja
Syntetisk olja
Vegetabilisk olja

Så finns det "biologiskt nedbrytbar olja", vilket vanligen är det som avses med "bioolja". Den är ofta vegetabilisk, men kan också vara syntetisk.

Av dessa finns det sedan en mängd olika kvaliter och fabrikat. Många biooljor har den trista egenskapen att de klibbar ihop och torkar, andra fungerar alldeles utmärkt.

Problemet är att det är i stort sett omöjligt att få fram några data om de olika specifika oljornas egenskaper, vad detta gäller. Eftersom man inte gärna chansar så köper man gärna det man vet funkar, vanlig mineralbaserad icke bioolja.

Därför vore det ju oerhört bra om det varje gång det skrivs om problem med biooljor också skrivs tydligt vilket fabrikat och beteckning oljan har, så att andra får veta vad de inte bör köpa.

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

vetinte  
#210648 Okeeej. Mycket man inte vet. Men man "vetlitemer" nu :lol:
Tyvärr så e etiketten bortriven o annat i dunken idag.
Men den kommer från en aukturiserad HQV försäljare om det kan hjälpa.
Fick den i samband med 339:a köpet.

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

skogsrisen  
#210670 Kan man köra med vanlig rapsolja verkligen?
Den blir inte hård och stelnar med tiden?

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

Tosca  
#210687 Rapsoljan är tunnare, det brukar vara bäst att ställa oljepumpen på max.
Den erfarenhet jag har är att kedjan längdar sig när man använder rapsolja, ingen tendens att den vill gå av innan den är nedfilad pga detta för mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

brum brum  
#210693
skogsrisen skrev:Kan man köra med vanlig rapsolja verkligen?
Den blir inte hård och stelnar med tiden?

har inte märkt att rapsoljan stelnat, tvärtom så som Tosca skriver så är den lite tunn och har möjligtvis lite sämre smörjeffekt än riktig kedjeolja som klibbar lite mer, men vad jag märkt så blir det inget större slitage på svärd o kedja att köra med rapsoljan, ser bara fördelar med det,

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

vetinte  
#210704 "längdar" ???

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

Smålandshuggarn  
#210710
vetinte skrev:"längdar" ???


Pga slitage i länkar o nitar blir kedjan längre

Användarvisningsbild

Re: Olika kedjeoljor

vetinte  
#210714 Ahaaa. Nytt ord :)

Avatar Fallback

Re: Olika kedjeoljor

axwell  
#210733
totte skrev:
Problemet är att det är i stort sett omöjligt att få fram några data om de olika specifika oljornas egenskaper, vad detta gäller. Eftersom man inte gärna chansar så köper man gärna det man vet funkar, vanlig mineralbaserad icke bioolja.


Kan inte säga exakt vad Husqvarna blandar i sin vegetabiliska olja, bara att det är något "exklusivt".
Skogsland försökte för några år sedan få till en debatt med Husq. men debatten avbröts sedan man medgett att det var minst 95 % rapsolja.
Tidningen ville att Husq. skulle motivera den stora prisskillnaden och Husqvarnas svar blev...........................

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).