Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

155 inlägg 82470 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Kjell S - II edition  
#344113
Hema skrev:Kul att du är nöjd.

Sågen såg väldigt ren och fin ut både före och efter bytet, så att nämna att det gamla luftfiltret kanske var lite smutsigt, vilket i sig kanske stod för den större skillnaden. Känns kanske lite tvivelaktigt?


Väldigt tvivelaktigt... endast fällt ett träd innan och kapat 5-6 meterbitar. Tror jag anade ett spån liggande i gamla filtret...
Så - det var rent.
562:an får ju driva en tyngre kedja med sin större delning och anpassad för 18" svärd.
Just nu kör jag 15" och vanlig kedja - så nog är det rappt nog... :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Kjell S - II edition  
#344115 Kolla vad som skiljer.. Skulle kanske spara det till 560:an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344119 Själv gjorde jag tvärtom! köpte en 562xpg och bytte till 560s filter o kåpa som jag tog ifrån ett av mina 4st 560 vrak! finns ingen som helst anledning att använda det större filtret o kåpan! bortkastade pengar! :roll: förutom svärdsfäste,filter så är 562 förstärkt i godset vid infästningen och har lite mer fräs i oljepumpen! :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#344172 Kul att möjligheten finns att man välja hur man vill ha sågen. Båda verkar nöjda, så det är ju bara plus.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#344173
Kjell S - II edition skrev:
Hema skrev:Kul att du är nöjd.

Sågen såg väldigt ren och fin ut både före och efter bytet, så att nämna att det gamla luftfiltret kanske var lite smutsigt, vilket i sig kanske stod för den större skillnaden. Känns kanske lite tvivelaktigt?


Väldigt tvivelaktigt... endast fällt ett träd innan och kapat 5-6 meterbitar. Tror jag anade ett spån liggande i gamla filtret...
Så - det var rent.
562:an får ju driva en tyngre kedja med sin större delning och anpassad för 18" svärd.
Just nu kör jag 15" och vanlig kedja - så nog är det rappt nog... :smile:

Dåså, då är det bara att grattulera. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344177 :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344271
Huggarn skrev:Själv gjorde jag tvärtom! köpte en 562xpg och bytte till 560s filter o kåpa som jag tog ifrån ett av mina 4st 560 vrak! finns ingen som helst anledning att använda det större filtret o kåpan! bortkastade pengar! :roll: förutom svärdsfäste,filter så är 562 förstärkt i godset vid infästningen och har lite mer fräs i oljepumpen! :smile:


Korleis har du klart å få 4 stk vrak av 560? Fin og rein sag det var bilde av foresten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344286 Det var inte min såg på bilderna Can! läs igen! :smile: inga problem att få fyra vrak av 560! nämligen: jag ANVÄNDER dom!! :wink: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Kjell S - II edition  
#344354 Nä, det var nog min fiiiina såg på bilderna... :smile:
Har en 357:a att köra slut på först, eller som iaf får gå till 560:an är klar.
Nu undrar jag bara om jag ska öppna upp ljuddämparen något...
- om det nu ska behövas.
Det är samma på 560 o 562.
Frågan är om Autotune´t klarar av att justera upp för ett ökat flöde.
Det ska väl inte bara kompensera för skitigt filter. :wink:
Frågan är var övre gränsen ligger....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Jim_the_one  
#344364 Konstigt att jag inte skrivit något i den här tråden. Köpte mig en 562xpg så fort dom släppte dessa i sverige. Underbar såg men den är inte jättebra att kvista med, detta beror på kedjan. De karvar in rejält i stocken om man håller 0.02grader fel. :D

18" sitter riktigt bra på den. 20" funkar det med men känns lite klumpigare.
Nog funkar väl 28" också men de har jag på 576an :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344449
Huggarn skrev:Det var inte min såg på bilderna Can! läs igen! :smile: inga problem att få fyra vrak av 560! nämligen: jag ANVÄNDER dom!! :wink: :smile:


Ja klar over at det ikkje var di sag, men fin var ho likavell. Ja kjører ein sagene hardt og mykje så tar de slut. Kjører du med 15, 18 eller noko anna sverdlengde. Selv har eg kjørt litt med 15 toms 95 vpx kjede på ei jonsered 2260 sag i det siste så langt har det fungert bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#344488
Kjell S - II edition skrev:
Hema skrev:Kul att du är nöjd.

Sågen såg väldigt ren och fin ut både före och efter bytet, så att nämna att det gamla luftfiltret kanske var lite smutsigt, vilket i sig kanske stod för den större skillnaden. Känns kanske lite tvivelaktigt?


Väldigt tvivelaktigt... endast fällt ett träd innan och kapat 5-6 meterbitar. Tror jag anade ett spån liggande i gamla filtret...
Så - det var rent.
562:an får ju driva en tyngre kedja med sin större delning och anpassad för 18" svärd.
Just nu kör jag 15" och vanlig kedja - så nog är det rappt nog... :smile:


Det gjør du jo akkurat som du vil med, med begge modeller. :grin:
15" med .325x7 er neppe optimalt på 560, og jeg forstår ikke hvorfor sagene kommer med det..... 😡

Oljepumpen på 562 er tilpasset max 28" sverd, og på 560 max 24". Begge lengder er uansett for lange etter min mening, så det spiller egentlig ingen rolle.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Kjell S - II edition  
#344555 Använt 15" på 357:an förut och haft 13" på 346:an.
Avvecklar 346 / 550 och gör 560:an till daglig dags såg. :smile:
Längre svärd än 15" känns bara bökigt om man ska gå o kvista gran t.ex.
Jobbar mest med tomtfällningar så det brukar inte bli alltför mycket kvistande.
Ofta lika mycket vedkapning - så 560:an blir helt enkelt lagom.
Större såg finns vid behov, likaså klättersåg när den behövs.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#344575 15" er etter min mening OK, men ikke .325x7. Kraften i sagen utnyttes neppe optimalt med det, spesielt ikke med så kort sverd som 15".

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344576 Det har stor berydelse vad du skär i och vilken typ av arbete det är...

Kubba bok med 15"-16" och 8 kugg ger lite stora risker det går varmt, med skador som följd. Men inte efter ett skär förståss...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).